Ermenegildo skrev 2013-12-16 15:39:04 följande:
Nej, det håller jag med om. Jag är inget stort fan av nationalism överhuvudtaget. Men det är ju glädjande om du inte tycker man ska lägga så stor vikt vid vare sig etnicitet eller medborgarskap. Jag har dock lite svårt att få ihop det med annat du skrivit.
Jag tycker inte det är något konstigt att svenska medier färgas av svenska intressen, t.ex. vid stora katastrofer. Hos befolkningen i Sverige finns ett allmänintresse av att veta hur många svenskar som drabbades, t.ex. av tsunamin 2004. Det hindrar inte att man samtidigt kan och bör redogöra för katastrofens hela omfattning och faktumet att konsekvenserna för länderna som träffades av tsunamin, dels i antal dödsfall men också i förlorad infrastruktur etc, var ohyggligt mycket större än de som drabbade Sverige.
Beträffande Dawit Isaak tycker jag i mångt och mycket han har sig själv att skylla, hur hårt det än må låta. Visst, de eritreanska lagarna är uppenbarligen riktigt pissdåliga och rättssäkerheten i det landet är ett skämt - samtidigt hade hr Isaak uppenbarligen i egenskap av fiende till regimen beviljats politisk asyl i Sverige eftersom Migrationsverket ansåg det riskfyllt och inhumant att skicka tillbaka honom till Eritrea. Riskerna med att återvända bör han rimligen ha känt till själv också - ändå valde han att åka tillbaka i stället för att verka i exil. Jag tycker definitivt inte mer synd om Isaak än om någon annan som sitter fängslad i Eritrea på liknande grunder.