Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-30 15:44:18 följande:
    Så vi landar alltså igen i de sociekonomiska faktorerna, eller? Som för övrigt bara är snömos.
    Varför är dom snömos?
    Det finns ju en rätt bred konsensus runt att det är dom som är dom bidragande orsakerna, men du tycker att det är snömos?

• Speakers Corner
    Tengel skrev 2014-07-30 16:17:45 följande:
    Hmm jag ser en trend här, män!
    Vad ska vi göra åt det här problemet med alla dessa våldsamma män.
    Finns det något parti som vågar göra något åt detta "mansproblem"?!  Fi kanske?

Jag är ingen manshatare, jag har kompisar som är män.
    Men jag känner mig illa tvungen att rösta på Fi nu! Det är det enda partiet som faktiskt på allvar vågar prata ordentligt om mansproblemet vi har i Sverige. 

Moahaha! ;)

he, he, bra poäng. Glad
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-30 16:34:07 följande:
    Ja, det spelar ju liksom ingen roll om det är medfödda eller socioekonomiska faktorer som gör att vissa nationaliteter begår brott här. Resultatet blir ju ändå detsamma. Om det nu är de senare, så kan vi konstatera att invandrare från dessa nationaliteter hamnar i ett sådant socioekonomiskt skikt att det tvingar dem att begå brott. Slutsats: det inte är bra för landet att importera de nationaliteterna. 

För övrigt stämmer inte detta med socioekonomiska faktorer heller, för det finns många invandrargrupper som lever under EXAKT samma socioekonomiska förhållanden (eller gjorde det från början, fast de tagit de möjligheter som finns att arbeta sig upp här) - och de begår inte brott ändå. Invandrare från större delen av Asien har t.ex. ingen överrepresentation alls, jämfört med infödda svenskar: kineser, japaner, malaysier, vietnameser, thailändare, kambodjaner, koreaner...

Detta stämmer dessutom med min egen erfarenhet. De asiater jag känner har kämpat på - kvinnorna ofta i restaurangnäringen eller sömnads/textilbranschen, deras män i industrin. Barnen sköter skolan, och går ofta vidare till högre studier - trots uppväxten i miljonprogrammets lägenheter. Hur ska man förklara DET, då..?
    Läser du vad vi andra skriver?
    Jag har förklarat vid ett flertal tillfällen, bl a direkt till dig idag, varför det spelar roll, varför människor begår brott.

Fel slutsats, om det är så vilket jag tror att i dom fall där det förekommer att människor hamnar i ett sånt socioekonomiskt skikt att det kan bidra till brottslighet, så ska vi självklart ändra på dom skikten och se till att ingen vare sig svensk eller invandrare hamnar där.
    Vi ska naturligtvis inte sluta låta människor på flykt komma hit för det.

Nej, inte alla i dom här miljöerna begår brott, dom allra flesta gör det inte, det är ju vad vi försökt säga länge, jag är glad att du nu insett det.
    Men några få gör det och därför är det viktigt att förebygga så att inte dom heller börjar med brottslig verksamhet, sen finns det rötägg som inte går att stoppa som är för skadade, men dom finns i alla nationaliteter.

Hur vill du förebygga för att minimera risken för brottslighet, du är ju politiker du borde  ha en vision om det.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-30 19:43:07 följande:
    Fast du förklarade fortfarande inte varför det är svarta och araber som begår brott i dessa områden, och inte östasiater som lever under exakt samma villkor i Sverige från början. Om det endast skulle vara de socioekonomiska faktorerna som var avgörande, så skulle de unga vietnameserna och kambodjanerna också vara där ute och kasta sten, och inte sitta hemma och läsa läxor. Eller hur..?

För det första måste vi sluta ta in fler, och låta de som redan bor här sjunka in i samhället och integrera sig. Innan vi tar in ÄNNU fler som måste börja sin integrationsprocess från början igen. Det är punkt nummer 1. Punkt nummer 2 är mycket högre krav, som ska vara kopplade till bidragslagstiftningen. Inga bidrag om inte pappa (och mamma om hon inte har ett spätt barn) befinner sig på SFI eller arbetspraktik, och barnen på förskola eller skola, när de ska befinna sig där...
    Är det så då, kan du belägga att det är svarta och araber som står för brottsligheten?
    I så fall vet inte jag varför det är så, men det är i så fall viktigt att ta reda på varför.

Tack för din vision.
    Nummer 1 håller jag inte med dig om, människor på flykt kan inte vänta, det är desperat läge.
    Nummer 2, jag vet inte vad du menar med högre krav, men det du skriver om att koppla bidragen till sfi köper jag direkt, sålänge vi pratar om vuxna friska personer ska dom göra allt dom kan för att få ett jobb och bidra till vårt samhälle.
    Och då måste det börja med språket, jag vill även där lägga in lektioner i samhällslära, där man helt enkelt får lära sig hur det funkar i Sverige, i stort och smått, allt från hur man åker buss, till hur vår demokrati funkar, och allt därimellan och självklart vill man inte delta i det då ska man inte heller ha några bidrag.
    Lika lite som svenskar får bidrag om dom inte uppfyller kraven.
    Men barnen är knepigare, dom går i en egen kategori, om ett barn inte dyker upp i skolan så måste man ju ta reda på varför och det får ju inte vara så att föräldrarna håller barnen borta från skolan, det är inte ok och måste medföra nån form av sanktion. Lite osäker på vad bara.
    Men det kan ju finnas andra orsaker, det är inte helt ovanligt med barn som skolstrejkar om dom mår dåligt, det behöver inte vara invandrarbarn, även svenska barn uteblir.

