Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Bejje skrev 2014-08-10 15:16:06 följande:

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna som tagit ett "snedsteg" i förhållandet.

Fakturm är att SD's satsningar inför valet till största delen gynnar kvinnor i första hand. Så SD satsar stort på just kvinnor. Bra va?

Jag tycker att man inte ska vara så pk att man drar sig för att kalla en spade för en spade och en sekt för en sekt. Och SD har oerhört många drag av sekt utifrån Nationalencyklopedins definition: "religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper".

Du skrev att inte alla men en betydande del av muslimerna hatar kvinnor. Allvarligt talat tänkte du dig väl bara muslimer som män då - en betydande del, närmare bestämt 50 procent, av muslimerna är kvinnor.

Jag tror att det är mer relevant att tala om kvinnohat i samband med SD-sekten än i samband med islam. Särskilt som en mycket betydande del av sekten består av män - allra tydligast märks detta bland dem som lyckats ta sig till beslutande positioner inom sekten.

Du skriver att en stor del av SD:s satsningar gynnar kvinnor - jag har läst samma påståenden från fundamentalistiska muslimer, det vill säga att vi män ska besluta vad som är bäst för kvinnor eftersom de inte riktigt har den förmågan själva.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-10 16:54:30 följande:

Oavsett vad som är en sekt och inte; jag är tusenfalt räddare för islam än jag är för SD. Motståndet mot de senare lär förbli tillräckligt stort även framöver.

Det är klart att islam. är ett större hot mot förnuftet än SD - men då handlar det om kvantitativa skillnader.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-10 22:26:10 följande:
    Det som vädras den offentliga debatten är inte kvinnohat, utan manshat, av Mp, Fi, V, och även från representanter från de andra partierna, bortsett från Sd.

Sd är för jämställdhet, inte feminism, eftersom denna ju handlar om att gynna kvinnor och missgynna män.
    Nja, nu tror jag att du har tagit emot hemliga budskap igen - i detta fallet att sjuklövern är manshatare samt att det bara är toksekten som står för jämställdhet.

Jag antar att du tog emot budskapet om manshatet i samband med att du spanade efter batikhäxor i syfte att avslöja deras hemska intriger.

Jag tror att det är pojkvaskern i dig som känner  dig hotad, men inte av de politiska partierna egentligen utan av kvinnosläktet.

De är inte farliga, jag lovarSkrattande
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-11 06:53:28 följande:
    Vilka då, manshatarna? Klart att de är farliga; de är ju extremister!
    Nej, jag menar kvinnor i allmänhet.

Extremism är ju ett begrepp som ibland utgår från avsändaren. De allra flesta tycker väl att din inställning att det bara är SD-sekten som har jämställdhet mellan män och kvinnor som mål är en smula extremistiskt - men för dig är det ju du som tycker så och då kan det förstås inte vara extremistisktSkrattande

Påminner lite om hur du i ett inlägg tidigare i tråden ansåg att Sverige är extremt som sedan länge förbjudit barnaga.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-11 11:06:45 följande:
    Fast saken är den att feminism inte strävar efter "jämställdhet" utan blott efter att gynna kvinnor. Så enkelt är det ju.
    Visst, så enkelt är det kanske för dig - men om jag ska vara väldigt mild i mitt omdöme så kan man inte precis påstå att ditt omdöme har någon nämnvärd förankring i samhällsanalys.

Du har två olika lägen i din argumentation - antingen kommer du med ett åsikt som du presenterar som vore det ett axiom, t ex att feminismen inte strävar efter jämställdhet - eller också kräver du källhänvisning av andra.

Ja, jag tänker på dig som lilla prinsen, Philipsson. Lille prinsen är fel litterära gestalt, jag associerar dina åsiktsutbrott till Prinsessan på ärten, därav lilla prinsen (på ärten).

Vad gäller feminismen så tror jag att de flesta av dess inriktningar strävar efter jämställdhet - men att man naturligtvis kan vara för jämställdhet utan att vara feminist. Jag skulle aldrig själv definiera mig som feminist, eftersom jag anser att feminismen i grunden är ett antal åsiktsinriktningar som bäst företräds av kvinnor, där namnet på åsiktsinriktningarna i sig är ojämställt.

Däremot ser jag mig som antiantifeminist - för att återknyta till trådens tema.

Antifeministiska rörelser som SD och exempelvis IS eller talibaner har i grunden samma syn på sociala könsskillnader. De anses vara skrivna i sten - av Allah eller våra gener eller av något annat väsen, och detta oavsett att vi som förmår reflektera över oss själva och varför vi är som vi är så lätt kan se hur de sociala könsskillnaderna varierar såväl geografiskt som över tid.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-11 17:07:44 följande:
    När det gällde Mariannelundsfallet - där åtta (8) afghanska män förgrep sig på en ung svensk kvinna - så hade männen i fråga inte ens lämnat asylboendet ännu... SÅ fort gick det, att börja ta för sig av svennehororna...

Och JA - om man är kvinna eller förälder till en flicka, så bör man vara jävligt noga med vilket parti man röstar på nu den 14:de. 
    Helt korrekt. Vem vill att toksektens ledare får ännu mer inflytande och börjar bestämma på allvar vilka unga kvinnor som ska kallas horor och vila som behöver få en rejäl knuff för att fatta att kvinnor måste bemöta män med tillbörlig respekt och underdånighet.

