Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

effemgea skrev 2013-12-15 01:46:45 följande:
    Tror du gör en höna av en fjäder här.

Det handlar om åsikter, inte människor.

I den mån det finns sverigedemokrater som inte är rasister utan bara vill begränsa invandringen så har jag svårt att tro att de behöver tänka på vad de säger på sin arbetsplats.

Men jag tror inte den sverigedemokrat är född som inte börjar mena om Mena ganska omgående.
    Möjligt.

Oavsett vilket är det djupt oroande när medier försöker utmåla sig själva som rättsskipare. Att skriva puckade nätkommentarer är inte per definition olagligt, och i de fall lagöverträdelser har begåtts är det fortfarande inte Expressen, utan rättsapparaten, som har till uppgift att straffa de skyldiga.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Apropå "vederbörande" är det tydligen "hen" man ska säga/skriva i stället nuförtiden. Kanske något för er öppensinnade och moderna människor att tänka på.

Själv är jag konservativ så mig rör det inte :)

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Rök ut SD ni, inte så många skulle sakna dem egentligen.

Men vad skulle hända sedan? Skulle all kritik mot invandring och integration som genom ett trollslag bli irrelevant och tystna?

Jag blir så jävla trött på att folk på fullt allvar tycks tro att lösningen på situationen är att kasta skit, skit och åter skit. Nej, SD kanske inte har några lösningar de heller - men det är det i så fall ingen som har. 

• Vitrysk hockeyhjälte
    Johan Hakelius skrev 2013-12-16  följande:
    Kan det då verkligen vara så stötande att argumentera för att reglera fram en något mindre ­invandring än den vi reglerat fram just i dag? Går den absoluta ­moraliska gränsen, av en lycklig slump, just här och nu?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:00:24 följande:
    Ändå görs det hela tiden utan att folk rycker på axlarna. Tidningar som rapporterar om svenskar titt som tätt och fullständdigt ignorerar andra nationaliteter. Svenskar är tydligen väldigt mycket mer intressanta än andra. Så visst delar majoriteten av Sveriges befolkning upp folk efter etnicitet.
    Tsunamin i Thailand t.ex. Hade den blivit samma nationella trauma om inga svenskar drabbats? Skulle inte tro det.

Således, det där med att "sortera utifrån etnicitet" och hur rasistiskt det är är ännu en nonsensfloskel som inte tillför någonting.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Ändrar Thailand till Sydostasien. Det var inte bara Thailand som drabbades.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 15:21:46 följande:
    Du blandar i huvudsak ihop nationalitet med etnicitet. Men till viss del har du/ni nog rätt. Något säger mig att om Dawit Isaak hetat David Jönsson och varit en vit svensk så hade Sverige ansträngt sig hårdare och svenskarna brytt sig mer.

Men poängen är svårförstådd - eftersom det finns rasism ska vi acceptera rasism? Är det det du hävdar?
    Och något annat säger mig att om Dawit Isaak, i likhet med andra journalister som sitter fängslade i Eritrea, inte haft svenskt medborgarskap hade inte många här brytt sig om hans situation överhuvudtaget.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 15:39:04 följande:
    Nej, det håller jag med om. Jag är inget stort fan av nationalism överhuvudtaget. Men det är ju glädjande om du inte tycker man ska lägga så stor vikt vid vare sig etnicitet eller medborgarskap. Jag har dock lite svårt att få ihop det med annat du skrivit.
    Jag tycker inte det är något konstigt att svenska medier färgas av svenska intressen, t.ex. vid stora katastrofer. Hos befolkningen i Sverige finns ett allmänintresse av att veta hur många svenskar som drabbades, t.ex. av tsunamin 2004. Det hindrar inte att man samtidigt kan och bör redogöra för katastrofens hela omfattning och faktumet att konsekvenserna för länderna som träffades av tsunamin, dels i antal dödsfall men också i förlorad infrastruktur etc, var ohyggligt mycket större än de som drabbade Sverige.

Beträffande Dawit Isaak tycker jag i mångt och mycket han har sig själv att skylla, hur hårt det än må låta. Visst, de eritreanska lagarna är uppenbarligen riktigt pissdåliga och rättssäkerheten i det landet är ett skämt - samtidigt hade hr Isaak uppenbarligen i egenskap av fiende till regimen beviljats politisk asyl i Sverige eftersom Migrationsverket ansåg det riskfyllt och inhumant att skicka tillbaka honom till Eritrea. Riskerna med att återvända bör han rimligen ha känt till själv också - ändå valde han att åka tillbaka i stället för att verka i exil. Jag tycker definitivt inte mer synd om Isaak än om någon annan som sitter fängslad i Eritrea på liknande grunder. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2013-12-16 18:27:31 följande:
    Det finns gott om kritik, men i SDs entoniga brus och när så mycket fokus måste läggas på nyansera den nidbild de så ihärdigt målar upp ges försvinnande lite utrymme för någon kvalitativ debatt. SD ser på så vis indirekt till till att migrationsfrågor stagnerar.
    Var finns denna kritik? Hur framförs den? Av vem/vilka förs den fram utan att några rasistkort spelas ut?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Velouria skrev 2013-12-16 19:35:41 följande:
    Måste bara tillägga att det blir svårt att framföra kritik mot SD UTAN att hänvisa till rasism. Det är liksom ganska omöjligt....
    Mother cake
    Jag menar inte kritik mot SD utan kritik mot den svenska invandringspolitiken - som inte går åt "öppna gränser"-hållet.

Nihka påstår att den frågan besvarats, jag håller inte med.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?