Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-03-18 22:51:22 följande:
    FDFMGA skrev 2015-03-18 22:22:40 följande:
    Var det alltså inte du som skrev att afghansk kultur och svensk är oförenliga. Då ber jag naturligtvis om ursäkt, jag kan iofs kolla. Det är klart att jag inte vill kalla någon kulturrasist om personen inte är det.
    Rasism är att värdera, jag värderar inte utan konstaterar vad som är kompatibelt och vad som inte är det.
    I ett konstaterande av vad som är kompatibelt och inte ligger förstås en värdering.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 00:55:45 följande:
    Nej, inte mer än för pusselbitarna i ett pussel.
    Det som gäller för pusselbitar gäller förstås inte för människor - åtminstone inte de mer utvecklingsbara. Kompatibilitet är ett subjektivt begrepp när det gäller människor för det är väl människor vi pratar om?
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-19 08:54:46 följande:

Det är bara för politiker och batikhäxor det ännu inte har framgått att dessa gängrelaterade skjutningar/mord har med invandringspolitik att göra. Ju större invandring, desto svårare att integrera dem. Sunt förnuft!

För att ingen ska säga: "Vad snackar du om?" (eftersom en del av er tydligen gör ert bästa för att vända bort blicken från det som händer och sker), bifogar jag länk:

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2660760-extra-tva-doda-minst-tre-allvarligt-skadade-i-natt

Och nu har tydligen även "oskyldiga" skadats och eventuellt strukit med. Inte så konstigt att så sker, när de går loss med automatvapen på en restaurang.

Vilka bär skulden Jo, alla de som röstar på sjuklövern.

Nice. Du anklagar ungefär 87% av Sveriges röstberättigade befolkning för skuld till våld och mord I Göteborg i natt. Du har sagt att du röstar på SD om jag inte minns fel. Jag tycker du har valt rätt parti. Du får säkert en hel del gehör för dina bisarra åsikter där.
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-19 12:08:43 följande:
    Det har jag ingen aning om. Jag röstade inte på Sd förrän 2014
    Så enligt din egen definition är du ansvarig för våld och mord.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 12:24:17 följande:
    Nej , jag pratade om kultur, missade du det!?
    Pratar vi människor blir saken en annan.

Afghansk kultur är inte kompatibel med svensk kultur, men en afghan kan bo och fungera väl i Sverige.
    Du skrev: "Rasism är att värdera, jag värderar inte utan konstaterar vad som är kompatibelt och vad som inte är det"

Jag utgår från att rasism på något sätt involverar människor.

Det är din åsikt och knappast något vetenskapligt faktum.
  • nihka
    Philipsson skrev 2015-03-19 12:23:29 följande:
    Du fortsätter med ditt hennande.
    Det tar sig. Du är med och utvecklar nya former av hen med hennande. Tycker dock det kunde stavas henande. Ändå kreativt. Hot-och-våld-kreativiteten är jag dock inte lika imponerad över.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 19:03:17 följande:
    Man kan värdera människor, kultur eller vad som helst...

Det finns vetenskap bakom teorin att mångkulturalism inte fungerar.
    Men du värderade ju inte utan ansåg att du konstaterar "vad som är kompatibelt och vad som inte är det". Jag anser att du värderar.

Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-19 20:13:56 följande:
    Men du har fel.
    Om jag sätter värde 14 på sak X1 och värde 10 på sak X2 så värderar jag.
    Om jag väljer apelsiner istället för äpplen idag så värderar jag inte, för jag kan tycka precis lika mycket om apelsiner och äpplen, det är inte grunden för mitt val.
    Om du konstaterar att en vän, partner eller kollega inte är kompatibel med dig så är det ett konstaterande och inte en värdering. Det säger inte om du eller den andre är värd mer eller mindre eller om det ens finns en skillnad i värde.
    nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
    Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?
    Att olika kulturer finns representerade inom nationens gränser är inte vad mångkultur betyder. De som gör skillnad i begreppen (alla gör inte det) brukar kalla det du menar för kulturell pluralism.

Multikulturalism är en politisk inriktning som strävar mot mångkultur eller multikultur.
    Mångkultur är när fler kulturer lever sida vid sida och ingen särskild kultur har utpräglad makt, eller alla har makt och inflytande.

