Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-01-08 19:02:54 följande:
    Ja, jag har varit i USA ett otal gånger (USA är dessutom det land som av vissa naturliga skäl ligger mig varmast om hjärtat).
    Just vad gäller frågan om etnicitet har jag flera anekdoter som etsat sig fast i mitt medvetande. 

Ett fall var på en fabrik där jag praktiserade en månad under min utbildningstid. En person som jag kom att arbeta ganska tätt tillsammans med hade kraftig brytning på ett annat språk och jag frågade honom därför var han kom ifrån. En helt naturlig fråga som jag själv fick besvara vid åtskilliga tillfällen på grund av min egen dåvarande brytning.
    Han svarade att han var amerikan, vilket jag tyckte var lite underligt med den brytningen och frågade igen och han blev förbannad och insisterade på att han var amerikan.
    Senare fick jag i alla fall reda på att han var från Pakistan.

Sensmoralen i vad jag berättat ovan är att i USA gör de flesta invandrare generellt allt i sin makt för att integreras i det amerikanska samhället, de tar till sig amerikanska traditioner med Thanksgiving, Labor Day, Christmas day, Memorial day, Veterans day osv. Självklart firar olika etniciteter i viss mån sina egna högtider som Hanukkah, cinco de Mayo och Saint Patrick's day. Men de flesta personerna är amerikaner först och främst och fullt integrerade i det amerikanska samhället.

De har nämligen inte valet att låta bli. Många människor måste därför ha dubbla jobb. Bidrag ens i närheten av hur det ser ut i Sverige är fullständigt omöjligt i USA. If you don't work, you don't eat. Sjukvård och samhällsservice till illegala är också helt omöjligt vilket inte minst proklamerades från Obama under senaste valrörelsen när han var tvungen att försvara sin påstådda slapphet vad gäller illegala invandrare.

Om den svenska politiken vad gäller invandring, integration, bidrag och arbete hade liknat den i USA, hade vi aldrig haft den här diskussionen därför att Sverigedemokraterna inte hade funnits eller ens behövts.
    Här är vi nästan överens, otroligt nog. Jag är positivt inställd till att begränsa bidrag i Sverige, både till folk som bott här länge och som bott här kort. Men även i det här inlägget låter det som om du "skyller på" invandrarna som i Sverige då tydligen inte "gör allt i sin makt för att integreras". Jag har också arbetat i USA och sett att så länge du arbetar hårt är du välkommen. Jag har träffat massor av väldigt seniora personer i New Yorks finansvärld som varit i USA i mindre än 10 år och de hyllas som hjältar. I Sverige bemöts invandrare i bästa fall med något slags välvilligt medlidande och i värsta fall - som av SD - betraktas de som kriminella parasiter. Att invandrare integreras väl i USA är också för att de välkomnas med öppna armar. De blir accepterade som amerikaner kvickt, därav troligen din kollegas upprördhet när du gång på gång ifrågasatte var han egentligen kom ifrån.

Jag vill gärna diskutera hur vi infödda svenskar kan bli bättre på att välkomna och anställa duktiga invandrare. Inte genom att ge dem några särskilda fördelar men genom att acceptera dem som fullgoda människor och varken se dem som biståndsbehövande eller kriminella. Jag tror allt de vill är att bli betraktade som fullvärdiga människor, även om de har någon brytning och ser annorlunda ut.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-08 23:17:24 följande:
    Jo, men det är POLITIKEN det är fel på. Jag är övertygad om politiken hade liknat den i USA, hade inte problemen funnits. De invandrare som idag är hart när omöjliga att integreras in i samhället eller på en arbetsplats hade helt enkelt inte stannat kvar med en politik liknande den i USA. Det stora och ursprungliga felet har varit och fortsätter vara att vi måste "ta hand om" alla som kommer hit, precis som vi inte förväntar oss någon som helst förmåga från dem själva samt att kraven är för låga eller saknas helt.

