Inlägg från: hajna |Visa alla inlägg
  • hajna

Varför hatar folk SD?

Eugenie skrev 2014-01-04 17:43:12 följande:
    Att svenskar och andra germanska folk tjänat under romerska kejsare är faktiskt bevisat. Men jag vet inte om det var så sent som på vikingatiden..? Tror det var på Caesars tid och århundradena närmast efter, faktiskt.
    Nej, det var senare. Det svenska vikingar kallade Micklagård är nuvarande istanbul, vilket på den tiden hette Konstantinopel och var den plats där den östromerska kejsaren höll till. Östrom kallades också Bysans och föll på 1400-talet.
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:45:27 följande:
    Tycker du förresten själv att en invandrare som åker tillbaka till sina hemtrakter, kastar bomber och använder islamistiska slagord, är att betrakta som svensk..? Helt oavsett medborgarskap och hur många år han bott i Sverige?
    Vad har det med trådämnet att göra?
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 19:42:35 följande:
    "Samer" ska enligt Sd ha en särställning som minoritet, så där har du fel. Finländare har jag inte orkat kolla upp, men varken samer eller finländare innebär något problem i Sverige (nästan alla är ju helt integrerade), och är därför inte heller intressanta för Sd.

Alltså, nationen är ju något större än staten. [...]
    Vad hade jag fel i, menar du? Tvärtom är allt jag sagt om detta korrekt.

SDs idemässiga tankegods, alltså  idén om "nationer", är en mycket god anledning att "hata SD". 
  • hajna

Eugenie skrev 2014-01-04 19:42:35 följande:
    "Samer" ska enligt Sd ha en särställning som minoritet, så där har du fel. Finländare har jag inte orkat kolla upp, men varken samer eller finländare innebär något problem i Sverige (nästan alla är ju helt integrerade), och är därför inte heller intressanta för Sd.

Alltså, nationen är ju något större än staten. [...]
    Jag sa inget om huruvida samerna ska ha en särställning eller inte. Det jag sagt är att de inte räknas till den svenska "nationen" enligt SD.

SDs idemässiga tankegods, alltså  idén om "nationer", är en mycket god anledning att "hata SD".
  • hajna
    Digestive skrev 2014-01-05 02:41:14 följande:
    Det handlar knappast om utbredd rasism, kanske till 0,2% eller dylikt, [...]
    Det tror inte jag heller. Men det är svårt att komma ifrån att SDs tal om "nationer" inte är annat än en bättre förpackad och för nutidsmänniskor mindre oaptitlig version av samma gamla unkna tankegods.
  • hajna
    Philipsson skrev 2014-01-05 11:22:06 följande:
    Fast du är nog rätt ensam om att vilja avskaffa nationerna.
    Var sa jag något som ens var i närheten av det du nu tillskriver mig? 
    Philipsson skrev 2014-01-05 11:22:06 följande:
    En enkel fråga: Om X genomför ett mord. Var ska han då ställas inför rätta? Vilken lagstiftning ska gälla?

Om inga nationer funnes, skulle ju ingen lagstiftning finnas. Det vore alltså tillåtet att mörda vem som helst. Vill du verkligen ha det så?
    Det där är ju totalt irrelevant. Här använder du "nation" i betydelsen stat - vilket inte är vad det handlar om. 

Var inte du SD-anhängare? Har du så otroligt dålig koll på SDs grundidéer att du inte förstår vad man säger?
  • hajna
    Errol Flynn skrev 2014-01-07 07:00:56 följande:

Jag tror mer och mer att du har aspberger.
    Jag antar att du menar asperger.
  • hajna
    Naranjos skrev 2014-01-07 18:56:53 följande:
    Det största felet Sverige har gjort när det gäller hela invandringsfrågan är att försöka göra Sverige till ett mångkulturellt samhälle. 
    Sverige har varit ett mångkulturellt samhälle under hela sin existens. Det har alltid funnits flera kulturer här. Ända från den tid då man kan börja tala om ett svenskt kungadöme fram till idag. 

Det är alltså inte så att någon försökt "göra sverige till ett mångkulturellt samhälle" - Sverige har alltid varit det. 

Du kan ju inte skriva om vår historia bara för att det ska passa din förvirrade retorik.
  • hajna
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 07:22:16 följande:

Men vi har en invandring som de senaste 30 åren saknar motstycke. Det går  inte att jämföra med den blygsammare arbetskraftinvandringen vi haft under tidigare århundraden.
    Du förstod kanske inte vad jag skrev? 

Sverige har alltid varit mångkulturellt. Det har aldrig varit så att det endast funnits en enda kultur i landet. Medan Sverige och Finland var ett land fanns två stora kulturgrupper - den svensktalande och den finsktalande - plus en mindre bestående av samerna. Efter freden med Ryssland i början av 1800-talet när Finland slutade vara en del av Sverige minskade förstås den finsktalande gruppen i Sverige, men den finns fortfarande kvar liksom samerna. 

Så: alldeles oavsett invandring har Sverige alltid varit mångkulturellt. Det är historieförfalskning att påstå något annat. Vilket förvirrade SD-anhängare gör då och då. 
  • hajna
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-08 09:13:16 följande:
    Därmed inte sagt att vi ska ge bakåtsträvande religioner och primitiva hederskulturer och annat något inflytande. Inte ens i mångkulturens namn.
    Det kan man förstås ha olika åsikter om, men oavsett vilket så är det lögnaktigt att påstå att mångkultur i Sverige skulle vara ett modernt påfund.
  • hajna
    Naranjos skrev 2014-01-08 16:49:29 följande:
    Om vi genom historien haft en stark majoritetskultur samt 5-10 andra kulturer med relativt få människor, har dessa enkelt integrerats och i de flesta fall assimilerats in i majoritetskulturen. 
    Nu hittar du återigen på din egen historieskrivning utan att ta hänsyn till hur det verkligen har varit. 

Det funkar liksom inte att bara hitta på hejvilt hur historien sett ut för att det ska passa ens egna syften.  
  • hajna
    Naranjos skrev 2014-01-08 16:49:29 följande:
    Sverige gick samtidigt åt rakt motsatt håll och skrev in mångkulturen i grundlagen, vilket jag tror och anser vara/bli ett ödesdigert misstag för Sverige och alla dess invånare inklusive invandrare.
    Du har missuppfattat varför mångkulturen skrevs in i grundlagen. Det hade inte med invandrare att göra, utan med folk som under hela Sveriges existens funnits i landet. 
  • hajna
    Thomas66 skrev 2014-01-08 21:06:29 följande:

Nja nu ockuperade vi ju dom. Tror du att Finnarna vipps kände sig Svenska?
    Nej, precis. De finsktalande har nog alltid ansett sig vara en annan etnisk grupp än de svensktalande. Det är ju det jag säger.

Men att det som nu är Finland var en helt integrerad och självklar del av det land som då kallades Sverige och bestod av nuvarande Sverige och Finland i sisådär 700 år går liksom inte att vifta bort, och det innebär ju då självklart att det mångkulturella Sverige inte är ett modernt påfund.

Man måste vara totalt historielös för att hävda nåt så idiotiskt.
  • hajna
    Philipsson skrev 2014-01-13 20:46:56 följande:
    När det gäller "Bevara Sverige svenskt" så ser jag inget konstigt med en sån slogan, eftersom jag tror på nationalstaten.

Däremot tror jag inte på globalisering, en omskrivning för kapitalets totala makt, där människorna fungerar som blott spelpjäser.
    Den är ju lite konstig eftersom det står "bevara".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?