Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:52:45 följande:
    Röntgen och tandstatus ger ett intervall på ungefär +/- 3 år.

Hellre fria än fälla ger då att alla som vid undersökningen får en ålder upp till max 21 år frias och antas kunna vara under 18.

Sedan tillkommer givetvis övrig bevisning i ärendet.

Men medicinsk åldersbestämning borde givetvis vara obligatorisk för alla sk "ensamkommande".

Dels tar det bort argumentet att skäggbarnen ljuger sig in i landet, dels ger det faktiskt en kontroll på vilka vi släpper in, dels verkar det i avskräckande syfte för de som vill försöka fuska sig in i landet. 

Win, win, win.

Absolut! Läste om ett 2-årigt "sk ensamkommande barn". Givetvis ska det vara obligatorisk med medicinsk åldersbestämning på ALLA Foten i munnen.

Åldersbestämning fungerar inte alltid så bra. Exempelvis kan jag nämna att medicinsk åldersbestämning godkänt en person som alla runt den i vardagen är överens om att ca 30 är den verkliga åldern.

Visst kan vi fortsätta med ålderbestämningar, men det är fel att mata folk med att de är så tillförlitliga och sedan tolkar en del resultaten helt fel:  80% är över 18" och liknande. Enligt min erfarenhet är det troliga att man kan vända på den sifrfan och att ca 20% är över 18.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 10:22:47 följande:

Det är inte olagligt för en svensk medborgare att gå in i främmande lands krigsmakt eller ex Främlingslegionen. Detta avser dock inte kriminella organisationer, exempelvis sådana som terroriststämplats.

Dessutom gäller alltid brottsbalken där islamisternas krigsbrott kan dömas som just sådana.

I vilket fall är det förbjudet att VÄRVA soldater i Sverige. Ett antal imamer med kring-folk kan alltså ligga risigt till om polisen tar tag i saken. 

Brottsbalken 19 kap:

12§. Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om riket var i krig, till fängelse i högst två år.

Det finns även andra paragrafer i samma kappitel som kan användas mot islamister och moskéer i Sverige som tar emot och ger stöd till terrorgrupper som exempelvis Al-Shabaab i Somalia.

Det som skulle vara önskvärt i svensk lag är en paragraf som tillåter att förvärvade medborgarskap kan dras tillbaka - som det fungerar i UK.

Nej, precis. Det är inte allmänt olagligt att kriga för att andra länder och vi kan således inte vägra svenskar som återvänder från exempelvis krigets Syrien att återvända till Sverige som någon föreslog.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 10:27:52 följande:

Syftet är att hitta kriminella.

Det är inte kriminellt att vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. Tål tydligen att upprepas. Inte heller är rektor som upplåter plats till barn som fått utvisningsbesked kriminell eller medhjälpare till kriminell. Man kan tycka vad man vill om det, men det är inte kriminellt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 10:44:18 följande:
    Men hur vet vi att personen bara är på väg till jobbet? Det är ju det som måste kontrolleras. Så att det inte är en tunnelbanerånare som är här illegalt och dessutom misstänkt för mord i ett annat land.

Shit. Ser du inte vad du säger här?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 10:54:11 följande:

Men England kan ju. Allt går om man vill.

Ja, vi skulle kunna göra likadant. Fast jag vet inte om jag vill ha så många som vistas inofficiellt i lander som England. England och i synnerhet London är ju ökänt för det så något fungerar inte som det ska, deras åtgärder till trots.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 10:59:12 följande:

Tyvärr, får tilläggas och det är där som fråntaget medborgarskap kommer in i bilden.

Fast det är inte helt solklart ändå vad som kan hända med de som lämnat Sverige för att strida för islamisterna. PUT får tas tillbaka så vi kan, om de inte är medborgare, hindra dem från att komma in i Sverige igen

Därtill går det givetvis bra att driva rättsprocesser mot dem om bevis kommer fram. Och, som visat, mot alla i Sverige som hjälpt dem att komma till Syrien.

