Dorian Ertymexx skrev 2014-04-24 18:34:00 följande:
Nej, jag ser ingen betydande skillnad.
USA, för att svara på din första fråga, ett av världens mest kristna länder. Där presidenten MÅSTE erkänna sig som troende kristen för att ens ha en chans att nå den posten.
Ecce Homo genererar dödshot och rabalder än idag. Media skriver förstås inte om det lika stort som i första vevan, men det händer.
Nej, men så är jag inte fascist heller. Och det är inte direkt så att majoriteten muslimer, eller ens en betydande minoritet, skulle ge sig ut och mörda heller. Det är en liten extrem grupp som gjorde stort rabalder. Precis som en liten extrem grupp kristna hurrade när svenskar dog i tsunamikatastrofen för ett gäng år sedan.
Min första fråga gällde vilka andra religioner (och länder dessutom) som genom FN-resolutioner försöker stoppa yttrandefriheten - som alltså OIC har gjort.
Ditt svar handlade om villkoren för att bli president i USA, vilket inte har ett smack med begränsande av yttrandefriheten att göra.
Och hur var det nu med kontraktet på Sir Salman Rushdie - på grund av vad han skrivit i en bok? Märk väl - han har aldrig hotat någon, inte begått något som helst våld. Han är och var Brittisk medborgare och hotas fortfarande till döden för en bok han skrev 1989.
Jag håller med dig - majoriteten av muslimer är inte fascister. Problemet är att det är (den jihadistiska/wahabistiska) svansen som viftar på hunden och inte tvärtom.
Och - i frågan om Danmark i samband med teckningarna i Jyllandsposten. Ambassadörerna från bl.a. Turkiet och Egypten stegar upp till statsministern och kräver - MED HOT OM VÅLD att han skall ändra den danska lagen så han kan förbjuda den danska pressen att publicera saker som "the religion of peace" inte gillar. Och de gör detta i sin religions namn.
Detta vill du alltså jämföra med vad några privata knäppgökar som inte har någon som helst uppbackning av sina respektive länder (fast du menar väl specifikt USA) gör och säger.
I frågan om SD och kristna värderingar - jag tar upp det i detta inlägget... Var någonstans har SD (länk) föreslagit att Sverige eller något annat land skall leva efter en bibelns bokstav?
Jag skall inte förneka att det fortfarande finns religiösa knäppgökar inom alla religioner, men inte någonstans i vår del av världen kan t.ex. kristna fundamentalister med fullt stöd av staten, få med sig en stor del av folket i våldsamma protester och hot om våld med anledning av en bok eller några serieteckningar.
Min starka rekommendation är att vi alla protesterar mot religiös fundamentalism medan vi fortfarande kan. Garrotten skruvas åt, varv efter varv.