Ermenegildo skrev 2013-11-27 09:17:43 följande:
1. Jag har aldrig påstått att flyktingmottagning och invandring är "lönsam", däremot att den påvisbara effekten är liten och kontroversiell. Helt klart är att Sverige behöver fler personer i arbete. Kommer invandrare snabbt i arbete medför invandringen tydliga positiva effekter, även på kort sikt.
Sen tar man inte emot flyktingar för att tjäna pengar utan för att hjälpa människor i kris. För varje civiliserad människa borde det vara en självklarhet att hjälpa barn som lever i krigsområden. Så tydligen itne för SD som koncentrerar sig på att ifrågasätta om det är barn, om de verkligen har en kris och hur mycket det kostar. Sannerligen ett sympatiskt och empatiskt förhållningssätt...
Finland, som du nämner i ditt exempel är ett av de länder som har låg invandring men som har ett sämre ekonomiskt läge än Sverige. Så det var ur din utgångspunkt inte ett särskilt lyckat exempel. En förklaring som finnar själva brukar lyfta fram är att de är för introspektiva och ovana vid internationella affärer. Svenska företag har alltid varit väldigt bra på att göra affärer och knyta kontakter utomlands. Man kan nog påstå att det är typiskt svenskt att intressera sig för omvärlden och ta ett internationellt ansvar. SD verkar dåliga på att kämpa för svenska traditioner.
2. Ja, Egypten är ju ett klart exempel på en pågående sekularisering bland befolkningen. Precis som i väst tror jag ett tidigt steg kommer vara att skilja stat från religion. Även i andra länder som har en positiv ekonomisk utveckling och ökande kunskaper ifrågasätts religion alltmer, på samma sätt som har skett i kristna länder i takt med ökande kunskap. Självklart leder det till polarisering och motsättningar, även det precis som i västländer. Det bästa sättet om du vill bidra till fundamentalisternas framfart är att demonisera islam. Då får de martyrstatus och sympati. Ungefär på samma sätt som när man tårtar Jimmie. Förutom att det är odemokratiskt och omoraliskt, är det helt ineffektivt.
1. Jo, men som vi ser nås inte break even förrän sysselsättningsgraden når över 72% och dit är det väldigt långt och med nuvarande påfyllning kommer det alltid att vara en enorm minusaffär för samhället och dess invånare.
Problemet är att våra resurser är ändliga och för att upprätthålla (eller ens få näsan över vattenytan) med nuvarande politik krävs allt större besparingar i välfärden och våra trygghetssystem vars effekt vi dagligen möter i våra skolor och i sjukvården med ständiga nedskärningar.
Välfärdssystemen håller helt enkelt på att braka ihop. Vi ser det när det gäller kraftiga försämringar för sjuka, multisjuka och pensionärer. Vårdavdelning efter vårdavdelning stänger, geriatriska avdelningar slås samman och multisjuka gamla skickas hem utan att vara färdigvårdade och får i bästa fall hjälp i hemmet av hemvården. Senaste sanslösa exemplet var en 99-årig man som inte får plats på äldreboende och i stället blivit erbjuden en toaletthink på första våningen i sitt hus då han har svårt att ta sig till övervåningen där toaletten finns. Vi ser det när akutvårdens absolut första prioritering är hur fort man kan få personen att lämna sjukhuset. Det tog t.ex. min mor tre besök på akuten och tjat från min sida den tredje gången för att hon ens skulle bli undersökt. Cancern hade hunnit sprida sig och läkarna sa att om hade kommit in tidigare så kanske….
I t.ex. USA scannar man i princip alla över 50 för tjocktarmscancer (om man har en vettig försäkring), det är dessutom en stark EU-rekommendation vilken flera europeiska länder har anammat - samt två landsting i Sverige (Stockholm och Gotland). I resten av Sverige prioriterar man annat baserat på hur stor budget man har och det är helt tydligt att invandringen prioriteras högre än vården - där sparas det ständigt medan invandringen tillåts öka oändligt utan några som helst intentioner till besparingar.
Ensamkommande….En undersökning i Norge visade 2011 att drygt 25% av de som påstod sig vara föräldralösa samt under 18 år i stället var äldre. Sammanlagt uppskattar vi i Sverige att tre av fyra var över 18 år. Det finns all anledning att dra öronen åt sig.
Jag vill inte att mina surt förvärvade slantar skall ges till snyltare och fuskare. Men du förefaller inte ha några problem med att neka gamla vård för att ge pengarna till människor som inte har rätt till dem. Det är i mina ögon ett väldigt cyniskt förhållningssätt.
Samt har det nämnts tidigare i tråden, vill SD hjälpa ofantligt många mer människor på plats i sina närområden och mångdubblar i sin budget anslagen till UNHCR, något som FN skriker om. I stället minskar Sverige på detta biståndet för att lägga pengarna på personer som lyckats ta sig till Sverige.
2. Andra länder. Vad vi sett på senare tid i Egypten är att militären tagit tillbaka makten. Människor är lika osekulariserade som tidigare. Förföljelsen och mördandet av kristna kopter fortsätter i oförminskad styrka med regimens (uppenbarligen) tysta medgivande.
Finland är ett extremt exportberoende land och drabbades hårt av krisen 2008 och framåt men förväntas nå balans i handeln redan i år. Det hade gått betydligt snabbare om man stått utanför Euron. Att det gått lite sämre för Finland under några år har överhuvudtaget inget att göra med att de har låg invandring. Snarare har det hjälpt landet vilket inte minst visar i skolresultaten där Sverige halkade ner till 26:e plats och Finland parkerar som 1:a.
Man kan ju våga sig på en gissning som förklarar varför Sverige halkar efter i detta hänseende.
Vi kan inte hålla på att hoppas på att världen skall bli bättre och sticka huvudet i sanden för de problem som faktiskt existerar och där har Sveriges regering som första ansvar att se till att inte problemen och polariseringen ökar ytterligare just i Sverige.
Vi behöver faktiskt inte göra ett smack för att "bidra till fundamentalisternas framfart". Det klarar de på alldeles egen hand vad vi än säger och gör.
Jag tror personligen inte att SD kan göra särskilt mycket för att påverka inriktningen redan efter valet 2014 där jag skulle gissa att de får någonstans mellan 11-15% för att hamna strax över 20% 2018 om nuvarande politik fortsätter. Då kan det tyvärr vara för sent att vända skutan.
Begrunda gärna nedan av den kände antinazisten Vilhelm Moberg år 1941. (Eller var han i själva verket främlingsfientlig)?
"Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.
Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk.
Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.
Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan - på frihetens grund.
Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.
I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter - andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.
Det verkligt svenska är sålunda ursprunget - vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom - men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga."