Varför hatar folk SD?
Naranjos skrev 2014-01-08 19:02:54 följande:
Ja, jag har varit i USA ett otal gånger (USA är dessutom det land som av vissa naturliga skäl ligger mig varmast om hjärtat). Just vad gäller frågan om etnicitet har jag flera anekdoter som etsat sig fast i mitt medvetande.
Ett fall var på en fabrik där jag praktiserade en månad under min utbildningstid. En person som jag kom att arbeta ganska tätt tillsammans med hade kraftig brytning på ett annat språk och jag frågade honom därför var han kom ifrån. En helt naturlig fråga som jag själv fick besvara vid åtskilliga tillfällen på grund av min egen dåvarande brytning.
Han svarade att han var amerikan, vilket jag tyckte var lite underligt med den brytningen och frågade igen och han blev förbannad och insisterade på att han var amerikan.
Senare fick jag i alla fall reda på att han var från Pakistan.
Sensmoralen i vad jag berättat ovan är att i USA gör de flesta invandrare generellt allt i sin makt för att integreras i det amerikanska samhället, de tar till sig amerikanska traditioner med Thanksgiving, Labor Day, Christmas day, Memorial day, Veterans day osv. Självklart firar olika etniciteter i viss mån sina egna högtider som Hanukkah, cinco de Mayo och Saint Patrick's day. Men de flesta personerna är amerikaner först och främst och fullt integrerade i det amerikanska samhället.
De har nämligen inte valet att låta bli. Många människor måste därför ha dubbla jobb. Bidrag ens i närheten av hur det ser ut i Sverige är fullständigt omöjligt i USA. If you don't work, you don't eat. Sjukvård och samhällsservice till illegala är också helt omöjligt vilket inte minst proklamerades från Obama under senaste valrörelsen när han var tvungen att försvara sin påstådda slapphet vad gäller illegala invandrare.
Om den svenska politiken vad gäller invandring, integration, bidrag och arbete hade liknat den i USA, hade vi aldrig haft den här diskussionen därför att Sverigedemokraterna inte hade funnits eller ens behövts.
Jag vill gärna diskutera hur vi infödda svenskar kan bli bättre på att välkomna och anställa duktiga invandrare. Inte genom att ge dem några särskilda fördelar men genom att acceptera dem som fullgoda människor och varken se dem som biståndsbehövande eller kriminella. Jag tror allt de vill är att bli betraktade som fullvärdiga människor, även om de har någon brytning och ser annorlunda ut.