Inlägg från: Anghammarad |Visa alla inlägg
  • Anghammarad

Varför hatar folk SD?

Centurione skrev 2014-11-11 16:37:10 följande:
    ...och angående Zlatan, så har han väl själv valt att flytta från Sverige för att slippa betala skatt i Sverige..? SÅ solidarisk kände han sig med det svenska samhället, som gett honom alla förutsättningar att utveckla sin talang, hyllat honom på alla tänkbara sätt, och till och med låtit honom vara affischpojke för ett av landets mest typiska och (traditionellt) mest framgångsrika svenska företag.

DET var tacken!!! Död
    Du menar att han skulle ha skippat Ajax, Juventus, Inter, Barcelona, Milan och PSG och stannat i Malmö och spelat fotboll av solidaritet med Sverige? Gäller det bara honom eller räknas alla idrottsmän, tex Henrik Lundqvist eller Anja Pärson som svikare också?
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-11 20:35:17 följande:
    Stannat här och betalat skatt..?
    Känner du likadant för exempelvis Jan Eliasson?
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-11 20:54:57 följande:
    VA? Jan Eliasson är anställd av en svensk myndighet och beskattas naturligtvis här i Sverige. Hade du otur när du tänkte nu..? Tomte
    Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på FNs organisatoriska hemvist men är det verkligen en svensk myndighet?
  • Anghammarad

Men om vi leker med tanken att det inte är UD utan FN som betalar, anser du då att Eliasson även han är en svikare?

Hur ställer du dig inför forskare som åker till ledande universitet och forskningscentrum utomlands och får lön därifrån?

• Anghammarad

Men om vi då tar en mycket framgångsrik idrottsman som genom en utlandskarriär tjänar många gånger mer än vad han skulle göra om han stannade kvar i Sverige. För en del av de pengarna köper han bla annat fastigheter i Sverige för så stora belopp att bara stämpelskatten för dem motsvarar inkomstskatten för en normalinkomsttagare under 10 år, och där han sedan anlitar byggfirmor för tiotals miljoner som bygger om hans fastigheter och på så sätt sätter en hel del personer i betalt arbete. Inget av detta hade varit möjligt om han stannat i Sverige hela tiden. Är det fortfarande ett svek?

• Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-12 20:59:25 följande:
    Det går ju att konstruera hur många scenarios som helst, som är mer eller mindre moraliska eller omoraliska. Jag anser att ämnet är uttömt nu. Men generellt anser jag i alla fall, att om man egentligen inte hör till ett land från början, utan faktiskt fått bo där på nåder och blivit försörjd och fått sin skolgång betald av det landets invånare. Så har man ett STÖRRE ansvar att betala tillbaka det man kan, om man blir framgångsrik som vuxen, än någon som är svensk på båda sidor av släkten sedan Uppsala Ting...
    Det jag vill komma till är att du verkar luta lite åt att det är samhället som äger en viss kompetens och inte individen, dvs en person som utbildat sig till exmpelvis läkare i Sverige är bara ett  verktyg, skapat av och fritt att använda för det svenska samhället. En rätt så extrem vänsteråsikt.
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-13 08:42:56 följande:
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
    Det landstinget istället borde göra är att se till att det blir så attraktivt att jobba där så att de nyexade sjuksköterskorna inte drar utomlands. Ditt sista exempel är naturligtvis bra, och facket snackar skit i det fallet.
  • Anghammarad
    Gert skrev 2014-11-15 08:32:09 följande:
    Oj, herregud! Vill dom?! Vilka nazister! 
    Bra där Gert. Känns tryggt att veta att det iaf finns någon som man till 100% vet var  man har och vad man kan förvänta sig.
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-16 08:32:48 följande:
    Beror väl på vilka svenskfientliga organisationer det gäller. Var tycker du själv att gränsen går? Om Boko Haram, Al Quaida eller IS skulle starta ett ungdomsförbund i Sverige, och värva ungdomar med muslimska rötter. Tycker du då att det ska vara tillåtet? Ska de få statsbidrag för varje ungdom under 25 också, som andra föreningar?
    Du kan väl ändå inte på fullt allvar tro att det är en sannolik utveckling? Känner du till att Sverige har lagstiftning mot terrorbrott? 

Eller du kanske menar att eftersom Mehmet Kaplan är statsråd så är det oundvikligen bara en  tidsfråga innan det du beskriver är ett faktum.
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-16 08:53:31 följande:

Det är redan så i flera europeiska länder, att det finns speciella muslimska domstolar där imamer dömer. 

Kan du vara snäll och lista de europeiska länder som har muslimska domstolar som är annat än rådgivande.
  • Anghammarad

Det är fortfarande ingen som har förklarat varför man från SDhåll slänger sig med uttrycket "judemedia" och då menar något negativt. Eftersom Israel och judendomen i stort har en svuren fiende i islam och SD ju även de anser att just islam är det största hotet så borde man ju se "judemedia" som en allierad i kampen mot islam. 

• Anghammarad
    Centurione skrev 2014-12-02 16:30:42 följande:
    "Min fiendes fiende är min vän", menar du? (arabiskt ordspråk) Eller "adversity makes strange bedfellows"?
    Så du menar att Israel och judendom är SDs fiende? Hur rimmar det med SDs egna uttalanden om att man är Israelvänliga?
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-12-02 16:45:43 följande:
    Fast nu ser jag att du inte alls förstod det arabiska ordspråket. Läs på om "dubbel negation" är du snäll.
    Så då menar du att Israel och judendomen är din vän men du är samtidigt moståndare till svensk media som du påstår är judekontrollerad?
  • Anghammarad

Så då stämmer det alltså inte det du själv påstod för bara tio minuter sedan att Israel är din vän.

• Anghammarad
    Centurione skrev 2014-12-02 17:29:23 följande:
    Det var ju ett ordspråk. "min" syftade alltså inte på MITT privata. Och jag SKOJADE fortfarande om det du påstod. De där ordspråken passade så bra in på det!
    Det är helt OK. Ville bara klargöra att det var så att du (också) var antisemit.  
  • Anghammarad
    Philipsson skrev 2014-12-08 00:47:48 följande:
    Upplysningsvis så kallas en person som har finskt ursprung men lever i t.ex. Sverige, för "finne", medan en "finländare" är en person av finsk nationalitet. Jag känner flera finnar, men inga finländare. Att tala om "finnar" i t.ex. Finnkampen, vilket en del sportkommentatorer gör, visar på grav okunskap. De är ju nämligen "finländare".
    Om du bara skall sitta och gissa så är det bättre att hålla tyst.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?