Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-04-15 00:14:33 följande:

Det var ett lysande exempel på att man inte får säga vad man vill på jobbet. Men det är arbetsgivaren som bestämmer nivån, inte Sd eller någon annan. Vårdpersonal fick tillsägelse och hot om varning ifall de yttrade några protester mot Åkessons besök. Så vad är problemet??
    Problemet är att facket stödjer sköterskornas rätt -samt uppmuntrar personal- att fortsätta med sin demonstration genom att t.ex. fortsätta bära det där märket på uniformen, samt att facket gjort klart för arbetsgivaren att man ämnar dra det till AD om arbetsgivaren ger någon en varning för brott mot anställningsavtalet.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 07:53:59 följande:

Pja facket företräder sina medlemmar och inte rasister, det borde väl ha varit uppenbart rätt länge?
    Ett exempel till att man inte kan yttra rasistiska åsikter på jobbet:
    www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/rasism-...
    Det där att SD är rasister kan du skrota direkt. Inte ens Marie Demker anser det.

Att du inte ser skillnaden i åsiktsfrihet i de två fallen måste bero på att du ser allt baserat på dina vänstersympatier.

Vårdförbundets medlemmar tar politiskt ställning tvärt emot de regler som finns på arbetsplatsen. Det blir inga repressalier, media står på personalens sida, facket hotar med AD. Arbetsgivaren gör inte ett smack.

Kvinnan på Röda Korset yttrar inte ett rasistiskt ord och tvingas avgå (hon hade annars blivit utkastad). Media gör en stor sak av ärendet och gör det enkelt att identifiera kvinnan. Hon blir således uthängd för en åsikt som delas av många, men inte får plats i den allt smalare åsiktskorridoren.

Således - "rätt åsikt" = stöd från media, fackförbund och arbetsgivare.
    "Fel åsikt" = sparkad, uthängd och vanärad.

(Bussförarutbildaren är sannolikt en idiot - om jag nu förväntas kommentera något om det).
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 17:51:32 följande:

Anser du att man kan säga vad man vill när och var som helst eller inser du att samhället, företag, myndigheter och organisationer kan kräva att dess representanter uppträder på ett sätt som sammanfaller med organisationens värderingar?
    Nej, jag anser inte att man kan säga vad som helst, var som helst, när som helst. Jag anser inte heller att (fackanslutna) sköterskor på arbetstid skall kunna ge uttryck för sitt hat, dessutom baserat på lögner och få uppbackning av facket och media.

Men att som RK-volontären uttrycka åsikten att man hellre bör hjälpa flyktingar på plats i närområdet är ju ingen (eller borde inte vara det i alla fall) underlig, främlingsfientlig eller rasistisk åsikt. Drevet och rabaldret över det inträffade visar med (o)önskad tydlighet att åsiktskorridoren blir smalare och smalare och att alla uttryck som rör sig utanför mittfåran direkt kopplas samman med SD eller något mycket värre. Det är faktiskt en skrämmande utveckling.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 22:23:28 följande:

Hat? För att man protesterar mot Sd genom att sätta en knapp på tröjan..? Snacka om lättkränkta.

[quote] Men att som RK-volontären uttrycka åsikten att man hellre bör hjälpa flyktingar på plats i närområdet är ju ingen (eller borde inte vara det i alla fall) underlig, främlingsfientlig eller rasistisk åsikt. Drevet och rabaldret över det inträffade visar med (o)önskad tydlighet att åsiktskorridoren blir smalare och smalare och att alla uttryck som rör sig utanför mittfåran direkt kopplas samman med SD eller något mycket värre. Det är faktiskt en skrämmande utveckling.[/quote]

Nu var det inte vad hon sa, hon satt man i första hand ska hjälpa svenska ungdomar. Det är rasistiskt enligt mig. Även om det inte var rasistiskt så strider det mot röda korsets grundläggande värderingar (puh vet inte hur många gånger jag skrivit det i denna tråd nu..) och det kan man inte acceptera. Lika lite som att en icke sverigedemokratisk politiker som öppet och inför allmänheten sprider rasistiska åsikter, den lär inte bli långlivad inom partiet. Detta är inget konstigt men Sd-lobbyisterna skapar en eget litet drev om detta och det dras i långbänk.
    Gränsen för vad som är rasistiskt, eller anses vara rasistiskt flyttas hela tiden och åsiktskorridoren blir alltså smalare och smalare. Du anser att något är rasistiskt och sen lägger du in en brasklapp "även om det inte var rasistiskt......". Men vänta du några månader så är det garanterat det. Åtminstone i Sverige.

