Inlägg från: Zenitha |Visa alla inlägg
  • Zenitha

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-09-28 14:09:07 följande:
    Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.

Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
    Quintus Zebra skrev 2014-09-28 10:57:09 följande:
    Angående det första så är du nog inte så bra tankeläsare som du tror. Det handlar nog rätt lite om att vara präktigt.

För det andra så verkar inte hatet mot "invandringen" alls öka. Utan tvärtom så visar de undersökningar som har gjorts att toleransen mot "invandringen och invandringen" bara ökar.

För det tredje så tycker jag att man ska lägga skulden för hatet där hatet hör hemma. De som hatar och mobbar och förtrycker "invandrare" är skyldiga själva. Det är deras ansvar!
    Att lägga skulden för hatet på människor som jobbar för tolerans är knappast ok.
    Jag vet inte hur jag ska säga det här, men jag har sett en del saker under ganska lång tid som bekymrar mig. Det finns inte riktigt utrymme att ta upp allt här. Men det jag har sett är rena systemfel i vårt rättssystem. Och jag har sett hur just rasism i vårt rättssystem förstört rättssäkerheten. Den öppna rasismen är så enkel att ta på, men den rasism som finns inbyggd sedan decennier tillbaka och lärt sig att vända kappan efter vinden verkar de flesta "vanliga" svenskar inte ens inse att den finns. Den genomsyrar också vårt arbetsmarknadssystem. Det är inte så att arbetsgivare nu plötsligt inte vill anställa Ali från Marocko. Svenskarna gillade inte finnar och andra och som egentligen var de som i hög grad var de som "byggde" upp landet efter andra värlskriget. De var arbetsamma och disciplinerade och på grund av detta sänkte de ackordlönerna. Jag är inte helsvensk själv- och jag har insett att även om jag är född här och det ska föreställa mitt hemland, så komemr jag aldrig att känna mig som helsvensk. hade jag haft ett annat land att "åka hem till", så hade jag banne mig gjort det. Jag känner många bra "äkta svenskar",men upplever att gemene man tyvärr är ganska naiva. Man analyserar inte problemen på djupet. utan allt ligger kvar på ytan. De problem som finns idag kunde förutsägas redan på 80-talet. Men man väljer att blunda. Ingenting är liksom nytt under solen. 

Svenskar är inte speciellt solidariska ens mot sina egna landsmän- det finns många "riktiga svenskar" som far fruktansvärt illa. Ja, det är sökert sant att många kan känna sig trygga- men det finns människor som lever hela livet i otrygghet och jag har många gånger undrat hur det kommer sig att ingen bryr sig. Fattar man helt enkelt inte att precis samma fördomar som styr tänket i rasismen, är desamma som skapar rättsosäkerhet. Brottsoffer i Sverige får ofta ingen förbannad hjälp alls.

Är det verkligen sant att alla som är positiva till invandring vill att de som kommer hit ska kunna leva med samma levnadsstandard som de som har det bäst här i Sverige? unnar vi verkligen dessa människor detta? Eller är dne underliggande kontexten att de fortfarande ska vara så förbannat tacksamma att de ska vara glada om de får skura golv resten av liven?
    chrissandra skrev 2014-09-28 11:00:34 följande:
    Vill bara fråga vilka som slagit ned folk med järnrör?
    SD-toppar beväpnade sig med järnrör

Eller är det bara nys?
  • Zenitha

En sak till- om man nu avskyr invandring, varför ifrågasätter man inte den industri som Bert Karlsson bygger upp med hjälp av invandring? Eller gör man det? Varför gå på invandrare och inte de som skor sig på eländet? "Hoten mot jobben" är väl det som gör att många vill stoppa invandringen, men varför kräver då ingen av Bert att han ska satsa pengar på att ordna arbeten- och nu menar jag inte "skitjobb" åt både invandrare och svenskar för de pengar han tjänar? Det vore väl en fin gest eftersom arbete är det bästa sättet att integrera mig veterligen. Arbete och traumavård kunde väl Bert bidra med-  men gör han det? 

• Zenitha
    FDFMGA skrev 2014-09-29 06:46:38 följande:
    Apropå hangups så tycks du vara synnerligen förtjust i att skriva om andra, fast sällan i direkt tilltal - en karaktärsfråga månneSkrattande

Ja, det får vara som det vill med det - för mig är du mest ett exempel på den kissnödigt ängsliga åsikten att "om bara de andra politiska partierna tog SD på allvar, lyssnade till partiets väljare så skulle inte SD behövas."

Ett lite blygt och ryggradslöst åsiktsframträdande, kan åtminstone jag tycka - men den bottnar förmodligen i föreställningen att invandringspolitiken är odemokratisk och kanske också din gamla käpphäst statsfeminismens förödande inverkan på samhällsklimatet.

