Varför hatar folk SD?
Centurione skrev 2014-10-22 16:31:14 följande:
Fast nu råkar jag, som faktiskt arbetar i vården, veta att det där med patientsekretess kan vara lite si och så... Varje år döms ett antal läkare och sjuksköterskor som varit inne i kändisars eller privata bekantas journaler och snokat. Men mörkertalet är mycket stort. Patienter kan ju begära en granskning, av vilka personer som varit inloggade på deras journal (nästan all journalföring ligger på data nu - äldre journaler går förstås att hitta i fysiska arkiv, och där kan vem som helst kolla som kommer in i sjukhusarkivet överhuvudtaget). Men folk vet som regel inte om det, eller kommer inte på tanken.
Tyvärr så sladdras det även mycket personalen emellan. Om en kändis söker för någon pinsam åkomma, så vet snart hela sjukhuset det... through the grapevine. Så NEJ jag skulle inte rekommendera ett så jagat villebråd som Åkesson att söka den offentliga sjukvården. Om han behöver en psykolog eller psykiatriker, så hoppas jag att han går privat. Till en person som inte har något annat än förskrivningsjournalen kopplad till sitt landsting (narkotiska preparat och motsvarande går numera inte att hemlighålla för hela apoteksnätverket och därmed Landstinget, men allt annat går).