nihka skrev 2013-11-09 16:30:11 följande:
Nej inte att de inte inkluderades i den statistiken utan att inte en enda av dem var hemvändande svensk. Skillnad det! Givetvis fanns det inga hemvändande svenskar där, eftersom han frågade efter den grupp människor som fått uppehållstillstånd. Svenskar behöver inte uppehållstillstånd. Eftersom vi redan bor här behöver vi inte söka asyl och vi beviljas därför inga uppehållstillstånd - en så urbota korkad fråga av Ekeroth.
Billström säger vid 4.29:
"Under 2012 invandrade ungefär 103 000 personer till Sverige. Och som vanligt är det svenska medborgare som återinvandrar som utgör den enskilt största gruppen. Under 2012 utgjorde de 20 % av alla invandrare."
Sedan visar Ekeroth att ca 111 000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige. Ingen av dem var svensk medborgare.
Alltså hade Billström fel. Case closed.
Vad var ditt problem nu då?
Så du menar att flyktingar som kommer från länder där man inte har det så bra i högre utsträckning väljer att stanna i Sverige. Mind blowing. Konstiga människor.
Ja, det är naturligt att de som tagit sig hit från efterblivna länder har mindre anledning att flytta tillbaka. Här är de ju trygga och försörjda livet ut. Således är det hopplöst att som Billström argumentera för att flyktingarna i någon utsträckning flyttar hem igen.
Skönt att även du förstått det.
Däremot så återvänder många INVANDRARE till sina ursprungsländer. Det är ju vi svenskar som tar oss en tur eller fler ett bra exempel på. Eftersom det var invandrare som var på tapeten så svarade Ullenhag rätt, men han kunde förstås också ha bjudit den förvirrade SDaren på informationen om hur dessa siffror ser ut när det gäller FLYKTINGAR.
Ja, som vi konstaterat tidigare blandar man gärna ihop invandrare och flyktingar när det passar för att dölja problemen. Nu är det alltså Billström som försöker blanda bort korten.
Snygg rasseretorik: "efterblivna länder".
Jag tror helt säkert att även du vill ha ett progressivt samhälle. Progression innebär en utveckling, vilket har en riktning, mot ett bättre samhälle, förhoppningsvis. De länder som av olika anledningar inte lyckas med den färden, blir efter i utvecklingen. Eller med ett ord: efterblivna.
Finns inget rasistiskt i detta förutom i din förhoppning om att kunna klistra denna etikett på åsikter som du inte vill skall få uttryckas.
Hela inslaget var patetiskt. Jag anser mig inte vara någon politisk analytiker men såg omedelbart vad som var fel med sifferpresentationen, men jag befarar att det bara tas som avslöjanden av typen Uppdrag granskning av de invigda. Vilken käftsmäll för dem - grundlurade av sina egna som inte tror på dem mer än att de matar dem med genomskinliga felinformationer som de förväntas svälja. Eller kanske är det en överenskommelse: vi ljuger, ni låtsas gå på det så maler vi på tills vi har trummat in lögnen som en ersättare för sanningen.
Skarpt, nihka.
Svara gärna på frågorna längre upp om Billströms argumentation och om vad som egentligen var felet med Ekeroths svar.
Jag vet precis var statistiken finns, så jag behöver inte din hjälp med det , men kanske kunde förmedla den till Ekeroth. Bussigt.
Men om du vet att invandrare från efterblivna länder är de som minst återvandrar, varför försökte du argumentera emot?