Tja, jag måste nog påstå att jag har mer respekt för de som står för att de är sverigedemokrater än de som inifrån garderoben hojtar om att SD inte skulle behövas om de andra partierna bara förstod att assimilera SD:s syn på invandring och jämställdhetSkrattande

Nåja, det finns ju gott om folk som anser att det är odemokratiskt av sjuklövern att stå för det löfte de gav de 87 procent som röstade på dem - att inte samarbeta med SD.

Man kan nog utgå från att partierna med detta vallöfte också menade att inte tillämpa den formen av SD-politik som vissa anser vore demokratisk eller såFlört
    Så det journalisterna säger är bara lögn då? Att kalla ngn för hora är ju inte heller så fint om du frågar mig.. 
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2014-09-29 08:47:12 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Fel person du citerat, kanske?
    Ja, det var det nog, skulle ju vara svar på:
    chrissandra skrev 2014-09-29 00:28:29 följande:
    Kollade igenom klippet du visade och såg inte att någon slog någon alls.
    Men jag skrev ju detta före kloclan 9 på morgonen och då är jag inte alltid vaken. Skrattande
  • Zenitha
    chrissandra skrev 2014-09-29 13:22:32 följande:
    De uppför ju sig som riktiga idioter men fortfarande har de inte "slagit folk med järnrör" som du skrev.
    Att kalla någon för hora är inte så fint om du frågar mig heller.

Det är inte helt ovanligt att folk skarvar på lite extra för att få en händelse mer intressant. Det gäller nog även journalister, inte bara dig.
    Lite som storfiskarna...
    Men onödigt.
    Speciellt om du rapporterar om en händelse i egenskap av att vara opartisk och trovärdig.
    Nej, det är klart- så du menar att ingen från SD slagit någon med järmnrör? (Det kanske var hjärnrör?!). Ja, vi hade nyligen en polise som gick loss på en påverkad man...
  • Zenitha
    kenneth768768 skrev 2014-10-01 07:25:54 följande:
    Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
    Många väljare är nog trötta på att man inte kan samarbeta över partigränserna när man tycker samma sak.De beter sig ju värre än föräldrar som tvistar för nöjes skull.Vad kostar inte detta.
  • Zenitha
    chrissandra skrev 2014-10-14 00:51:49 följande:

Om man ser på IQ-testresultaten så visar ju det sig att de med högst IQ tar emot minst flyktingar/invandrare.

Hur ser statistiken ut där du bor FDFMGA? Hur många utrikes födda per 1000 inv.?

IQ och invandring- hur har man gjort den statistiken? 
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-20 17:54:20 följande:
    Ett rimligt antagande är att risken för Sverige att bli inblandade i en europeisk konflikt skulle öka väsentligt med ett medlemskap i Nato

Vi har haft 200 år av fred och det finns ingen anledning att överge ett till synes framgångsrikt sätt att förhålla sig till omvärlden.

Det är för övrigt ett slags ironi att alliansfria Sverige är ett av de länder som tar emot flest flyktingar från ett område som destabiliserats av Natoaktioner.
    200 år av fred? Sverige krigar ju i andra länder.

Och med tanke på hur svenska staten behandlar sina medborgare, tyder väl det mesta på att vi knappast behöver ett krig för att förstöra landet- det gör vi så bra på egen hand.
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-22 14:22:39 följande:
    Gör vi?
    Zenitha skrev 2015-05-22 12:48:45 följande:
    Och med tanke på hur svenska staten behandlar sina medborgare, tyder väl det mesta på att vi knappast behöver ett krig för att förstöra landet- det gör vi så bra på egen hand.
    Tja, jag tycker att Sverige är ett bra land och att staten på det hela taget är en bra stat. Det finns inget annat land jag hellre skulle vilja bo i än Sverige.
    Så bra för dig. Jag skulle gärna flytta från skiten om jag hade råd.
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-22 19:47:09 följande:
    Ok.

Vad får dig att tycka att det är skit? Och vart skulle du flytta för att slippa skiten?
    lebowski skrev 2015-05-22 19:55:06 följande:
    Av nått skäl så är det stor andel av finnättlingar som röstar på SD. Ni ska vara jävligt tacksamma att ni blev mottagna på 60-70-talet och inte sitta o peka finger åt dagens invandrare. För då är det bara att packa och resa tillbaka för gått serru.
    Jag har ingen aning om det verkligen stämmer att det är "finnättlingar" som röstar på SD, och är varken just finnättling eller röstar på SD. Däremot så är jag barn till invandrare och med tiden har jag mer och mer insett att jag tillhör en grupp som är diskriminerad utan att ens kunna göra språk på det. Däremot har jag inget emot invandrare. Mina släktingar kom till Sverige på 50-talet. och det skulle inte förvåna mig om många som är s.k. fattigpensionärer idag tillhör just invandrargrupper. 