Och tänk om hela gäng av höga sektledare vinglar omkring i  fyllan och villan  på Stockholms gator, går till attack mot invandrare som vill bara vill hjälpa de berusade ligisterna, anklagar dem för att ha stulit deras plånböcker och spottar och fräser när nyktra väktare försöker hjälpa dem tillrätta - eller sjunger hyllningssånger om mordet på Olof Palme i berusat tillstånd med sektledaren själv med i kören

Visst. Det gäller naturligtvis inte alla sverigedemokrater. Min dotter har en kompis vars mamma är sverigedemokrat. En rätt hygglig människa - men nog var det pinsamt när kompisen pekade på en svart kille inne på McDonalds och högt sa "titta på negern".

Dottern och jag tittade i stället på varandra med lätt höjda ögonbryn.

Jag menar nog att man måste tillämpa någon slags försiktighetsprincip avseende SD-sekten - de bruna historiska ränderna verkar aldrig går ur på mer än några få hyggliga prickar som nog kan funka rätt bra i sammanhang utanför sekten
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-11 17:37:40 följande:
    Lika okunnig som alltid. Man har aldrig hittat ett naturfolk, där kvinnorna jagar och krigar mot andra stammar, och männen sköter barnen och pysslar kring härden. Sorry. Det finns sagor och sägner om t.ex. amazonerna - som skulle ha bränt bort sitt ena bröst för att bättre kunna spänna pilbågen - men inga bevis har någonsin hittats för att de skulle ha funnits i sinnevärlden. 
    Äntligen överens om något, eller åtminstone nästan.

Tanken på särskilda reservat där sekten fick agera naturfolk utifrån dess föreställningar om vad som är viktigt med manlighet, kvinnlighet och etnicitet är en tilltalande tanke.

Visserligen skulle ju det kvinnliga underskottet bli markant, men kanske civilisationen kunde bistå med föda och gummidockor, de senare  kunde stagas upp vid lägerelden medan männen rusar runt i skogen med påkar och vrålande bankar på trädstammar med, kanske lite som Robert Blys Järn-Hans, men mer med betoning på Järnrörskents eskapader. Dessutom gör det ju inget om krigarna puttar på gummidockorna, de är ju mjuka så risken att de skadar sig själva är nog rätt liten.

Under tiden skulle det bli lugnare ute i civilisationen och folk skulle få mer tid att reflektera över den egna rollen i samhället - som man eller kvinna och som civiliserad människa.

Tänk bara ett nätforum där inte gråtarsektens ständiga ynkande "de kallar mig rasist" överröstade allt annat - så mycket tid det skulle bli över till sansade samtal.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-11 18:34:40 följande:
    Det känns meningslöst att debattera med dig, eftersom du har svårt att fatta - för att tala ren svenska. Någon som hade den minsta erfarenhet av forskning och akademiska studier, skulle ha förstått vad jag menade. Nämligen vad som händer, när man plockar bort kulturens (tillfälliga och tidsbundna) krav, och generna/det naturliga får styra oss. Och det är ju DET vi måste leva i samklang med - för annars gör vi våld på oss själva. 
    Det där är oerhört lustigt samtidigt som det  är så kännetecknande för Åkessons toksekt. Jag skulle kunna förklara för dig precis som jag försökt förklara för så många andra som fastnat i sektens garn att det inte är möjligt att ställa diagnoser eller avgöra vad folk har för utbildning via nätet - men det vore ju förgäves, vet jag av erfarenhet.

Nåväl. Med eller utan utbildning kan jag konstatera att du har fel. Tala gärna med någon antropolog eller evolutionsbiolog - du kommer att få samma svar som från mig. det finns inget naturligt urtillstånd där de sociokulturella sammanhangen inte existerar. 

Det är samma med sektens kärlek till Sverige - den är svår  att förstå för oss sverigevänner mot bakgrund av SD-sektens ständiga pissande på allt som är Sverige och svenskt om vi inte tar i beaktande att toksekten älskar en chimär - ett Sverige som inte finns, aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas.

Sekten älskar sin egen bild av hur hur Sverige borde vara - samtidigt som den hatar Sverige och svenskar. Tror jag skrev det tidigare - min gamla farfar skulle ha sagt att Åkesson kackar i eget bo, så det är inte konstigt att vi svenskar rynkar på näsan år lukten från sverigehatarnas SD.

Just ja, evolutionsbiologi var det. Fråga gärna en evolutionsbiolog om hen kan berätta lite för dig om Röda drottningens hypotes. Den är rätt kul, en metafor hämtad från Alice i Spegellandet där Röda drottningen förklarar att man måste springa för att stanna kvar på stället - och springa ännu fortare för att ta sig framåt.

En beskrivning av utveckling. Vi har alltid sprungit, det finns inget ursprungstillstånd - heller inget egentligt sammanhang där liv bara var DNA som kopierade sig utan samspel med miljön.
  • FDFMGA
    grind skrev 2014-08-12 00:13:36 följande:
    Philipsson är uppenbart en man. En kvinna är inte förmögen till den analys som han står för.
    Gulligt att Philipsson hat mött en intellektuell jämlike.

Philippson tillhör de därom anser att barnaga borde återinföras.

"Den där gången du svarade en kvinna som sökte råd efter att hennes man försökt välta henne med orden  - att hon borde lära sig vara mer följsam.

Inger regel utan undantag, då kanske du hade förtjänat lite smisk.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-08-12 00:21:41 följande:
    Gulligt att Philipsson hat mött en intellektuell jämlike.

Philippson tillhör de därom anser att barnaga borde återinföras.

"Den där gången du svarade en kvinna som sökte råd efter att hennes man försökt välta henne med orden  - att hon borde lära sig vara mer följsam.

Hm, tar om det från början.

Gulligt att Philipsson har mött en intellektuell jämlike.

Philippson tillhör de de som anser att barnaga borde återinföras.

"Den där gången du svarade en kvinna som sökte råd efter att hennes man försökt våldta henne med orden  - att hon borde lära sig vara mer följsam.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?