Man pratar ibland om USA, Canada och Australien som mångkulturer, men i själva verket har de en kultur som präglar samhället,vilket för Australien och USA är den anglosaxiska kulturen och i Canada en egen mix av europeisk och anglosaxisk kultur. I dessa fall är nationalstaten skapad runt denna mix av kultur så att den har blivit landets egen.
    I de flesta andra fall där kulturer försökt leva sida vid sida inom samma gränser har det lett till konflikter och ofta inbördeskrig. I nordamerika ledde dessa konflikter till att man gjorde upp i strid först vilken kultur och värderingar som skulle råda, innan man fick det USA man har idag.

Som jag tidigare skrev: att du är född i Afghanistan, pratar ett annat språk hemma och med landsmän, är katolik eller äter falafel till middag som bofast i Sverige är inte vad som skapar mångkultur, mycket av detta kan du faktiskt göra även som svensk.

1. Det finns studier som visar att en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter.

2. Jag anser att det är svensk kultur som ska ena oss i Sverige, det är de värderingarna vi ska leva efter, oavsett om du är född i Sverige, Finland, Chile eller Somalia. Så länge man följer det är etnicitet inget problem.

Tänk dig själv hur svensk demokrati, frihet och jämlikhet skulle påverkas om kultur med annan syn skulle få mer inflytande...
    Hur skulle det påverka klimatet för kvinnor, människor med avvikande sexuell läggning, olika religiösa trosinriktningar, människor med olika kulturell och etnisk bakgrund?

Hur mycket text behöver du producera för att försöka dölja det faktum att allt man TYCKER är en värdering och inte fakta. Två människor ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Två kulturer ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Jag till exempel TYCKER att du och jag är inkompatibla medan det säkert finns någon som TYCKER att vi borde gå mycket bättre ihop än vad jag gör med min vän från X-land, men ändå är det inte så. Jag känner mig väsensskild från dig men TYCKER jag går riktigt bra ihop med henne.

Du blandar ihop värderingar med att värdera, dvs sätta en prislapp.

"en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter" - jepp, som direkt ur SDs partiprogram. Jag TYCKER du är kompatibel med SD, men detta TYCKANDE står förstås inte på någon vetenskaplig grund. Det är bara det ni säger som låter alltför lika i mina öron.

Jag använder mångkultur i bemärkelsen fler/många kulturer. Nej, ett land behöver inte sakna en dominerande kultur i bemärkelsen större än någon av de andra för att räknas som mångkulturell.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 00:28:58 följande:
    Det är du som blandar ihop värderingar och värdera nu! Värdera i bestämd pluralform= värderingar. Hade du hängt med i diskussionen hade du sett att det inte är värdering synonymt med åsikt jag avser utan värdering som att sätta ett värde på något (jmf prislapp) och jämföra värden, två vitt skilda saker.

Kompatiblitet kan både vara något man tycker och fakta. Om två saker uppenbarligen fungerar dåligt ihop så är de inte kompatibla, det är fakta och ingen åsikt.
    nihka skrev 2015-03-19 22:51:38 följande:
    "en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter" - jepp, som direkt ur SDs partiprogram. Jag TYCKER du är kompatibel med SD, men detta TYCKANDE står förstås inte på någon vetenskaplig grund. Det är bara det ni säger som låter alltför lika i mina öron.
    Jag är inte särskilt insatt i SD's partiprogram eller vad de säger, eftersom partiet inte intresserar mig särskilt mycket, men enligt vad som skrivs här verkar inte SD vara för invandring och integration alls...Då gör du ingen skillnad mellan vad jag kallar mångkultur/mångkulturalism och kulturell pluralism. Det är bra om man med begrepp särskiljer det som i väsentlighet är olika.

Jag hänger med alldeles utmärkt tack, men ser att du fortfarande inte vill/kan skilja på åsikter och fakta.

Inte heller när du petar i grammatiken går det så bra. Värdera är ett verb. Verb kan man tempusböja men inte sätta i bestämd form plural. Det kan man däremot med substantiv. Värderingar är något annat än resultatet av att man har värderat något (i pengar). Om du hade hängt med bättre, för för att använda din retorik, hade du förstått det. Värderingar är subjektiva. Att säga att två kulturer inte går ihop är i allra högsta grad ett subjektivt uttalande.

"Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där...

Jag talade om i vilken bemärkelse jag har använt ett uttryck som också används på bred front i samhällsdebatten på samma sätt som jag använder det. Ville du prata eller peta här också?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 10:28:26 följande:
    Det är en människa och inte en kultur som kommer till Sverige och människor är anpassningsbara, generellt sett.
    Va??? Det är väl både och, eller tror du kulturer lever ett eget liv utanför människorna, och om man tömmer ett land på folk så lever kulturen kvar där och konserveras tills landet befolkas igen? Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?