Att de ska vara så j*vla tacksamma för att de "fick" komma till Sverige kan du ju glömma. Mina släktingar var högutbildade och de kom till detta skitland och jobbade för ingenting. Jodå, de var j'vligt tacksamma, men de var tvingade att i princip avsäga sig sin identitet och fick inte prata om sina hemländer eller vad de varit med om. De fick aldrig samma status som svenskar och inte samma bidrag och hjälp som dagens invandrare får. När man pratar om pensionärer som "byggde upp detta land", så avser man ju alltid "svenskar", men svenskar var inte speciellt trevliga på den tiden heller. Finnar blev illa omtyckta av svenskar. Varför? Jo, de arbetade som 17. De var effektiva. Vilket innebar att ackorden sänktes i fabrikerna. Det gillade inte slappa svenskar.

Jag är uppvuxen med vanliga svenskar- mina bästa vänner är svenskar- och jag ångar att jag inte packade och drog för länge sedan. Ja är mer utbildad än mina vänner- men är det någon som tror att det går att ta sig fram i detta land? Nej, jag har inte vassa armbågar. jag har lärt mig något så korkat som att man kommer fram med kompetens. Men det stämmer inte i Sverige. Hur många gånger som helst har jag varit med om att myndigheter gör grova fel- de kan inte räkna, de kan inte regelverk och sunt förnuft existerar knappt. Jag får ofta ägna mig åt gratisarbete för att rätta till felaktigheter som tjänstemän gjort. Ja, det går bra att sitta där och se ner på andra, men göra jobbet vill man inte.

Jag är som sagt var varken SDare eller har något emot invandrare, men jag inser ju hur förbannat falsk den här s.k. "integrationspolitiken" och "hjälp" och "bidrag" till invandrare är- för svenskar har i grund och botten inga som helst planer på att dela med sig - svenskar vill bara ha en ny grupp att behandla som andra klassens medborgare. Skiten sitter  fast i hela myndighetssystemet och i själva staten.

Vi som tillhör andra generationens invandrare/första generationen svenskar förväntas också vara så tacksamma- för vaddå, undrar jag? Jag "får" utbilda mig- genom att låna pengar från staten- men när jag sedan vill jobba med det jag utbildat mig till möts jag av hinder efter hinder. När jag väntade barn- efter att ha jobbat ihop en bra föräldrapenning (med annat jobb) i över 15 år- ville FK knappt ens erkänna mig som svensk medborgare. Jag kommer aldrig att få pension här. Mina (svenska) vänner undrar samma sak som jag- varför jag alltid blir negativt särbehandlad- för jag  blir inte behandlad som "vanliga" svenskar- och får inte samma "förmåner" som invandrare. Jag sitter bara fast i den här "intigheten".

Jag skulle inte vara förvånad om många SD-anhängare tyvärr tillhör samma grupp som jag själv, Ja kan ju i.o.f.s. känna att det är mer ärligt än andra partier som i grund och botten står för precis samma värderingar. 

Och om man skulle vilja ta reda på hur det verkligen ser ut i Sverige med diskriminering mot andra generationens invandrare, ja, då heter det förstås att det skulle vara kränkande att peka ut olika grupper på grund av invandrarbakgrund- för just diskriminering används ju för att försvara ännu mer diskriminering.
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2015-05-22 23:42:21 följande:
    Det låter som du har mycket tråkiga erfarenheter. Jag beklagar verkligen. Så ska det inte behöva vara. Det känns som om man har glömt er som kom under 50-, 60-, och 70-talen.
    Jag är född i Sverige.
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-23 00:08:37 följande:
     "Svenskar har i grund och botten inga som helst planer på att dela med sig - svenskar vill bara ha en ny grupp att behandla som andra klassens medborgare"

Det där tror jag inte är sant. De svenskar som anser att de behöver en ny grupp att behandla som andra klassens medborgare anser nog att den nya gruppen är tillräckligt stor som den är. Och vi andra. Ja, själv är jag så pass gammal att jag minns den nedlåtande rasism som drabbade dina föräldrar men tror inte att jag av födsel och ohejdad vana måste anamma den.

Låt inte din bitterhet fördunkla ditt goda omdöme.
    Visst har du rätt på sätt och vis- men det känns för jävligt att helt plötsligt upptäcka att man inte ses som svensk. Jag har ju inget "hemland" att "återvända" till. Jag lever ju hellre som invandrare i ett land där jag är invandrare än som invandrare i mitt eget hemland.
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-23 21:17:04 följande:
    Det kan jag förstå.