Hade det varit fullständigt självklart att man måste arbeta i Sverige för att försörja sig hade inte taxiföretaget i Lund funnit det omöjligt att få någon att ta jobb. Kandidaterna skrattade bara åt företagaren när han inte ville betala svart lön. Bättre med A-kassa och köra taxi svart. Och ett falskt svenskt pass inklusive resa från Turkiet till Sverige hade inte kostat 12.000 Euro och det hade inte varit lönsamt för nyblivna svenska medborgare att tappa sitt pass gång på gång på gång för att sedan sälja till flytkingsmugglare.

Det är inte Sveriges fantastiska klimat och vår goda tillgång på välbetalda arbeten som är den stora magneten för majoriteten av de människor som får uppehållstillstånd i Sverige varje år.
    Nu hemfaller du igen åt SD-skrönor och åt att demonisera invandrare. Jag ser hårt arbetande invandrare varje dag som städar, kör taxi, jobbar i restaurang, startar företag m m, ofta med dubbla jobb. Däremot har de väldigt svårt att få ett bra jobb eller ens få komma på en intervju. Det har ju otaliga gånger visats att heter du xhstcgh i efternamn är du inte välkommen.

Självklart finns det människor som utnyttjar bidrag, både på det sätt som är avsikten och bedrägligt. Men det gäller ju infödda svenskar också. Det är väl i så fall mer anmärkningsvärt att infödda svenskar utnyttjar systemet, de som verkligen skulle kunna få ett ordentligt jobb. Se dig omkring på FL så hittar du snabbt infödda svenskar som närmast med stolthet berättar hur man bäst utnyttjar bidrag.

• Ermenegildo
    Rataxes skrev 2014-01-08 23:56:44 följande:
    Det där är mer eller mindre en myt. Kan du språket och har rätt utbildning/erfarenhet så finns det ingen arbetsgivare idag som har råd att avvara kompetent personal. Det finns många med utländsk bakgrund på mitt jobb, och varje år fylls det på med nya kompetenta "utlänningar". De har rätt utbildning och kan språket, vi kan absolut inte låta bli att utnyttja deras kompetens bara för att denne har något svåruttalat namn. De arbetsgivare som till äventyrs ratar dessa till förmån för någon mindre kompetent svenne kommer att få problem.
    orkar inte googla fram ikväll men helt nyligen visades bortsållade CV:n där det inte fanns någon annan orsak än namnet, oavsett om din arbetsgivare är smartare.
  • Ermenegildo
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:20:23 följande:
    Jag tillhör de som sympatiserar med delar av SD's politik. MEN om de skall få min röst vill jag först se en seriös framtoning och att de visar att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet.

Jag tycker det är obehagligt att läsa på Avpixlat och att det är beklagligt att de fortfarande har så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar jag inte anser att beslutsfattare bör ha. Spektrat av både sympatisörer och aktiva politiker är brett, för brett i mitt tycke. Jag undrar om Åkesson verkligen klarar uppgiften att rensa ut rötäggen. Därför hoppas jag istället att den tydliga opinion som visas genom väljarstatistiken tas på allvar av de övriga partierna, och att de ändrar sin invandringspolitik.

I denna tråden finns intelligenta SD-debattörer men det är beklämmande att se nivån på inläggen hos vissa av er andra. Jag har inte orkat läsa hela tråden, men håller med meningsmotståndarna om att det finns en hel del äkta rasism, osaklighet, personagrepp och ett allmänt väldigt märkligt sätt att bemöta argument. På samma sätt agerar tyvärr vissa aktiva SD-politiker.

Jag hatar ingen, men beklagar att dessa individer är i vägen för en bra debatt.
    Då kan du ju bidra till att hyfsa till debatten. Du skriver att du "tillhör de som sympatiserar med delar av SD's politik." I princip finns det ju bara EN del så jag antar att du menar att du vill begränsa invandringen till Sverige? Eller är det något annat?
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:04:38 följande:
    Fast jag måste fråga, tror du att att man kan slänga ut Svenska medborgare?
    I SDs värld är medborgarskap en petitess. Det är gener och total assimilering av den svenska kulturen som gäller. Men jag tror inte ens man kan räkna med att det räcker med att älska blodpudding, snaps och att dansa små grodorna. Du ska nog helst kunna härleda ditt äktsvenska ursprung ett par generationer tillbaka...
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:37:47 följande:
    Fast det var inte frågan. Frågan var om man ärligt tror att man hur som helst kan slänga ut Svenska medborgare.

