Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2013-12-11 10:59:42 följande:
    Är det inte lite samma problem feminismen lider av. Vettiga feminister som hela tiden måste dementera vad några fanatiker skriver i feminismens namn. Betyder det att det är något fundamentalt fel med feminism?
    Jo, Feministiskt Initiativ led av samma problem, dock i en helt annan skala. Dessutom var gruppen som FI skuldbelade / skuldbelägger, vita medelålders män och vi är ju inte direkt en utsatt grupp i samhället. Att däremot ge sig på gruppen låginkomsttagare med trauman bakom sig känns särskilt lumpet.

Feminism i stort är ett rätt urvattnat begrepp så jag tror man kan kalla sig det utan att bli sammankopplad med manshatare. Med SD är det väldigt annorlunda. De försöker tappert förmedla en bild av att de vuxit ifrån den rena rasismen men Avpixlat och kommentarer som man tror är off record visar tydligt en annan bild. 
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Velouria skrev 2013-12-12 08:26:41 följande:
    T.o.m. SD hatar SD och varje sympatisör. Med ett sånt uttalande så betyder det att hela SD borde läggas ned www.interasistmen.se/granskning/sd-topp-om-ma.../
    :) Haha. Oops.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-12 12:43:10 följande:
    Ja, det. Men lika förbannat verkar det inte räcka att angripa det som faktiskt är något att angripa - nej, krydda det gärna med drapor om fånig klädsel och "sexuell frustration som går ut över hunden".

Man blir ofta mer förbryllad när dylika idiotier kommer från folk som i övrigt framstår som rätt vanliga, hyggliga människor. Att hobbyrasbiologer och notoriska spammare inte håller någon vidare nivå är inte mer än man kan vänta sig, men när det kommer från folk som faktiskt klarar att bygga upp begripliga resonemang och meningar blir fallet på något sätt så mycket högre.
    För kanske första gången håller jag faktiskt med dig. Den där typen av resonemang kan man lämna åt SD-anhängarna. Jimmi Åkesson fick gärna ha kycklingdräkt eller burka på sig för min del, det är inte det som är problemet med SD.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-12 12:55:04 följande:
    Problemet, eller vad man nu ska säga, är ju att det inte spelar särskilt stor roll hur mycket SD gör bort sig - det ändrar inte hur folk upplever situationen och problemen som finns med dagens invandringspolitik. Även om man så röker ut SD så till den milda grad att de aldrig mer kommer i närheten av någon fyraprocentsspärr (dvs hamnar långt under densamma) har det begränsad betydelse. Det känns lite som att klippa av ogräset men lämna rötterna kvar och sedan bli förvånad när det kommer upp nytt. Eller tror folk på allvar att bara SD försvinner kommer i princip varenda människa att börja tycka det är odelat positivt och helt problemfritt med mångkultur, att flyktingmottagningen plötsligt blir jättemycket billigare, att segregationen och utanförskapet som kommer av att vi inte har nog med arbeten åt dem (invandrade som infödda) som redan bor här försvinner i ett nafs och att vuxna män slutar mygla sig in i landet under förespegling att de är barn?

SD är inte problemet. SD är ett resultat av problemet. Sverige förtjänar SD och SD förtjänar Sverige som det ser ut just nu. Så enkelt är det.
    Jag håller inte alls med. Problemet är att en stor del av svenskarna är lite allmänt frustrerade utan att riktigt sätta fingret på varför, utan att förstå grundläggande sammanhang om samhälle och ekonomi och då hittar en till synes enkel förklaring och en tydlig grupp att skylla allsköns elände på. Och det är inte direkt första gången i historien så sker. Tyvärr har vi itne blivit så mycket mer upplysta, fastän all information idag finns tillgänglig.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-12 13:05:03 följande:
    Ja, och gruppen det bör skyllas på är gruppen politiker. Om folk nu har så inåthelvete fel om invandringen - om det verkligen är näst intill ett måste att bibehålla nuvarande eller till och med en ännu högre tillströmning av nya invånare, varför inte bara gå ut och förklara det på ett sansat sätt? Varför inte beskriva hur man tänker om det nu är sant det där som jag stör mig så mycket på, att vi tydligen måste ta in en massa folk för förvaring _nu_ så att vi har arbetskraft så det räcker till ett möjligt underskott om 20-30 år?