Vidare tycker jag att vi måste dela upp invandrare som kommer  hit, alla kommuner måste ta emot sin del.
    Vi kan inte tillåta att det samlas enklaver av andra nationaliteter.
    Om dom ska kunna integreras så måste dom ut bland dom som blandas tillsammans med dom som dom ska integreras med, så ut med invandrarna bland svenskarna.
    Visst förstår jag att man vill bo med sina släktingar och vänner nära, men om man kommer hit och lever på våra bidrag då får man finna sig i våra krav, precis som en svensk inte alltid kan välja fritt vart hen vill bo.
    När man är självförsörjande så bosätter man sig precis vart man själv vill förstås.

Och sen är det självklarheter att bor du i vårt land så ska du följa våra lagar och du ska lära dig vårt språk så att du kan göra dig förstådd och förstå.
    Självklarheter för alla.
  • Speakers Corner
    Flash Gordon skrev 2014-07-30 20:01:58 följande:
    Det är förmodligen "snömos" för att det är visat, av BRÅ, att under samma socioekonomiska förhållanden är brottsligheten olika stor i olika invandrargrupper.

Det handlar alltså om någonting annat än socioekonomin. En trolig förklaring: kulturen.
    Och dom socioekonomiska förhållandena saknar alltså betydelse, är det vad du menar.
    Kan du länka till vart jag kan läsa om den utredning som ligger till grund för BRÅ:s slutsats.
    Jag köper inte kultur som orsak, mig veterligen finns det ingen kultur som uppmuntrar brottslighet.
    Vilka invandrargrupper anser du att den är extra stor inom?

Läs gärna också mitt inlägg 15386.
  • Speakers Corner
    Kunigunda skrev 2014-07-30 20:07:15 följande:
    Pojkar och flickor från samma socioekonomiska förhållanden lyckas olika bra i skolan, dessutom är beteende problematiken större hos pojkar. Detta gäller oavsett etnisk bakgrund - svensk, vietnamesisk, polsk, somalisk. Jag tänker att det handlar om vilka förväntningar, attityder och möjligheter de bemöts av. Och det är fullt applicerbart på ditt resonemang.

Mycket bra poäng, så kan det naturligtvis mycket väl vara.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-31 17:05:51 följande:
    Det är lite kul, att när man lägger ut statistik som faktiskt styrker det man påstår - som "dom" inte kan vifta bort - så blir det väldigt, väldigt tyst här..!
    Jag kan bara tala för mig själv, jag tycker det är bra att få fakta.
    Det som jag reagerar mot det är när man drar alla över en kam.
    När man säger att alla muslimer kastar ut sina döttrar från balkongen om dom inte är upptagna med att röka på eller planera nästa gängvåldtäkt.
    Eller när man säger att alla somalier är analfabeter och föder 8 barn var,
    Det är inte sant och det är jäkligt orättvist mot dom muslimer och somalier som inte stämmer in på det.
    Jag gillar helt enkelt inte när man dömer individer efter grupptillhörighet, det är ett jäkla ofog
    Och ett farligt ofog, och sd är mycket duktiga på att göra just det.

Men att få veta att det finns en övervikt av brottslighet inom vissa grupper det är något annat och om det stämmer så är det ju jättebra att det kommer upp på bordet.
    Så man kan agera för att förebygga.
    För slutsatsen att dra är förstås inte att man inte ska släppa in dom här grupperna, den korrekta slutsatsen är att ta reda på hur vi gör för att minska och helst eliminera den övervikten.

• Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:36:21 följande:
    Bryr mig föga om vad SD`s ledning säger. Min åsikt är alltid egenansvar. Dricker en alkis ihjäl sig, så är det hans eget fel. Är man kvar i en relation där man systematiskt blir misshandlad, så har man en viss skuld, ja.

Inte för att förringa angriparens ansvar och skuld.

Frågan är om folk hade kännt likadant om det handlade om två manliga kompisar?
    Fast det där tycker jag är en mycket svartvit och förenklad världsbild.
    Ingen människa lever i ett vaccum, vi påverkar varandra, så riktigt så enkelt är det inte.
    Och i min värld är det alltid den som knäcker och slår en annan människa som är den som bär ansvaret och skulden fullt ut.
    Att välja att stanna kvar i en destruktiv relation är dumt men man får vara dum.
    Att slå och kränka, och hota och knäcka andra människor är elakt, grymt och vedervärdigt och inte tillåtet.
    Att vara naiv och kär eller rädd för sitt och sina barns liv tycker jag inte är något att klandra.
    Att slå däremot är något att fördöma.

Jag anser att den där kvinnan har ingen aning om vad hon pratar om, hon borde skaffa sig kunskap innan hon uttalar sig så tvärsäkert och empatilöst.
    För allt hon åstadkommer nu är att hon framstår som okunnig och just empatilös.
  • Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:48:39 följande:
    Det här är ju de socioekonomiska faktorernas akilleshäl. Vissa människor vägrar att inse att thailändare inte våldtar, rånar och snor skit, trots att de befinner sig på samma socioekonomiska nivå som en somalier. 

Det blir syntax error.
    Jag ser ingen akilleshäl, om det är så att thailändare är mer tåliga än somalier för taskiga socioekonomiska faktorer,så är det ju så.
    Människor är olika, men varför är det så, det är ju den intressanta frågan.
    Har du något svar på det?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-08 04:49:33 följande:
    Jo. Men de förstår det inte själva. PRIDE-paraderna, daghemmen, de kvinnliga cheferna och pappamånaderna lär vara ett minne blott, när ISS tar över här... Tur för Schyman och Sahlin att de är för gamla för att tvångsomskäras. (Det är kvinnor mellan 11 och 46 som ska tvångsomskäras, enligt ISS.)
    Vilken paranoia.
    ISS kommer aldrig ta över här.
    Du målar skräckscenarion som det inte finns nån grund för, utom möjligen i din hjärna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?