Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Centurione skrev 2014-12-26 19:35:39 följande:
    Länk..? Det där har jag nämligen aldrig hört förr.
    Varför uttalar du dig få så kategoriskt om svenskens rötter om du inte vet?
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-26 19:38:56 följande:
    Fast det är ju inte intressant att gå flera hundra år tillbaka. Eller ens ETTHUNDRA år tillbaka.

Min lösning på allt detta är att göra det svårare att få svenskt medborgarskap. Att kräva mycket längre tid i landet (minst tio år), att man klarar ett prov i svenska språket samt svensk historia, samhällskunskap etc. - precis som i t.ex. Danmark och USA - att man har varit självförsörjande ett visst antal år, att eventuella barn har en god prognos att bli självförsörjande och välanpassade som vuxna enligt deras lärare, o.s.v.. Det ska vara svårt att BLI svensk, men när man väl är det så ska man få VARA svensk fullt ut. Då behövs inga register längre.
    Nej, det är alltid intressant att gå tillbaka bara precis så långt, men inte längre, att man själv kan försvara att man är inkluderad. Det är så rasister ser på sin egen tillhörighet och andras icke-tillhörighet. Där drar man strecket.

Så om en förälder ska komma i fråga för svenskt medborgarskap ska lärare uttala sig om prognosen för barnen att bli självförsörjande och välanpassade som vuxna? Helt objektivt då förstås.

Dina åsikter skickar kalla kårar längs ryggraden.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-26 21:16:32 följande:
    Ditt första stycke förstår jag nog inte. Hur långt tycker du själv att man ska gå tillbaka då..?

Jag tycker inte att detta är ett dugg konstigt. Det är ju ingen RÄTTIGHET att bli medborgare i ett land som inte är ens eget, utan det är en ynnest. Ursprungsbefolkningen har rätt att ställa vilka villkor de vill. Ta fallet med "Skuggan" t.ex. - den unge somaliske mannen som började sin brottsliga bana i Sverige tidigt, och till slut mördade en ung kvinna och blev satt på anstalt. Det framgår av förundersökningen att det fanns en MÄNGD tveksamheter kring honom och även andra familjemedlemmar - men att de fick svenskt medborgarskap i alla fall. Om de INTE hade fått det, så hade Nancy levt idag...

Ett annat liknande exempel är dubbelmördaren i Linköping/Ljungsbro (alltså den svarte man som begick brottet förra året och även åkte fast, inte den för tio år sedan som kom undan). Det fanns HUR MYCKET SOM HELST på honom redan ifrån barndomen, men ändå fick familjen stanna. Och så gick det som det gick - en svensk kvinna och en svensk ung pojke finns inte idag p.g.a det felaktiga beslutet....
    Jag tycker inte det är en intressant diskussion alls. Folk kan själva bestämma sig för vem de är.

Ja, om bara barnens lärare hade fått uttala sig om prognosen för barnen att bli självförsörjande och välanpassade som vuxna innan föräldrarna kommer ifråga för svenskt medborgarskap hade allt obehagligt kunnat undvikas. *suck*
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-12-27 12:15:49 följande:
    Helt perfekt!

Äntligen tog de rödgröna och alliansen ett gemensamt ansvar.

Det bästa SD någonsin gjort var när de obstruerade mot budgeten, nu har de reducerat sin vågmästarroll till ett litet skvalp.

Jepp. SDs spel innebär att de nu har straffat ut sig själva.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-12-29 06:08:57 följande:
    Exakt, sanning är av underordnad betydelse för Sd och dess svans.
    En av SDs inspirationskällor, norska FrP, säger ju här att SD är ett parti som är sådd i brun jord med rötter i vitmaktrörelsen, ett högerpopulistiskt främlingsfientligt parti och FrP tar avstånd från att ha nationalismen som rättesnöre. I Norge för man dessutom en integrationspolitik, inte en assimileringspolitik som SD.

"Det är inte någon glädje för mig att få ros från SD." (FrP)

"Han (BS) kan ju inte så mycket om norsk flyktingpolitik" (H)

BS skakar på huvudet och menar att historiebeskrivningen är felaktig och vad "vissa" i Sverige skriver för att försöka skada SD. BS nämner Expo. När Norge inte gullar med honom tar han upp Danmark istället.

Mycket BS säger är BS.

Lite pinsamt när den man betraktar som sin norska motsvarighet tar avstånd. Igen. FrP vill ju inte heller ha med SD att göra i Europaparlamentet. Det vill inte den danska "motsvarigheten" heller.

Det kanske är "odemokratiskt" av norska Fremskrittspartiet (FrP) och danska
    Fremskridtspartiet att inte samarbeta med SD?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-12-29 21:47:31 följande:
    Visst.

Åkesson måste svära ve och förbannelse över att det bara tog Karlsson någon månad att riva ner ansvarskulisserna.

Eller tror du att jag överskattar Åkesson när jag utgår från att han aldrig skulle ha betett sig lika enfaldigt som Karlsson?
    Otåligheten inom partiet och hos dess sympatisörer är stor. Åkesson hade en återhållsamhet som Karlsson saknar men den kostade också. Hade han suttit kvar hade kanske den sansade fasaden krackelerat.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-12-30 05:56:22 följande:
    Klippet kan man se här.

Förstår inte hur man kan ha mage att skylla sitt eget partis historia på några påhittade "vänsterextremister"? Ungefär samma sak som när han satt i svensk morgon-tv och i debatt med Rosanna Dinamarca förnekade att järnrörsskandalen har ägt rum.

Hade det varit en politiker från mitt parti så skulle jag inte ha försvarat honom utan snarare blivit förbannad. Men det gäller Sd så tycks det snarare bli en fjäder i hatten. Märkligt.
    Nej, jag fattar det inte heller. BS är en skam till och med för SD. Aldrig att han kommer få ha kvar posten som andre vice talman.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-12-30 10:03:16 följande:
    Hahaha...försök övertyga dig själv du, men sanningen är ju att Sd bara växer och växer...
    SDs spel innebär att de nu har straffat ut sig själva. I och med decemberöverenskommelsen har SD förlorat sin vågmästarroll till V.
  • nihka
    Gert skrev 2015-01-02 18:25:16 följande:

Historien om flyktingarna i Grytan fortsätter.

Nu är iaf alla inkvarterade. Trodde det skulle gå fort, men inte riktigt så här fort.
  • nihka
    KillBill skrev 2015-01-03 01:43:33 följande:

Philipsson skrev följande: ...

Vem kallar du för batikhäxa?

Något hen kallar de flesta hen tror är kvinnor och som säger emot hen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?