Utan floskler och moralkakor, sådant har vi fått nog av redan. Med andra ord är en person som Erik Ullenhag fullständigt överflödig i regeringen.
    Ja men redan i det inlägget visar du ju att du inte har koll. Sverige har inte en bestämd mängd arbeten som ska fördelas utan arbeten skapas i en växande ekonomi. Vi behöver fler personer i arbete för att lösa exemeplvis framtida pensionsåtaganden. Vi föder för få barn i Sverige och behöver en invandring.

Så om du angriper invandring utifrån ett krasst ekonomiskt perspektiv är det inte antalet invandrare i sig, utan dels att invandrarna integreras snabbare i samhället och lättare får arbete och att vi tar in arbetskraftsinvandrare snarare än flyktingar du ska titta på. Men då måste du också vara tydlig med att du struntar i de humanitära skälen till varför Sverige idag bevijar människor från krigshärdar m m asyl. 

Det är inte fråga om floskler, det handlar om att rakryggat stå för vad man tycker. Det tycker jag framförallt SD med anhängare är dåliga på. Grundvärderingen är att man ogillar invandrare i Sverige, ju mörkare de är desto sämre. Sedan försöker man hitta olika svepskäl för att rättfärdiga sitt ogillande, såsom ekonomi eller brottslighet. Men när man skriver vad man tror är anonymt på Avpixlat, då sticker de fula grundvärderingarna tydligt fram. Sen kan ju partiledningen försöka låtsas som att det handlar om undantag.
  • Ermenegildo
    ubåt skrev 2013-12-12 22:51:15 följande:
    Det här var intressant…..

-citat-
    Våga fråga varifrån fördomarna kommer

Är 98 procent av somalierna i Sverige arbetslösa och ligger på en madrass och slötuggar kat hela dagarna? Självklart inte. Men om det vore så, skulle Sveriges Television då våga rapportera om det?

Frågan kom upp nyligen, då jag ansåg att det var ungefär ett reportage av det här politiskt inkorrekta slaget som skulle behövas för att väga upp ett programs i övrigt förutsägbara och "svt-vänsterhärliga" innehåll.

En kollega hoppade i taket och rasistanklagelsen mot mig kom förstås som ett brev på posten. Personen i fråga menade att om läget vore så här bland somalier i Sverige, måste det till varje pris tystas. Annars frodas ondskefulla fördomar. Jag menar precis tvärtom. Det är först när vi kan tala öppet om laddade frågor, de dunkla krafter som rasistar ner vårt land kan stoppas. Vid en första anblick kan kanske kollegans inställning verka god, men det handlar om kontraproduktiv välvilja, i själva verket kanske till och med rent förtryck.

För några år sen handlade programmet Nattcafé om fördomar mot romer. Samtliga gäster tyckte det var lika hemskt med alla osanningar om "tjyvaktiga zigenare". Gott så. Men inte en enda fråga om bakgrunden till fördomarna ställdes. Och det ironiska var att när programmet var slut och gästerna gått hem, hade allt porslin stulits från redaktionen. I dag ångrar programledaren Siewert Öholm att han inte berättade om händelsen i nästa Nattcafésändning. Vad det handlar om är att inte se ner på människor och omyndigförklara dem, utan bevärdiga dem med att få svara på kritiska frågor på precis samma sätt som andra.

