Inlägg från: grind |Visa alla inlägg
  • grind

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-08-11 21:48:05 följande:
    Ja, SD har inte gjort sin läxa. Forskning visar att barn som utvecklar sitt modersmål har lättare att tillgodogöra sig ett nytt språk.
    Du gör din egen tolkning. Det är ingen som ifrågasatt det utan det är fortfarande en kostnad varför ditt argument är irrelevant. Det han säger är att pengarna ska fördelas på annat sätt i undervisningen.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-11 21:58:45 följande:
    Men det är tydligt belagt i forskningen att barn snabbare och bättre tillägnar sig svenska (ett nytt språk) om modersmålet stärks parallellt med denna inlärning. 
    Men har du svårt att förstå människa? Det SD anser är att kostnaden är för hög i relation till den effekt du påtalar.

Det handlar om prioriteringar.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-11 22:43:55 följande:
    Så smart av dem. Det är som att säga att målet är att bestiga Mont Blanc och sedan börja gräva ett hål. 
    Logik är uppenbarligen inte din starka sida. Jag förstår varför så många vänsterfolk har problem med sin ekonomi.

En relevant liknelse vore en barfota bergsklättrare som vill köpa crocs för att bestiga Mount Everest. När någon säger till honom att han borde köpa kängor istället säger bergsklättraren att han är barfota och att han har större chanser med crocs på fötterna än om han går barfota. 

Försök att förstå att vi måste hålla oss inom budget och att det finns mängder med förslag som mycket riktigt skulle få positiv effekt för svenska utvecklingen. Således räcker det inte att påvisa en positiv effekt utan det måste ses i relation till kostnaden samt alternativa insatser.
  • grind
    Quintus Zebra skrev 2014-08-11 22:59:45 följande:
     Tittar man helt objektivt så är det nog rätt tydligt...
    Det beror på glasögon och perspektiv. Oavsett hur man vrider och vänder på det så kommer man inte ifrån att mäns och kvinnors beteende är ett resultat av en kombination mellan arv och miljö. Att påstå något annat är vetenskapsfientligt.
  • grind
    nihka skrev 2014-08-11 23:07:45 följande:
    Nej, "han" säger: "Att lära sig ett annat modersmål motverkar assimileringen in i det svenska samhället."- vilket är helt fel. Språket är viktigt för att komma in i ett samhälle.
    Nej, det är inte ett felaktigt påståenden. Återigen blandar du äpplen och päron. Att ha hemspråksundervisning har flera effekter. Var inte så svart vit. 

Läs exempelvis denna artikel.

Hemspråk i skolan ger utanförskap

www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/hemsprak-i-skolan-ger-utanforskap/
  • grind
    Quintus Zebra skrev 2014-08-11 23:13:37 följande:
    Om det skulle stämma är det väl precis som att många nationalister som hellre gynnar välbeställda människor med "rätt" nationalitet än utsatta människor med "fel" nationalitet?

Fast det stämmer nog inte.

F! har sedan starten kämpat för många grupper felfördelade män. T.ex. homosexuella eller queerpersoner eller flyktingar eller funktionshindrade eller de pappor som vill vara mer med sina små barn.

De vill sänka arbetslösheten, sänka arbetstiden och öka tryggheten i välfärdssystemen (A-kassa, sjukförsäkring o.s.v.) för alla, vilket är menat att hjälpa utsatta människor av alla kön.
    FI är ett roligt parti. De vill öppna gränserna och hjälpa hela världen att få världens bästa välfärd. De som får ett arbete ska bara jobba 6 timmar per dag.

Den som inte förstår att det inte går ihop är inte så lite dum.
  • grind
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:30:07 följande:
    Vadå "välbeställda människor"?

Nationalismen sätter den egna nationen och dess medborgare främst och det tycker jag är helt rätt. 
    Det är relativt självklart för alla intelligenta individer.
  • grind
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:23:46 följande:
    Hur många feminister kämpar för att mannen ska ha lika stor makt över avkomman som kvinnan? 
    De feminism handlar om att ge det kvinnliga kollektivet mer politisk och ekonomisk makt är det relativt självklart.
  • grind