England talar om "British jobs for British workers" (Gordon Brown) USA talar om att illegala inte under några omständigheter skall få tillgång till vård i USA (Barak Obama). Dessa synsätt ifrågasätts inte respektive land. I stället vinner man val på att säga det. Man sätter sina egna medborgare främst - precis vad som är deras uppgift. I Sverige blir samma uttalanden rasistiska. Sverige har blivit ett märkligt land och våra politiker är så jävla rädda för vänstermedia att de har en hel kennel med pudlar för tillfällen när tungan råkar slinta lite.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 23:03:50 följande:

Eller så är det att Sverige är ett mer civiliserat land än de du nämner? Vi tillämpar den mångkulturella modellen (som även Kanada gör tex) där vi anser att invandrare ska kunna behålla sin kultur och religion. I andra länder som tex USA tillämpar assimilationsmodellen som går ut på att det är invandraren som ska anpassa sig. Det funkar så där, samhället är oerhört segregerat i USA med "China town" tex där invånarna inte ens pratar engelska. Visst finns det människor i Sverige som inte lärt sig svenska på 30 år och det är inte okej, man måste bjuda till från båda hållen. Men jag anser att vår modell leder till färre konflikter och ett bättre fungerande samhälle. USA som du nog känner till, är ett land med enorma ekonomiska problem och generositeten blir nog lidande pga det...jag anser att USA och lill-USA dvs Storbritannien inte är några länder att använda som ett föredöme..

Ja det du beskriver ovan är rasistiskt. Och tvärtom mot vad du tycks tro så har inte papperslösa (de du kallar illegala) invandrare massvis med rättigheter, de får livsuppehållande vård och tandvård som inte kan anstå. Inget annat. De skickas ut ur landet om de inte får tillfälligt uppehållstillstånd. Vad är fel med det?

Det är ingen smal åsiktskorridor i Sverige, däremot försöker Sd-lobbyister ge sken av att det är så himla synd om de som inte får säga n-boll utan måste säga chokladboll. Det är Sd-lobbyister som försöker skapa dreven mot meningsmotståndare inom media och oss på nätet genom hot, cyberattacker och trakasserier samt våld. Hade jag haft mitt riktiga namn här så skulle de inte ha dröjt länge innan jag fått hot efter hot. Men du kanske anser att det ryms inom åsiktsfriheten..?
    Du måste skämta eller också vet du inte vad du pratar om. Sverige - ett mer civiliserat land än USA och UK...Tillåt mig fnysa..
    USA har något som hela världen borde vara avundsjuka på. Något som Sverige inte kommer i närheten av och det är dess konstitution. Och den är från 1700-talet. Och man har sina "bill of rights" - alltså de första 10 tilläggen till konstitutionen (de personliga rättigheterna). 

Jag har i princip endast ett större problem med USA och det är dödsstraffet. 

England har sitt Magna Carta från år 1215 som är inspirationen till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna - och inte att förglömma - Habeas Corpus också härstammande från Magna Carta.

Jag måste faktiskt ifrågasätta om du är helt historielös? (Ursäkta om det låter illa).

Sverige utmärker sig i sammanhanget när det gäller kvinnofrid och hemfrid. Det kan vi åtminstone vara stolta över. (Dock förefaller det ha blivit lite si och så med kvinnofriden de senaste 10-20 åren. Vad det beror på borde flera kanske fundera lite över).
  • Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-15 23:48:47 följande:
    Sverige är friare än USA, med eller utan Bill of rights. Sverige är tryggare. Sverige är långt mer sekulariserat. Och hade, i alla fall till nyligen, en klart bättre samhällsmodell.

Att ett land har ett dokument betyder inte mycket om det inte följs särskilt väl, eller alls. Eller om dokumentet inte är så värst modernt.

