Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:56:40 följande:
Nej. Det var helt mitt eget påfund. Eftersom jag inte är kulturessentialist, så ser jag inte så enorma skillnader mellan kulturer som SD gör. Men namnbruk är en rätt påtaglig skillnad, ofta även mellan (och inom) nordiska, närbesläktade kulturer.
Personligen skiter jag faktiskt i vad han gör i Ungern. Vill han hänga på IKEA i Budapest och bara äta "ursvensk" mat* där så står det honom fritt. Men sitter han där och tjafsar om hur jag ska "assimileras", då kan du ge dig rumpan på att jag kommer kräva detsamma av honom. Förväntar mig då förstås även att han ska kunna flytande ungerska vi det här laget (lycka till, ett av de svåraste språken att lära sig som vuxen).
* Helt OT egentligen, men fascinerande - McDonalds menar att deras mat ska smaka likadant överallt, det gör det inte. Men IKEAs köttbullar smakar exakt likadant i Budapest som i Stockholm!
Ja, lär han sig inte ungerska så han klarar sig (man måste inte prata som en infödd, men man ska inte heller behöva tolk när man går till doktorn) inom rimlig tid är han utan tvivel en hycklare.
Och jag är väldigt osvensk på det sättet att jag faktiskt aldrig ätit IKEAs köttbullar någonstans, någonsin. Däremot har jag varit i Budapest och bättre matstad är svår att hitta.