Norsk forskning pekar på att en av åtta eller en av nio som återvänder tar upp Jihad i det västland han flyttar till. Med minst 75 stycken jihadister som kan komma till Sverige kan vi därför anta att vi har en 9-10 personer som är redo att börja döda svenskar i Sverige när alla kommit hit..
    Ja, och om man sedan plussar på alla potentiella Breivikare får vi nog barrikadera oss hemma. Vad jag menar är att man ska nog inte lägga all sin energi så ensidigt som SD gör.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 11:05:17 följande:

På flyget: reste ungen med eller utan sådan där skylt runt halsen? Hur fungerade det med incheckningen?

Att kunna åldersbestämma en "ensamkommande" tvååring är givetvis också nyttigt eftersom det ger en hint om när ungen (bortadopterad som den kan antas bli) skall börja skolan.

Så mycket extrajobb är det inte att försöka skaffa sig den kunskapen. Om inte annat kanske ungen senare vill ha ett hum själv om hur gammal han/hon är.

Så jodå, alla.

Din personliga erfarenhet kan vi givetvis inte bedöma. Däremot kom man i Norge fram till att 8 av 10 som sa sig vara omyndiga var över 18 - och kommer jag ihåg rätt så var det INKLUDERAT osäkerhetsmarginalen.
    Utan skylt skulle jag tro. Barnet kom med en vuxen person som inte var familj och jag antar att denne skötte det praktiska- Någon ålderbestämning behövdes inte för att åldern var känd. Mamman skulle komma efter med ett spädbarn så någon adoption var nog inte aktuellt om inte något händer mamman förstås.Jag ka ha fel på någon detalj, men det var så jag mindes det.

Jag ramlade på detta för en tid sedan men hittar det inte nu när jag googlar. Däremot har jag hört talas om fler fall av riktigt små barn även om de är ovanliga.

Det man kom fram till i Norge har ju varit kritiserat just pga av att man inte kan säga så säkert hur gammal en person är just pga felmarginalen. 

• nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 11:13:09 följande:

Vistas man i landet utan tillstånd bryter man mot (åtminstone) utlänningslagen.

Sedan får du själv välja vad du vill kalla den som bryter mot lagen.

Det är ganska vanligt att människor som får avslag ges det med migrationsverkets fulla insikt om att beslutet inte kan verkställas och om det så småningom kan det så kan det iaf inte göras nu. Det kan exempelvis bero på att det inte finns något mottagningsland. Ett exempel på detta är flyktingar som levt i exil (utanför Europa) och sedan sökt sig hit. De har inte flytt från hemlandet och kan inte utvisas dit och exillandet tar inte emot dem. Ett annat exempel är att personen är under 18 år och det inte finns någon person som kan ta emot. När personen fyllt 18 kan beslutet verkställas utan att det finna någon som kan ta emot och sörja för personen. Detta är bara några av många exempel på människor som får ekonomiskt stöd, går i skolan och andra får andra insatser och som vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. De brtyer INTE mot lagen och de är INTE kriminella människor och det är inte heller människor som helt enkelt nte samarbetar efter ett utvisningsbeslut och stannar kvar i stället för att självmant åka. Det "straff" de får är minskad dagpenning. 
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 11:13:43 följande:

Japp. Att vi har haft en sådan illegal och det är ett av skälen till inre kontroll.
    Men i din värld var det säkert nåt jätteelakt.
    Hur vet polisen att jag inte är full och påtänd om dom inte stoppar mig i en kontroll? Jag kanske inte vinglar eller kör dåligt.
    I landet Sverige får man finna sig i kontroller. Inget märkligt alls.
    Nej man kan inte bara kolla någon på gatan på väg till jobbet utan skälig misstanke. Vi har ingen Stasi i Sverige. Och skälig misstanke är inte att man är mörkhyad.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-01-22 13:32:38 följande:
    Så förutom inhemska brottslingar som vi tyvärr fått på köpet av att dom är födda i Sverige så ska vi importera fler?

Jag anser personligen att det ska vara brottsligt att kriga för andra om man är Svensk medborgare och framför allt om man strider för terror organisationer. Sedan ska det vara brottsligt att rekrytera och uppmana folk i Sverige att göra sådant.

Hur kan det ens vara lagligt att det sitter högt "uppsatta" i moskéer i Sverige som uppmuntrar unga till att åka utomlands för att terrorisera, våldta och mörda?

Jag tycker man ska skilja på att kriga för att annat land och att ansluta sig till terrorister även om det säkert kan vara svårt att bena ut vad som  är vad.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?