@Philipsson
    Jag syftar givetvis inte på dig utan på kunigunda

• grind
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:57:46 följande:
    Sånt skräp bör naturligtvis avskaffas, eftersom det stjäl resurser från övriga delar av skolans verksamhet.
    Sedan när fick skolan begränsade resurser? undrar en vän av FI.
  • grind
    nihka skrev 2014-08-12 00:24:59 följande:
    Skitbra. Bort med allt särskilt stöd i skolan. Har du fler förslag som ska se till att de som har det svårast slås ut?
    Det är inte rimligt att statens kostnader för att utbilda folk med ADHD och liknande ska vara dubbelt så hög som för vanliga barn. Klarar man inte av att vara självgående med ordinarie lärares hjälp ska man givetvis gå i obs-skola eller liknande.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-12 00:53:10 följande:
    ...som man bekostar själv, då, eller hur tänkte du nu?
    Nej, men då kan du minska personaltätheten rejält då undervisningen anpassas efter deras koncentrationsstörning. Kostnaderna skulle minska radikalt och det skulle bli mycket lugnare i den svenska skolan då bråkstakarna inte får gå kvar i ordinarie klass. Givetvis skulle resultaten öka då studiero är en förutsättning för lärande.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-12 01:02:53 följande:
    Men dagens "obs-klasser" heter SUG:ar och är dyra och ineffektiva. Vilken anpassning i undervisningen är det du tänker på som inte gårcatt genomföra i vanlig skola, men som med färre lärare och fler elever med koncentrationsproblem, går att genomföra i din "obs-klass"?
    Fokus är att ge de vanliga eleverna och lärarna studiero. Sedan får de som missköter sig försöka på annat håll utan att det skadar andra elever. Det är bara i svensk skola du kan leva rövare utan att bli förflyttad.
  • grind

Det glädjer mig att FMGA insett att hen är en nedlåtande benämning. Jag måste ge dig beröm för att du använder ordet på det sättet. Det visar att du inser att det är nedvärderande att framställa en man som omanlig.

Beträffande det jag skulle ha sagt till denna kvinna så är det taget ur sitt sammanhang.

• grind
    FDFMGA skrev 2014-08-12 17:41:22 följande:
    Visst har hen minst två funktioner i språket, det ät rätt vanligt att det kan vara så med ord och brukar sällan ställa till problem.

Fast att jag skrev hen om dig berodde nog mest på att jag var osäker - det finns ju SD-kvinnor i den här tråden som har ungefär samma åsikter som du om män respektive kvinnor.

Jag tycker annars att jag gav en hyfsat rättvisande bild av ditt råd till kvinnan vars man försökt våldta henne, d v s att hennes beskrivning av vad mannen hade försökt göra skulle ha ansetts vara ett försök till våldtäkt enligt lagens definition av våldtäkt och ditt råd var att hon borde vara lite mer följsam i fortsättningen. Det är ju några år sen  den tråden var aktuell och jag minns ditt svar bara för att det är ett av de mest anmärkningsvärda jag läst här på FL.

Jag skulle nästan kunna drista mig till en programförklaring som skulle passa SD om inte sekten vore så pk: Våldtäkt är något fruktansvärt om det handlar om en icke-vits övergrepp, det är inte bara ett övergrepp mot en enskild vit kvinna utan mot den vita rasen - samtidigt kan "våldtäkt" vara en olycklig konsekvens av feminismens härjningar i Sverige såtillvida att kvinnor uppträder utmanande utan att vara beredda att ta konsekvenserna av sina handlingar. I det senare fallet bör våldtäkt bedömas mildare och det är viktigt att man utreder om det är mannen eller kvinnan som bär skulden till händelsen.
    Det är märkligt att vänstern alltid är toleranta och fulla av förlåtelse när mördare och andra kriminella står inför rätta. 

När det kommer till nära anhöriga är dock behandlingen och toleransen en annan. Skilsmässa ska göras för minsta snedsteg. Det senaste är att man säger upp bekantskapen med barndomsvänner och släktingar för att de röstar på "fel" parti. 

Så var det med den toleransen...

Jag säger som alltid. Det är behandlingen av nära och kära som visar vad en människa går för. Av dina inlägg att döma och av många vänsterfolk får man intrycket att det viktigaste är vad man röstar på och om man skänker pengar till röda korset.  Snacka om att vara slav under en ideologi.
  • grind

Det vore intressant om du ville svara. FMGA

Vad värdesätter du hos en människa?
    Säger du upp bekantskapen med vänner för att de enligt dig tycker fel?

• grind
    FDFMGA skrev 2014-08-12 20:15:05 följande:
    Jag, förstår inte frågan. Det måste väl rimligen bero på vad det handlar om.

Om du syftar på din uppmaning till en kvinna som blivit utsatt för ett våldtäktsförsök av sin make - så anser jag att du har helt perspektiv.

Om deras förhållande skulle ha haft en möjlighet att överleva - handlar det inte om att hon ska bli mer följsam utan om att han ska bli det.

Du gav offret skulden i den tråden. 

Jag förstår inte varför ni sverigedemokrater har så stor förståelse för svenska våldtäktsmän.
    Glöm SD, denna kvinna och detta forum. Det är inga kuggfrågor utan jag bara undrar.

Vad värdesätter du hos en människa?
    Säger du upp bekantskapen med vänner för att de enligt dig tycker fel?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?