Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-08-11 23:18:25 följande:
    Det du beskriver stödjer inte bara vad forskningen säger utan är också min personliga erfarenhet.
    Kunigunda, replik på detta? Vore intressant att läsa, med tanke på ditt goddag-yxskaft-svar på samma inlägg som nihka besvarar i citatet ovan några inlägg upp.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:47:57 följande:
    Vi pratar om barn i grundskola - det är där modersmålsundervisningen ges (och ev något år i gymnasiet). Hur många femteklassare har du stött på som vägrar lära sig språket?
    Jag stöter normalt inte på femteklassare. Det vore opassande.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:54:27 följande:
    Jag responderade på den första meningen i ditt inlägg. Nihka, gissar jag, på den andra. Eftersom jag och Nihka inte är samma person, förbehåller jag mig rätten att ha andra åsikter än henne.
    Fair enough. Jag ska också börja svara bara på inledande meningar i inlägg och bortse från resten. Det kan bli intressant.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Bejje skrev 2014-08-12 09:54:20 följande:
    T.ex. finns det exempel på små orter med några få hundra invånare där orten över en dag har fördubblat antal invånare. Det har inneburit att den skola som finns inte räcker och en ny måste byggas. Det innebär att den vårdmottagning som räckt till inte räcker och man måste bygga ut eller bygga en ny osv osv. Tyvärr går inte det lösa över en natt utan kan ta månader eller troligen år att lösa och innan det är löst så är situationen ohållbar för orterna.
    Äsch, det är olika kassor! Det säger alla förståsigpåare när de ställs inför dylika argument. Tydligen finns en kassa, för flyktingmottagning, som alltid är full med pengar medan kassan för sådant som skolor och liknande allt som oftast är betydligt tommare. Det går av någon anledning inte heller att flytta pengar mellan dem båda.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Haha.

SD har, som enda parti, valt att inte stå med (och därmed slippa betala 52 000 kr) i den broschyr på lättläst svenska som ska delas ut i 80 000 exemplar och är tänkta att konsumeras av människor som av någon anledning har svårt att klara av jobbiga texter.

Småaktigt såklart. Det tycker jag och det tycker nog alla andra också - kan t.o.m. tänka mig att det finns folk inom partiet som vrider på sig av olust över den inkompetens som visas upp av den som fattade beslutet att skippa detta. Inte minst med tanke på symbolvärdet.

Men. TV4 ger just i detta nu övriga partier och ett antal sakkunniga plats att, med en stor portion skadeglädje, verkligen betona hur fruktansvärt illa detta är av SD. Återigen gör man det där som jag har stört mig på hela tiden - det räcker inte att låta SD göra bort sig av egen kraft, utan man ska verkligen skriva Svensson på näsan att här och nu har det hänt något OFÖRLÅTLIGT: Folk ska inte behöva ta ställning själva, utan det fixar (i det här fallet) TV4. Och samtidigt får SD ännu ett helt onödigt utrymme att spela ut martyrkortet.

Man märker att valet närmar sig. 

• Vitrysk hockeyhjälte

Glömde nämna att broschyren innehåller information om riksdagspartierna. Pinklantigt av mig.

• Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-08-13 23:23:20 följande:
    Varje gång SD gör bort sig ska man alltså tala tyst om det i media. Varför det och på vilket sätt skriver man Svensson på näsan genom att ta upp SDs fadäser? Svensson har väl inte sanktionerat att SD inte är med i broschyren.

SD tycker att allt vansinnigt de gör och sedan får kritik för är en resultatet av en (media)sammansvärjning. Det handlar förstås om ansvarsförskjutning. De är som ett gäng gnälliga skitungar som ertappats med handen i syltburken.
    Inte tala tyst om det, nej. Men lämna mer utrymme åt att låta folk tycka och tänka själva. Och sluta hänga fram offerkoftor.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-08-14 07:48:25 följande:
    Exakt vad betyder detta?

Gäller det även kritik mot andra partier, eller bara SD?

Finns ju rätt många exempel då sammanstämda expertpaneler har dömt ut andra partier. Är det alltid fel? 
    Det gäller alla partier. 

Att sakligt redogöra för vad som gjorts och sagts = helt okej.
    Att ägna huvuddelen av rapporteringen åt att låta antagonister hamra in i de stackars tittarna att nu har det verkligen skett något totalt oförlåtligt = larvigt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-08-14 07:45:45 följande:
    Ja, det är lite konstigt att ett parti som så ofta har hävdat att det är odemokratiskt att utelämna något part, nu medvetet väljer att inte medverka på flera ställen.

Under kulturkalaset i Göteborg som nu pågår, har man satsat på något man kallar ett demokratitorg. Där representanter från partierna debatterar mot varandra och möter folk.

MEN SD har som enda riksdagsparti frivilligt valt att inte vara med.

Man blir ju nyfiken om det är en medveten strategi för att försöka underblåsa bilden av utanförskap? Eller har de inte lyckats hitta folk som vill/kan vara med?
    Ett lysande exempel på vad jag menar. Din sista mening är en typisk tankegång som troligen föds hos många när de får nys om SD:s havanden och göranden i det aktuella fallet. Man behöver inte experter och andra som tuggar materialet åt en, det klarar man fint själv.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?