Nu är du precis som många andra, du tror att varenda en som röstar på SD är stöpta i samma form.

Som att man skulle tro att alla från tex Turkiet skulle vara lika och tänka lika rakt över.

Så är det ju inte.

Tänkte bara på Centern under 30-talet då dem hette bondeförbundet, läs deras partiprogram från 33

Det är ingen som ifågasätter Centern idag om dem skulle vara främligsfientliga.

Jag tror man ska akta sig att generalisera. Alla röstar utifrån sin egen övertygelse och jag tror ju inte att alla som röstar på SD ser invandrare som hot, däremot så ser man vad en omdömeslös invandringspolitik gör och det är inte lika med att man skulle vara emot invandring.
    Ja, du har rätt. Jag tror faktiskt inte att majoriteten SD-anhängare är rasister, de flesta är nog mest allmänt missnöjda, dåligt pålästa och förledda. Men här på FL och på många andra internetforum är det gott om rasister bland SD-anhängarna.
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 15:57:14 följande:
    Många invånare är rädda för att välfärden är på väg att urholkas, man ser hur vi trycker in fler och fler som ska dela på välfärden och vi verkar bli färre och färre som ska betala kalaset.

-En vanlig missuppfattning både bland SDs anhängare och på vänsterkanten, man tänker sig ekonomin som en bestämd summa pengar som ska fördelas. Så är det inte, ekonomin skapas varje dag och fler produktiva människor ökar tillväxten. Sverige behöver flre produktiva människor, inte färre, alltså är den stora ekonomiska frågan att få fler i arbete. Huruvida vi tillåter 0,1 %, 0,5 % eller 1% invandring per år har en helt marginell påverkan på ekonomin. 

Då har tyvärr den biten i politiken fått skulden. Det finns många andra områden som också måste åtgärdas, vi kan inte sälja ut allt till privata aktörer. Det är en dödsdom mot välfärden. 

I min mening en total missuppfattning. Att privata aktörer kan tjäna pengar på välfärd visar bara att den offentliga välfärden är ineffektiv eller att politiker är dåliga på att handla upp välfärd, troligen både och. Men detta är en fråga som inte har något med invandring att göra. 

Men jag personligen anser att vi måste ha en mer ansvarsfull politik mot alla som redan bor här och för alla som vi tar in. Det är inte juste att sätta människor i utsatta områden utan att ha en bättre plan än bara bidrag.

Jag håller med om det du skriver men håller inte med om att detta är något som har just med invandrare att göra. Det finns gott om helsvenska tjugpoåringar som får livslånga bidrag. Det är inte bara dyrt utan fullständigt omänskligt.

Jag har insett att flyktingpolitiken är mycket större än människor, det handlar i slutändan om pengar. Det är en miljardindustri vi pratar om.

Nej, det handlar inte bara om kronor och ören. För den som flyr undan krig, tortyr eller förföljelse handlar det om helt andra saker. Ta dig tid att lyssna på någon flykting någon gång. Jag pratade nyligen med en kurd som flytt från Irak och som hade en helt otrolig historia. I Irak var han professor och här kör han taxi men han var oerhört glad att han levde idag.

Hur snälla och godhjärta vi tror oss vara, så göder vi dem som redan är rika med ännu mer pengar. Galenskapen måste ta slut på ett eller annat sätt.

En oerhört förenklad och cynisk inställning
    Kommenterat ovan.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:43:34 följande:
    Alla partier har gammal skit dom borde skämmas för. Motarbetat kvinnors rösträtt, rasforskning och gud vet allt. Nån gång måste man släppa taget och gå vidare.
    Jag hoppas du kommer rösta SD.
    Det är bara det att i SDs fall är skiten dagsfärsk.
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 16:41:23 följande:
    Nu tog ju du en del ur sitt sammanhang från min text och mycket av det jag skrev handlar inte om att vi inte ska ta in invandrare, utan att vi måste ta hand om dem på bättre sätt. Sedan kommer inte alla från krig, det vet du lika väl som mig.

