Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:45:31 följande:
    Landet blir ingen polisstat bara för att polisen stoppar dig och ber dig legitimera dig.

Har du verkligen aldrig blivit stoppad i en sådan där rutinkontroll som polisen brukar ha efter vägarna?

Det har hänt mig en fem-sex gånger säkert under alla de år jag har haft körkort och jag antar att det blir någon gång till här i livet. Jag har svårt att känna att jag blev kränkt av det. Men det kanske i grunden är en inställningsfråga?

Det är en markant skillnad att bli stoppad när man kör bil och när man går på gatan. Jag har aldrig blivit avkrävd legitimation bortsett från bilkörning och i tullen. Jag skulle definitivt ifrågasätta varför jag måste legitimera mig utan synbar orsak. Och skulle jag känna mig redan innan utanför samhället samt regelbundet bli diskriminerad så skulle jag känna mig mycket kränkt att tom polisen kränker mig.

Det borde inte vara så svårt att förstå.
  • sjuttiofemman
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 10:10:03 följande:
    Det är ingen principiell skillnad. Jag kör min bil helt lagligt men blir in-vinkad och måste bevisa att jag inte är kriminell (dvs kör nykter och med körkort) och detta utan att ha visat på något misstänk beteende - utom möjligen att jag kört en gammal Volvo.

Men så tror jag inte polisen om ont heller när de står där eftersom jag vet at de letar efter just de som är kriminella.

Skillnaden är uppenbar, en förare som inte har körkort eller kör rattonykter är en fara för andra vilket också syns i statistiken.

En person som tar en promenad till jobbet är ingen fara för någon annan och ska således inte avkrävas legitimation enbart baserat på sin hudfärg.

När dessa personer dessutom aldrig släpps in i samhället av Svensson eller blir misstänkliggjorda regelbundet så är det väl inte så svårt att förstå deras upprördhet över särbehandlingen?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 10:44:18 följande:
    Men hur vet vi att personen bara är på väg till jobbet? Det är ju det som måste kontrolleras. Så att det inte är en tunnelbanerånare som är här illegalt och dessutom misstänkt för mord i ett annat land.

Du menar att invandrare är så kriminella att de måste övervakas på det viset? Hur vet du att den ljushyade du släpper förbi inte är en ny Breivik som ska bomba tunnelbanan? Eller SMR på väg att misshandla politiskt aktiva ungdomar?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 12:39:06 följande:
    Måste du svara så känslostyrt? Kan du inte tänka ett varv till istället?

Om vi ska leta efter illegala invandrare så ligger det närmast till hands att kontrollera människor med ett utländskt utseende. Släpper förbi den ljushyade? Är han svensk så har han rätt att vara här och det vore slöseri med resurser att kontrollera uppenbara svenskar bara för att det ska vara rättvist.

Jag har bott i Thailand. Dom är riktiga rasister och gillar varken svarta eller vita. Jag var en andra klassens medborgare där och det bekom mig överhuvudtaget inte. Det är deras land.

Jag tänkte som du när nyheten om att polisen jagade papperslösa i tunnelbanan, är man oskyldig så spelar det väl ingen roll? Sen läste jag en berättelse om en kille som regelbundet råkar ut för människors fördomar, allt från att de följer efter honom i affärer för att se om han ska snatta till att han får höra rasistiska glåpord på stan. När han sedan för femte dagen i rad blir avkrävd legitimation av polisen i tunnelbanan så fick han nog.

Problemet med ditt resonemang är att du tycks misstänkliggöra alla mörkhyade personer och ljushyade är laglydiga personer. Jag menar inte att polisen ska kolla uppenbart svenska personer bara för att det ska vara rättvist, jag menar att det är fel att misstänkliggöra någon bara pga sin hudfärg. Jag vet mycket väl om att det förekommer rasism över hela världen vilket är sorgligt. Varför ska inte vi försöka vara bättre än så?
  • sjuttiofemman
    Digestive skrev 2014-01-22 13:44:01 följande:
    Risken för att det uppstår brottslingar i Sverige kan ses som lika hög oavsett hur det görs. Nu har Sverige haft ett behov utav immigration sedan 1970, vilket gör resonemanget allt mer tafatt.

Det finns ingen annan skiljelinje mellan krig och terror än utöver följande; termen "krig" gäller när ett land sanktionerar striderna och termen "terror" gäller för strider som inte har sanktionerats av ett land. Som fenomen råder det dock knappast någon skillnad på strider, exakt samma skit.

Våldta och mörda? Källor tack.

Hans källor är avpixlat, fria tider, dispatch international och annat högertrams. Hade inläggen på dessa sajter varit grundade i verkligheten så skulle det vara intressant att läsa men så är inte fallet..
  • sjuttiofemman
    Digestive skrev 2014-01-22 23:39:54 följande:
    Förstod man inte att länken gick till en norsk artikel som just sågade sönder föreställningarna om att statistiken pekar ut utomeuropéer? Föreslår att länken synas igen.

Presentera "ALLA andras" statistik.

Hans dator är nog hackad (=en vanlig bortförklaring när en sverigedemokrat spytt ur sig rasism i sociala medier) så han hamnar hela tiden på avpixlat..
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-23 09:23:54 följande:
    Maria Ferm skulle inte kunna platta till en grushög.

Ja det visar ju kompetensen hos en Sd-topp :)
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-23 10:01:24 följande:
    Ja den är rätt bra. Maria Ferm däremot.....herregud.

Jag likställde den kompetensen med en grushög, men okej du tolkar det jag skriver som vanligt helt insnöad i din partifärg.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-23 10:18:21 följande:
    Lätt!

Syftningsfel där ja...men nu framgår med all önskvärd tydlighet att Sd inte har några som helst avsikter att hjälpa någon i dess närområde. Det enda de vill är att stänga gränserna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?