Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2013-12-15 23:02:47 följande:
    Jag tror du har fel. Ett väldigt fördomsfullt uttalande. Lite under din normala standard.
    Bra att du skriver "tror" - för säker kan ju ingen vara med mindre än att man anser sig veta hur alla andra tänker.

Själv tror jag dessvärre att jag har rätt, även om hatar kanske är lite väl starkt.
  • effemgea
    themia skrev 2013-12-16 17:36:19 följande:
    Vilken "sanning" är det som stackars du inte får uttala?
    Skriv här, det är ett öppen forum.
    Men tyvärr kan du nog inte räkna med att slippa mothugg - sånt är livet, även för en SD-anhängare.
    Finns inget som är mer utmärkande för sektmedlemmar att de tror att det finns en sanning som hemlighålls för folket - men som de själva har avslöjat. Och om bara sanningen skulle uppenbaras för alla så skulle alla bli fria.

Titta på Gudasänd, i det lilla - han har avslöjat att det är solen som kretsar kring jorden - och han motarbetas av etablissemanget. Eller på SD, sanningen förtigs av politiker och gammelmedia, men Ekeroth har upplåtit ett utrymme på nätet, avpixlat, där den oförfalskade sanningen får sägas. Och PK-samhället darrar av skräck inför Gudasänds eller SD:s avslöjanden.

Det var likadant för 40 år sedan, men då var det vänsterrevolutionärer som skådade sanningen medan folket lät sig indoktrineras.

Inget nytt under solen - som Gudasänd förmodligen inte skulle säga.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 07:39:19 följande:
    Liten humor för små människor.
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 07:41:20 följande:
    Fotnot: Det hade varit precis lika o-kul om det varit vänsterpartister eller AFA-människor som hållit upp skyltar med texten "Vi älskar Stalin" eller dylikt.
    Och nu blev det än mer roande för oss små människor när du jämför muslimer med Stalin.

Vi hade förresten en granne som konsekvent kallade oss andra för "små människor" när vi röjde stranden eller samfällighetens väg gemensamt. Tänker alltid på honom när jag ser uttrycket. Men badade på stranden och körde bil på den gemensamma vägen gjorde han förstås - ofta med synpunkter att dom som har hand om det inte sköter det ordentligt.

Personligen är jag sedan dess skeptisk mot folk som betraktar andra som små människor.

Ursäkta avvikelsen från ämnet. Men det är lite kul att tänka sig två partier, ett som representerade de storslagna och ett annat som representerade de små människorna. Och vilken grundläggande människosyn dessa bägge partier egentligen skulle representera.

• effemgea
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 21:53:57 följande:
    Eller antiSD som inbillar sig att SD kör med dold agenda och inte talar om vad de vill i sitt partiprogram  
    Jo, jag har noterat detta. Det är väl därför det är en sådan trängsel på avpixlat när partimedlemmarna ger uttryck för den dolda agendan.

Som konspiration betraktat rätt illa skött - en konspiration ska ju vara hemlig liksom. Då håller det inte med att veva omkring på stan med järnrör eller sjunga om mordet på Palme på partitopparnas fylleresor till Estland.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 08:04:17 följande:
    Muslimerna och Stalin får tjäna som röda skynken, utan jämförelser i övrigt. Det fattade du säkert också egentligen.

Jag tyckte helt enkelt inte skämtet var särskilt kul. Ryggdunkeri för redan frälsta "dumflabbare", för att använda ett ord du kanske känner till.
    Ok.
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2013-12-17 09:03:22 följande:
    Minsann är du inte sekterist själv, sitter och uppdagar sanningar på avpixlat. Frågan är om du tillhör 'Judean People's Front' eller 'People's Front of Judea'

Intressant att hatet alltid verkar bli starkare mellan de som står nära i tankesätt men råkar välja den andra sekten. De som pratar om hat har nära till att hata verkar det som.

Japp. Så kan det nog te sig ur ditt perspektiv.

Ur mitt är det snarare så att det alltid kommer att finnas personer vars djupaste engagemang alltid är den egna putslustigheten.

Och ur det perspektivet består din sekt enbart av en medlem, oOOo oOOo i egen hög person.

En rätt harmlös och stillsam sekt - som inte gör någon något förnär och mellan varven ibland till och med kan vara lite fyndig.
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2013-12-17 12:29:24 följande:
    En trevlig mousserande halvtorr sekt   Antar att den är lite för tysk för din smak, men hade det inte varit för bitterheten hade du nog kunnat ingå som en fin ingrediens.
    Jo, det är svårt att undgå att lägga märke till att du tycker den metaforen är en passande beskrivning av din person - och så kan det naturligtvis också vara.

Mitt självhävdelsebehov på FL är inte så stort som ditt, så låt gå för att min bitterhet skulle grumla din sekt.

Men för att lämna din personlighet och övergå till den politiska diskussionen, som kanske kan te sig mindre viktig ur ditt perspektiv - men som ju ändå är temat på den här avdelningen.

Jag är väl medveten om att det finns ett litet disparat gäng som liksom vill tala med förnuftets röst i det ständiga käbblet om och kring SD. Om vi håller oss kvar vid den mindre drickbara sektdefinitionen skulle jag kunna kalla den gänget för stödtruppssekten och eftersom du är förtjust i metaforer kan vi säga att det som förenar sektmedlemmarna är att de stapplar omkring på samma typ av kryckor.