Men jag blir nyfiken.  Upplever du att flertalet av oss svenskar betraktar dig som icke-svensk och menar du att det har skett en förändring över tid?
    Jag har ju alltid själv betraktat mig som svensk och alltid tänkt positiv dessutom. Tanken att jag på något sätt var diskriminerad fanns liksom inte. Jag tänker inte berätta vad det det var- för det är en lång historia, men för nästan 10 år sedan utsattes jag för felaktiga myndighetsbeslut och förlorade precis allt. Och myndigheterna vill inte erkänna förlusten. I någon handling hade en tjänsteman nämnt något som hade med "svenskhet" att göra. I princip hela mitt arbetsliv och min utbildning raderades med en gång. Att myndighetsbeslutet var fel har staten erkänt. Men alla skador i form av förlorat arbete och sociala förmåner - för att inte tala om mitt sociala liv och den rent psykiska chocken att plötsligt bli s.a.s. "nollad" i hela systemet- ingenting av detta vill man erkänna. Jag har inte råd med advokater förstås- även med rättshjälp. Det finns inte en enskild advokat som skulle kunna ta sig an detta heller, eftersom det omfattar så många områden.

Det som jag råkat ut för "händer inte" enligt "vanliga svenskar" - och har det hänt så fanns orsaker.

Efter den här händelsen har jag reviderat mitt liv helt och satt saker som hänt som varit märkliga i en annan kontext- nämligen att jag inte betraktas som svensk och aldrig gjort det. Jag är bara någon som myndigheterna kan spy sin galla på, sedan behöver ingen ta ansvar för någonting. Jag ska följa regelverken och gör det förstås, men myndigheter kan ta sig vilka friheter som helst.

Men det kanske är många fler som råkat illa ut...tänker på paret som fick sitt hus sålt av staten och när upprättelsen kom hade mannen dött i cancer- men de verkar ju också haft utländskt påbrå. 

• Zenitha
    FDFMGA skrev 2015-05-23 22:28:19 följande:
    Ok, tack!

Vet inte riktigt hur jag ska skriva för att utan att förringa betydelsen av det du har utsatts för på ett personligt plan men ändå ifrågasätta hur representativ du är.

Det är möjligt att din bakgrund innebar att du sannolikheten för att du skulle utsättas för ett "justitiemord" ökade - men "justitiemord" är ovanliga i Sverige oavsett vilken bakgrund man har.

10 år är en lång tid. Hur går du vidare? Man kan ju försöka ta revansch på många olika sätt - men att blicka bakåt och slåss mot det som redan har inträffat eller mot ansiktslösa myndighetspersoner brukar inte leda framåt.
    Jag har inget val när det gäller att fortsätta slåss- hade gärna lagt ner det- men misstaget som gjordes då, ledde dels som sagt var till att hela min ekonomi och  karriär blev förstörd- det var den ena sidan av saken. Den andra sidan handlar om s.a.s. bieffekter som lett till evigt processande mot andra förvaltningsmyndigheter. Det tar liksom aldrig slut eftersom de är ganska många och de börjar om ungefär vartannat år. Många myndigheter har ju många avdelningar- men sedan beror det förstås på att jag fastnat i arbetsmarknadsåtgärdsträsket som jag ju inte heller kommer ur. Det här kommer förmodligen att fortsätta 15 år till, såvida man inte tar tag i detta "uppifrån". Men dit kommer ju inte jag.
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2015-05-25 13:44:21 följande:
    Jag har själv råkat ut för liknande saker...
    Berätta gärna om du vill. Jag tycker man blir sparkad på från alla håll.
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2015-05-25 21:06:13 följande:
    Lång historia som började med en skada, sjukskrivning, söka nytt jobb o.s.v....slutade ekonomiskt haveri och jag var på väg att bli bostadslös...
    Har även fått problem med kroppen, främst ryggen p.g.a. snedbelastning som följer på skadan och som blev värre när jag var tvungen att göra mig av med bilen...
    Samtliga inblandade myndigheter och tjänstemän skjuter ifrån sig allt ansvar trots att många av de svåra konsekvenserna kommer av hur de agerat eller inte agerat. Finns mer detaljer i detta som jag varken har lust eller ork att redogöra för här.
    Jag förstår. Hanteringen av folk som behöver komma tillbaka till arbetslivet är inget vidare. Och jag tror att det blir mycket dyrare dessutom i slutänden för staten (oss) när man inte kan hantera detta. Förstår inte hur man kan vilja arbeta som "pappersvändare" på myndigheterna. I.o.f.s.trygg lön och "arbetsdelegering".
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2015-05-26 17:51:12 följande:
    Jo visst och tyvärr tror jag inte det är de skarpaste knivarna i lådan som lockas till dessa jobb...
    Tyvärr tror jag inte att det bara är det, utan att det t.o.m. finns folk inom dessa områden som låter folk hamna mellan stolarna. Sedan är förstås regelverken helt vansinniga också.

Det är ju inte sällan man börjar misstänka att de som jobbar med detta gör det därför att de skulle var omöjliga att ha någon annanstans.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?