Jag tycker inte att vi är ansvariga för andra EU länders medborgare tex. 

Människosmuggling och  flyktingboenden genererar miljader, hur kan du påstå annat? Tror man verkligen att Bert Karlsson är så god av sig? Han upprättar ju boenden för att han tjänar på det. Han tjänar dessutom på att anställa människor som får en låg lön.

Jag tycker att den politik som vi för inte är bra och det är min åsikt. Jag respekterar andras åsikter och förväntar mig samma tillbaks. 

Det finns inget parti som jag egentligen vill rösta på, men när jag tänker efter så kanske inte mina åsikter är så olikt SD ändå.
    De invandrare som SD inte vill släppa in är ju i första hand asylflyktingar och deras anhöriga, eller hur.

Inom EU har vi fri rörlighet, det är en helt annan sak. 

Om du vill effektivisera välfärden är jag helt med dig, att tillåta privata aktörer är ju en del av den ambitionen. Men att Bert Karlsson kan tjäna pengar på flyktingboenden beror ju i så fall bara på att han kan göra det billigare än kommunen själv eller på att kommunen är en usel upphandlare. Vad han betalar för löner har väl inget med den här diskussionen att göra.

Jag respekterar din åsikt i så måtto att du givetvis är fri att ha den. Men att respelktera betyder inte att man avstår från att påtala när man tycker du har fel.

Inför valet brukar det finnas olika så kallade "valbarometrar" man kan fylla i på nätet för att få en fingervisning om vilket parti man står närmast. Gör en sådan så kanske det klarnar. SD borde bara vara ett parti om du vill begränsa invandringen och menar att det är den viktigaste politiska frågan i Sverige. i mitt tycke en monumentalt usel analys baserad på okunskap.
  • Ermenegildo
    M Y L F skrev 2014-01-10 17:08:34 följande:
    Du svarar inte på om vi är ansvariga för andra eu länders medborgare? 

Du kan tycka att jag har fel och jag kan tycka att du har fel, det säger ju inte att någon har rätt eller hur.

Jag tycker att det finns många viktiga frågor som måste behandlas, ett är hur vi ska hantera alla som kommer hit, hur vi ska ta hand om dem, hur vi ska få in dem i samhället. Det hänger ihop med vårt välfärd, så som skola, sjukvård och åldringsvård. Jag vill veta hur vi ska fixa bostäder för alla, hur våra barn ska få en bättre skola, hur vi ska hantera den orolighet som nu rör sig i Sverige. Jag tycker att det är fördjävligt att det har blivit vi och dom. 

Jag undrar vilken kunskap du har som kan få mig mer upplyst? Det är ju viktigt att man får sanningen nu när det är valtider, så att man röstar på det som känns rätt.

Vilken okunskap sitter jag på?
    Det beror på vad du menar med "ansvariga". Som EU medborgare har du rätt att exempelvis arbeta i andra EU-länder på samma villkor som de som redan bor där. Du har också under vissa förutsättnignar rätt att ta del av sjukvård m m. Jag tycker det är ett mycket bra system, jag har själv för länge sen utnyttjat möjligheten att läsa i ett annat EU-land.

Vissa frågor är åsiktsfrågor där det inte finns rätt eller fel, andra är rena faktafrågor. SD bygger eller rättfärdigar i hög grad sina åsikter på felaktiga fakta eller ologiska slutsatser.

Genom att du i samma stycke talar om invandrare och vård skola och omsorg bidrar du till det "vi och dom"-tänk du skriver att du inte gillar. De utmaningar vi har inom välfärden påverkas nämligen knappt alls av om vi stänger alla gränser imorgon. Om vi till och med hade avflyttning från Sverige, skulle det då vara positivt för välfärden, tror du?

Jag vet inte vilka kunskapsbrister du har men resonemanget tyder som sagt på att du tror att invandringen är en mycket större ekonomisk fråga för Sverige än vad den är. Här har SD varit skickliga i sin propaganda, när man påstår att man skulle kunna förbättra ekonomin för alla möjliga olika samhällsgrupper om man bara fick begränsa invandringen. Det är fel.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?