Digestive skrev 2014-09-11 15:50:56 följande:
Ska nämna några ismer..
Modernism
Nihilism
Lingvism
Angelism
Konfucism
Dadaism
..och du förstår nog att det krävs viss förkunskap för att kunna diskutera dessa och att det på så vis skiljer sig från en folkdebatt, som inte kräver mer än att man lever och reflekterar över sit eget liv för att kunna nå en ståndpunkt.
Feminism är som vilken ideologi som helst ovan.
Jag skrev som jag skrev för att förklaring stod skriven bara några inlägg upp och på samma sida när det begav sig. Var det för mycket begärt att be vederbörande scrolla/fingersvepa ett par varv på musen/gånger och läsa den? Knappast. Var det en avfärdning? Knappast, det var en hänvisning.
Då förklaringen inte längre står lika lättillgänglig så tar jag den kort och konkret igen; "Vita, heterosexuella män" anbelangar den feministiska samhällsnormen, att samhället har formats av, efter och för denna grupp människor. Denna grupp människor har även en livsstil som förorenar miljön hårdare än kvinnors livsstil - gruppen kör mer bil, åker mer flyg och äter mer kött än kvinnor - och då poängterade Åsa Romson i sitt sommartal, att (även) miljön skulle gå vinnande om samhällsnormen anammade kvinnors livsstill lika mycket (det vill säga om samhället formades mer jämställdt).
Jag tycker följande ismer debatteras ganska flitigt av folk med noll eller liten kunskap:
Nationalism
Rasism
Alkoholism
Marxism
Egoism
Fascism
Humanism
Individualism
Kapitalism
Så om folk nu inte kan påvisa sina förkunskaper inom dessa områden, så avfärdar vi dem som obildade debattörer?