Stödtruppssektens medlemmar har två kryckor eller budskap: Det ena är att SD inte är problemet, men heller inte lösningen. Den finns att söka i att de andra partierna öppnar ögon och öron och försöker förstå vad som håller på att hända med Sverige. Och den andra kryckans snarlika budskap är att de stämningar som finns i Sverige inte skulle tona bort om SD på ett eller annat sätt försvann.

Jag har i princip aldrig sett någon som påstått att SD är problemet. Själv tycker jag att partiet fungerar som en katalysator som - om vi ska tala i termer av sekt som dryck - gör att det mesta av skiten samlas på botten och även om man kan märka en viss bismak så är drycken ändå klart drickbar.

Det är förresten inte bara stödtrupperna som kör med en argumentation vars budskap är att om de etablerade partierna bara integrerar SD:s politik i sin egen så kommer inte SD att behövas längre. Och det är väl sant på sätt och vis - om alla partier integrerar SD:s rasism med sin egen politik så behövs det inget explicit rasistiskt parti längre, men erfarenheterna från Europa tyder ju snarare på att rasismen inte känner några gränser, att det bara får till effekt att det explicita rasistpartiet bara flyttar fram positionerna ytterligare.

Och det är just därför det är så viktigt att inte lyssna till stödtruppernas vädjan om medkänsla med rasisterna för deras politiska utanförskap.

I en annan tråd var det någon som poängterade att etnicitet aldrig är självvald, att en viss brytning eller hudfärg alltid kommer att innebära att vissa människor bemöter en annorlunda - rasismen däremot, den är självvald och därmed offerrollen och utanförskapet.

Det bästa sammanfattning av SD:s budskap som gjorts stod väl järnrörsgänget för då de förklarade att en person som bott här så gott som hela sitt liv aldrig kan bli en riktig svensk och därmed inte ska ha rätt att debattera med en sverigedemokrat  på lika villkor.

Så jag tycker du ska titta på din sekt, studera innehållet i glaset och fundera på vad det är du bjuder på.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-17 14:52:17 följande:
    SD är inte problemet och inte lösningen, nej. Inte heller krävs att något annat parti inkorporerar SD:s politik i sin egen. Däremot skulle jag önska att det var högre i tak i den politiska debatten även när invandringsrelaterade frågor stod på tapeten. Som det är nu ska man allra minst stödja den nuvarande politiken, eller också förespråka en ännu mer generös invandringspolitik, men tar man minsta steg åt andra hållet är det någon som drar fram rasistkortet eller börjar orera om "fiske i grumliga vatten" och sen är saken så att säga biff. Sen kan man luta sig hur mycket som helst mot att det visst går att debattera på "kommunal verksamhetsnivå" och så vidare - det hjälper inte mycket, då de allra flesta av oss sällan eller aldrig deltar i debatter på kommunal verksamhetsnivå.

Vidare, om det som du, FMGA, säger stämmer, dvs att det är väldigt få som ser SD som grundproblemet, varför är vissa av er då så besatta av att kasta skit på dem och deras väljare varhelst det bara går? Jag förstår inte det, speciellt som ju SD allt som oftast lyckas göra bort sig alldeles utmärkt utan er "hjälp".
    Tja, jag kan ju bara svara för mig själv.

Visst, SD gör bort sig hela tiden - något som väl är mycket tydligt för de allra flesta - men de allra flesta är inte alla. Jag tycker inte att rasismen ska fp stå obesvarad även om det är få som inte genomskådar den.

Tror du att det skulle bli så mycket mindre SD-dravel här på FL om jag och några andra som brukar ägna lite tid åt att besvara dumheterna slutade. Det tror inte jag, tvärtom.

Men jag kan tycka att det är helt sjukt att så gott som varenda tråd på politiska forumet handlar om SD. Inte bara sjukt - utan absurt och världen sedd genom en skrattspegel.

Så låt mig ta ett exempel. Säg att jag skulle starta en tråd med rubriken "PK-kritik" av invandringspolitiken. Det vill säga kritiska synpunkter från oss som inte är sverigedemokrater - hur länge tror du att det skulle dröja innan  något av SD-klustren som frekventerar FL skulle hoppa in  och dra ner tråden till SD-nivå?

Jag vet att du inte gillar liknelsen - men för mig är sverigedemokraten här på FL som ett skrikigt barn som hela tiden pockar på uppmärksamhet. Och av någon märklig anledning har man en tendens att prata om barnet även när det är tyst för några ögonblick.

Självklart kan det också vara på det viset att det är lättare att prata om ett symtom en sjukdomen själv. Och det som är lite roligt kan vara tanken på att det som kan ses som en enad pk-front skulle kunna upplösas i ett antal politiska gräl avseende invandringspolitiken om vi inte hade SD som en mycket lättprickad måltavla.
  • effemgea
    themia skrev 2013-12-17 17:18:53 följande:
    Wow, vilken ära att bli inräknad alla dessa sanningens vapendragare.Cool
    Ja, en ganska intressant blandning av åsikter.

Är det du som är miljöpartistenÄpple
  • effemgea
    themia skrev 2013-12-17 19:36:15 följande:
    Ja, absolut Glad
    Sämre val kan man göraGlad

Tycker förresten det verkar som att allt fler börjar försöka visa att FL inte bara är ett tillhåll för högerextremister och rasister. Det känns bra nu när valet så sakta börjar närma sig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?