I tv-programmet cp-magasinet hände det att vi tog vi ut svängarna och skojade rejält om funktionshindrade och deras lyten. Många blev fruktansvärt upprörda å de funktionshindrades vägnar och krävde att svt skulle be om ursäkt för all skada programmet åsamkat dem. Men det lustiga är att dessa reaktioner kom från samma människor som är "de goda" och ler välmenande när de möter en rullstolsburen på stan. De funktionshindrade själva blev överlyckliga över den råa jargongen. Äntligen någon som inte klappade dem på huvudet. Helt plötsligt sågs de som jämlikar.

Det här känns läskigt. Jag vet. Men det är först den dag vi törs skratta lika ohämmat åt när ståuppkomiker Svenne Svensson skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, som när ståuppkomiker Özz Nujen skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, vi blivit fördomsfria. Och ett bra sätt att nå dit är att börja handla därefter redan nu.
    -slut citat-

expo.se/2005/vaga-fraga-varifran-fordomarna-k...

Hade media anammat detta tankesättet tror jag att Sverigedemokraterna aldrig kommit in i riksdagen.
    Du får väl böra med att fundera på vad som skulle vara nyhetsvinklingen av sådan statistik. Om jag exempelvis skulle kunna visa att våldsbrott är mer än dubbelt så vanligt bland målare som bland högskolelärare, är det en intressant nyhet? Det kanske är 1% av högskollärarna och 2 % av målarna som straffats för våldsbrott. I båda grupperna är våldsbrott ovanligt men målare är relativt sett kraftigt överrepresenterade. För att nu inte få alla målare på halsen - det är är förstås bara ett exempel gripet helt ur luften.

Jag kan bara se att det är en nyhet om man vill hävda att det är något med målarna som gör att de blir aggressiva, att de blir ilskna av målarångor eller liknande. Annars ganska ointressanta uppgifter. I synnerhet om man inte dessutom tittat på vilka andra orsaker det kan finnas till att målarna begår relativt sett fler våldsbrott. Kanske har den gruppen lägre inkomst, svagare anknytning till samhället eller något annat som lika väl kan vara lika avgörande för brottsbenägenheten som yrkesvalet.

Det är stor risk att en kritiskt tänkande journalist skulle se att det bara blev en "tumme" av en sådan nyhet. Det du kallar att tysta ned skulle nog de flesta kalla en helt relevant och objektiv nyhetsvärdering. Däremot kan man ju tänka sig att de som tycker illa om målare kanske skulle irritera sig på att inte all möjlig statistik som diskrediterar målare tas upp på förstasidor. I så fall kan de ju förstås alltid fixa en liten egen sajt på nätet där man fritt kan vräka ur sig hur illa man tycker om målare och klippa och klistra in alla negativa nyheter och statistik man hittar om målare. Ocensurerat, liksom...
  • Ermenegildo
    ubåt skrev 2013-12-12 23:57:38 följande:
    Var det en kommentar till mitt senaste?
    Ja, det var liksom därför jag citerade dig... Du påstår ju att media inte "vågar" rapportera statistik som diskrediterar invandrargrupper. Ett klassiskt påstående från SD.
  • Ermenegildo
    Kitty chic skrev 2013-12-13 10:01:43 följande:
    Jag rostar for SD! Ut med de som far channs att stanna i Sverige och inte skoter sig. Och jag tycker vi tar in for mkt invandrare med.... Det har "nya sverige" som det kallas ar helt sjukt. nej nej nej tack. 
    Ar ingen rasist men vill inte ha 100000000 syrianer eller somalier i sverige tycker vi kan borja med att ta hand om de vi har. och skicka tillbaks de som inte skoter sig. satt harda straff sa att andra invandrare inte vagar!! 
    SD har numera gått ut med att de inte vill ha idioter, bonnläppar eller rasister bland sina väljare. Just saying...
  • Ermenegildo
    nihka skrev 2013-12-13 10:53:49 följande:
    Och det känner man att man behöver gå ut med för att...?
    Såg du intervjun? Jag tycker ju så illa om de unkna värderingar SD står för att jag borde glädjas åt varje gång de gör ett klavertramp men ibland är det så pinsamt uselt att man nästan ändå nte kan låta bli och tycka synd om dem. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?