Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-25 08:43:37 följande:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-25 08:33:48 följande:

Men är svaret på bristande folktillväxt per automatik att importera massor med människor från kulturer som ofta är extremt inkompatibla med våra, och sätta dessa i segregerade förorter utan större möjligheter till integration i samhället?

Ja, vi ska hjälpa människor i nöd, inte tu tal om det. Men underskattandet av problematiken med kulturkrockar och islam i Sverige är nästan skrattretande.

Beror på vilket perspektiv man har. Ur mitt så finns det snarare farhågor som når paranoida höjder.

Toksekten har redan inlett kampen mot sharialagar i Sverige och påbudet om att alla svenska kvinnor ska könsstympas.
    Ja för det låter ju osannolikt, jag håller med dig,

men om du tänker efter så sker saker idag i samhället som var j-igt osannolika för tio år sedan.

Är det inte bättre att ha råkoll och se upp för varenda antydan, nör det gäller stora hot, snanare än avfärda det som osannolikt och gå och lägga sig på sofflocket och inte alls ha koll, förrän det är för sent.

• realist14
    Digestive skrev 2014-07-25 10:15:15 följande:
    Prova du att ta upp en bok i ämnet istället. Det är ingen gåta hur vi har klarat oss men det är ta mig fan en gåta hur civiliserade människor, med tillgång till all utbildning och information de kan önska, kan beskåda en historisk övergång från 4+ barn per fertil kvinna, till 2- barn per fertill kvinna - för att sedan vifta bort faktumet som något obetydligt.

"[...] trycka in maximalt med folk [...]" - har du helt seriöst precis börjat på vägen i detta ämne? Den nettoimmigrationen vi har idag, motsvarar en naturlig folktillväxt om ~1,7 barn per fertil kvinna och om året - låter det som att vi trycker i maximakt med folk, när vi samtidigt degenereras i antal naturligt? Perspektiv med blicken högre upp än gatan, tack.

En nation vill inregel ligga på minst 3 barn per fertil kvinna, du vet, så att någon överhuvudtaget tar över rodret i samhället, när föräldrarna dör.

Det går inte att pissa bort det här, man pisssar på ett elstängsel. Vill man genuint förändra immigrationen, utan att det kostar oss för mycket i sig, så får det börja i ekonomiska system som tvingar länder med höga ambitioner till aktiv immigration - låter inte det logiskt? Att man faktiskt syr såret och inte bara klämmer av blodsflödet?

Alternativt skaffar vi helt enkelt betydande fler barn i familjerna.
    Har missat att det ansetts som ett problem. Kvinnorna borde inte hoppat ut i arbetslivet alltså utan fortsatt var hemmafru och fött fler barn.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-25 11:29:27 följande:
    En mycket god sammanfattning av SD:s syn på hotet mot Sverige.
    Skrattande
    Men ge mig en kort förklaring på varför enorma mängder människor inte skulle kunna påverka samhället något?
    Underskattar du dem eller idiotförklarar du dem?

Om vi hade flyttat i samma antal till ett arabland, tror du inte vi skulle vilja styra in det landet till att bli lite svenskt då, och skippa de delarna dom vi skulle anse vara medeltid och oacceptabelt?

Hör ofta att det finns inget att oroa sig för på den punkten men förutom ett - haha skulle de göra en stadskupp eller? i en tråd från någon, så har jag inte fått någon förklaring till denna starka förvissning hos så många, men du kanske har en förklaring att bjussa på?

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:02:04 följande:
    Jo, jag anser självklart att de kommer att påverka Sverige, i vissa avseenden i en riktning som jag själv inte gillar.

Det Sverige som är mitt land står för tolerans, humanism och frihet från religiöst förtryck - men det är befängt att tro att de som kommer hit kommer som medvetna jihadister (som var budskapet i SD-politikerns inlägg), de kommer hit som flyktingar från förtryck, kanske inte alltid med de värderingar jag skulle önska - men min utgångspunkt är att det är de som ska anpassa sig till grundläggande svenska värderingar som religionsfrihet, jämställdhet och åsiktsfrihet - inte vi som ska anpassa kärnan i det som är svensk demokrati till exempelvis islam.