Kvinnofriden har blivit starkare med tiden, även de senaste 10-20 åren. Något som många Sverigedemokratiska politiker gnällt och lekt sig kränkta över. "Buhu, de onda manshatande feministerna har tagit makten", gråter de, så fort som kvinnor får ett uns rättigheter mer än de borde ha enligt SDs femtiotalsvurmande kvinnosyn.
    Du vet (uppenbarligen) inte heller vad du talar om. The United States Constitution är ett synnerligen levande dokument (kan ändras vid behov). Ett dokument varenda jurist och domare går tillbaka till i vart och vartannat rättsfall. Konstitutionen tolkas dessutom ständigt av Högsta Domstolen.

Konstitutionen står dessutom som en garant gentemot nuvarande och kommande politiker så att de inte kan lagstifta om vilka dumheter som helst. Till exempel restriktioner i yttrandefriheten.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-16 00:36:40 följande:

Märkligt, jag anser inte att ett land där du får äga automatvapen för personligt skydd är civiliserat.
    Eller där medborgarna måste sälja alla sina tillgångar om de blir sjuka och saknar försäkring. Osv.
    Nu är det inte USA som är ämnet för diskussionen, vi hamnade på ett sidospår efter det här med åsiktsfrihet.

Att du inte anser att rk-tanten gjorde något fel är uppenbart, men vart går gränsen då för vad som är ok att säga enligt dig?

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad röda korset gjorde för fel enligt dig, Gert mfl.
    Om du är öppen för andra åsikter än t.ex. Aftonbladets kan du ju kika in på denna facebookgrupp: www.facebook.com/groups/1464624793769678/

Angående USA... där har man åtminstone konstitutionell rätt att försvara sig mot våldsverkare utan att själv riskera fängelse.
    (When guns are outlawed, only outlaws have guns)
  • Naranjos
    chrissandra skrev 2014-04-16 09:35:57 följande:
    Skulle bara vilja ändra "SDs" till 2alla etablerade partiers"

"Kappvänderi och PK-lirkande är alla etablerade partiers kännetecken."

Så.
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-16 09:39:20 följande:
    Konstitutionen säger du. Jag har tre ord åt dig: The. Patriot. Act.

Åh, jag har ett par ord till, kom jag på: Guantanamo Bay.
    The Patriot Act: he Department of Justice's first priority is to prevent future terrorist attacks. Since its passage following the September 11, 2001 attacks, the Patriot Act has played a key part - and often the leading role - in a number of successful operations to protect innocent Americans from the deadly plans of terrorists dedicated to destroying America and our way of life. While the results have been important, in passing the Patriot Act, Congress provided for only modest, incremental changes in the law. Congress simply took existing legal principles and retrofitted them to preserve the lives and liberty of the American people from the challenges posed by a global terrorist network.

(Tvärt emot Sverige alltså. Här blir det ett jävla liv om man ens höjer ett varnande finger mot förmodad terrorism. Priset skall vara jävligt högt för personer som planerar eller har begått terrorhandlingar).

Gitmo: Utmärkt ställe att förvara dessa dåliga ursäkter till människor. Begår man terrorbrott eller planerar sådana har man fanimej inte rätt att kräva bättre behandling än man är villig att ge de människor eller länder man är villiga att utföra terroraktioner mot. Dock lever fångarna fortfarande vilket är mer än vad man kan säga om deras offer. Min invändning mot Gitmo skulle i så fall vara att det tar och har tagit alldeles för lång tid att dra dem inför domstol. Men - skit ska skit ha. Live with it.

• Naranjos
    chrissandra skrev 2014-04-16 16:08:23 följande:
    En fråga:

Varför citerade du mig? Är detta ett svar till mig och Dorian eller?

Hur f-n gick det till....?? Det var ett svar till Dorian...
  • Naranjos
    Gert skrev 2014-04-16 19:23:38 följande:
    Det finns inte en enda seriös statsvetare som anser att SD är ett fascistiskt eller rasistiskt parti. Prove me wrong. Och nej, idéhistoriker som Henrik Arnstad är inte någon seriös statsvetare.
    Kalla inte den muppen för "historiker". För övrigt håller jag med. ;)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?