Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-12-22 22:16:02 följande:
    Men varför då denna upprördhet  för att Söder konstaterar att samerna inte är svenskar, vilket samerna ju själva säger att de heller inte är.
    För att BS inte har att göra med vad samer anser att de är och inte är.

Nej, det säger inte samerna själva utan det är högst individuellt.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-23 11:18:30 följande:

Har ni sett det här då..? Julia Kronlid (Sd) sopar mattan med "empatisk" frimicklarpastor!  

Sopar mattan? Hon försöker hinna läsa upp allt som står i hennes manus.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-12-23 23:53:41 följande:
    Varför skulle inte Söder ha med det att göra?

Du tycks ha en igenihopsnickrad syn på vad kulturell tillhörighet är.

Om en person känner sig som en cykel, är vederbörande en cykel då?
    För att det är upp till var och en att avgöra vem de är och inte BS sak att avgöra vem andra är.

Vad är "igenihopsnickrad"? Är det något egenhändigt hopsnickrat ord?

Nej, människor kan inte ha cykel som kulturell tillhörighet, eller förresten om exempelvis ena föräldern är en cykel född på monarkfabriken så skulle barnet kunna känna sig som en cykel, eller inte, men BS behöver iaf inte alls fundera på det.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-25 14:00:32 följande:
    Flickvännen till en av mina närstående (tyvärr...) känner sig som en indiankvinna! Hon klär sig därför ofta i fransigt hjortskinn, mockasiner, indianpärlor, fjädrar i flätan o.s.v.. Hon tror även att hon har ett totemdjur, som är en varg, och därför har hon fullt av vargar på posters på väggarna, som smycken o.s.v.. Hon samlar på indianslöjd som krukor, fjäderarrangemang och snidade totempålar.

Släktforskning som hennes syster gjort visar att det kanske - mycket kanske - kan finnas lite - mycket lite - indianblod i dem. Det skulle i så fall ha varit en nordamerikansk indian på 1700-talet, som tagits till Stockholm som kuriosa, som de skulle härstamma ifrån... Det syns i all fall inte det minsta på dem.

ÄR denna kvinna indian..?
    Det är väl inte helt ovanligt att svenska rasister hävdar sitt nordiska ursprung på liknande haltande grunder med samma grad av att det mycket kanske - kan finnas lite - mycket lite - vikingablod i dem.

Fortfarande, det avgör varken du eller jag.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-26 13:14:04 följande:
    Har de svenskt blod överhuvudtaget, så är det ju "vikingablod". Det vill säga de härstammar ifrån personer som levat i Sverige under vikingatiden. Sedan är det en annan sak, att ingen av oss kan veta om just våra förfäder någonsin gick i viking - alltså reste på häradståg med skepp... ser inte heller att det är relevant.
    Rätt många svenskar som enligt din definition inte är svenskar då. Exempelvis alla de utan "vikingablod i stor till aldrig så liten mängd samt naturligtvis alla de som bodde här innan vikingarnas förfäder invandrade. Vad ska vi göra åt det? Upprätta register?
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-26 18:20:20 följande:
    Om du menar samerna så är de rejält uppblandade med svenskar, norrmän och finländare sedan flera hundra år tillbaka. Det går knappast ens att hitta en äkta same med det typiska sameutseendet längre.
    Nej, jag menar de turkiska bönder som invandrade långt före germanerna.

Det beror sig på vad man har för kriterier.

Nu menar inte jag att du inte skulle vara svensk om du inte har ett särskilt turkiskt utseende såsom de tidiga "svenskarna" eftersom det ju är upp till dig vad du känner dig som.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-26 18:26:23 följande:
    Det var du som började. Jag tycker att det där är helt ointressant.
    Jaha. Och jag som var under uppfattnigen att du var positiv till SDs förslag om att upprätta register av människor utifrån ursprung.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-12-23 16:09:28 följande:
    Det såg inte alls ut som om hon läste från något manus.
    Titta igen.
  • nihka
    Gert skrev 2014-12-26 11:39:06 följande:
    Hatet mot islam började väl intensifieras när muslimska terrorister flög in i World Trade Center och mördade tusentals civila människor. Allt i islams namn.
    Jag som trodde hatet hade varit intensivt länge. På 1300-talet placerade Dante islams profet Muhammed nästan längst ner i sin helvetestratt.

Det har inte föresvävat dig att hålla isär muslimer i största allmänhet och terrorister?
  • nihka
    sverker11 skrev 2014-12-26 19:49:19 följande:
    Fast nu har vi ju lärt oss i denna tråd att "För att det är upp till var och en att avgöra vem de är och inte BS sak att avgöra vem andra är." Det är alltså fel att peka ut någon som turkiska bönder eftersom de mycket väl kan ha avgjort att de var germaner och inte turkiska bönder.
    Jag har inte uttalat mig om de turkiska böndernas kulturella hemmahörighet utan bara varifrån de kom. Det är helt riktigt bara BS & Co som sysslar med att berätta för folk vem de är.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?