Jag tycker att det är trist att flyktingmottagandet innebär att antalet troende i Sverige antagligen ökar - men vad är alternativet: Vägrar vi människor att komma hit på grund av deras tro eller politiska åsikter eller deras ursprung, ja då har vi förlorat en del av det som är kärnan i det genuint svenska.

Och för mig ter sig farhågorna om ett Sverige som allt mer anpassar sig till islam fullständigt befängda och egentligen bottnar det väl i föreställningen att alla muslimer är stöpta efter samma mall, en slags rasism som har bytt ut ursprung mot religiös tillhörighet.

Jag tror att vi snart kommer att få se en formaliserad svensk variant av islam - lite sådär behagligt urvattnad och tolerant som en del kristna församlingar i Sverige kan vara.
    Så i grund och botten påverkar vi dem mer än tvärtom i långa loppet, är det så du tänker?

Tolerans ihop med krav på anpassning är en bra kombo men du håller inte med där?

Ja jag hoppas du har rätt i "befängda", men ser med fasa att samhället ännu inte vet hur de ska hantera problemen i Husby och liknande förorter där de har med småkids att göra, så...........................
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:14:11 följande:
    Jag svarar senare i kväll eller i morgon.
    OK :)
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:21:24 följande:
    Fast det förutsätter att vi dels inte tar in så många muslimer att de blir en egen majoritet här snart. Och dels att vi ställer mycket högre krav. De FÅR inte ta flickorna ur skolan och gifta bort dem vid 14-15 års ålder! Det ska råda plikt på arbete eller aktivitet (AMS-kurs, praktik, fortsatt SFI...), i en blandad miljö, så att de kommer ut bland svenskar och andra invandrargrupper än muslimer.

De ska inte heller få ghetta ihop sig i samma förorter och stadsdelar. PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
    Vad gör vi med problemen i tex Husby då tycker du?
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:26:12 följande:
    Dessutom råkar jag veta, att det ofta går åt andra hållet: invandrargrupper som lever isolerat i ett annat land, blir MER konservativa än de som bor kvar i hemlandet. De hänger inte med i de moderniseringar som sker där.
    Klart det finns stora problem, denna kloka kvinna berättar om det största. Men hur ska samhället jobba mot detta. Det är en av de största frågorna enl min mening.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst

• realist14
    Philipsson skrev 2014-07-25 18:38:48 följande:
    Fast varför skulle det störa dig om muslimska kvinnor t.ex. inte har sex före äktenskapet eller att de har en negativ inställning till abort?

Själv tycker jag det vore bra om en del av kulturen från de muslimska länderna smittade av sig på den svenska, så länge det är rätt saker. Vi behöver en smula värdekonservatism i detta land, vilket f.ö. Sd har insett.

Detta har ju i sig ingenting med storleken på invandringen till Sverige att göra. Själv har jag absolut ingenting emot vare sig muslimer eller den kultur de kan tänkas representera.
    Men vad anser du om det som kvinnan i artikeln berättade då (15146)
    Detfinns ju  det som är värre än sex-frågor.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:26:50 följande:
    Jodå, det går alldeles utmärkt att vara emot Dalai Lama och hans budskap också. Varit det länge.
    Men du kan knappast påstå att han är en ond människa eller hur.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:27:56 följande:
    Jaha, så när Åkesson i partiledardebatten lät som en repig skiva med sitt "oansvariga flyktingmottagande", så menade han med "flykting" egentligen "politiker"? Varför sade han inte det då?
    Så alla begriper logiken.

Om jag som svensk gör saker jag inte borde göra, jag kanske känner mig lite frustrerad och vill slå sönder andras egendom tex.

Är detta politikernas fel då??????

Svar på tråden Varför hatar folk SD?