Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

JTA skrev 2013-11-30 00:25:02 följande:
    Inte bli sannspådd?

Så vitt jag förstår har inget parti förutom SD flaggat för den minsta lilla begränsning av invandringen och med tanke på att några tiotals miljoner personer från tredje världen nu erbjudits möjligheten till permanent försörjning in blanco, finns det minst sagt gott om utrymme för begränsningar. Från den nivå vi nu befinner oss behöver vi inte öka invandringen för att även nikhas kommun snart skall behöva skära ner på allt till förmån för socialbidragsbudgeten.

Och övriga partier lär göra allt för att hålla SD borta, inklusive allianser mot all politisk övertygelse förutom i just denna fråga. Det lär göra detsamma om så SD får 20 %. Allt detta hade varit skrattretande i sin barnslighet om det inte hade varit för att resultatet bara kan bli kaos.

Jepp flyktingar från krigets Syrien är den grupp som stått för den största ökningen bland flyktingar i min kommun. Jag har getts tillfälle att träffa fler än tidigare och just därför har mina kunskaper om deras situation ökat. Det känns bra att vi kan göra vår lilla del vilket förstås är en fis i rymden i den massflykt som skett och fortsätter till grannländerna som bågnar undet trycket. Libanonen har tagit emot över 750 000 flyktingar som mestadels bor i familjer. Landets befolkning har ökat med 25%. Av de ca 2 miljoner syrier som flytt sedan konfliktens början till grannländerna är hälften barn.

http://www.unhcr.se/se/stoed-oss/flyktingkriser/krisen-i-syrien.html 

Bra att du förstår att övriga partier lär göra allt för att hålla SD borta. Man samarbetar givetvis med de man har mest gemensamt med och det är helt tydligt inte SD. Jag skulle aldrig rösta på ett parti som gick ut med att de kunde tänka sig att samarbeta med SD och det enda partiet som skulle kunna flagga för det är förstås systerpartiet SvP.
  • nihka
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 13:45:15 följande:
    Så länge vi diskuterar utifrån fakta är det väl ok. Problemet är ju att SD och anhängare helt bortser från fakta. Eller rättare sagt, man väljer ut de fakta som man anser styrka att invandrare är våldtäktsmän, bedragare och allmänt odugliga.

Precis och det är inget nytt. Historien bara upprepar sig här.

Annan fakta man kan välja att välja ut är att 88 procent av alla invandrare inte registrerats för något brott och att sannolikheten att en utländsk medborgare under ett år ska dömas för de grövsta våldsbrotten inte mer än två promille.

http://www.motallaodds.org/factualweb/se/3.2/articles/Brottslighet.html.
  • nihka
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 15:40:01 följande:

Med tanke på andelen kriminella bland SD är risken påtaglig att en röst på SD ger fler kriminella i riksdagen. Har du bekymrat dig om det också?
    Synnerligen alarmerande, speciellt när vi omvänt tittar på gruppen män i åldern 18-65. Jimmie Åkesson som är både man, mellan 18 och 65 samt SDare är ju en statistisk högoddsare i kriminella sammanhang.

Sedan heter ju 75% av Sveriges seriemördare som sitter inne på livstid  (samtliga etniska svenskar) Tommy och vi vet ju vad Tommy, Conny och Jimmy är för typ av folk. JA, det är härligt med statistik.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-30 16:35:33 följande:
    Särskilt du, nikha, borde inte ta upp frågan om att hålla sig till fakta.
    Nihka, nihka, nihka. Mitt namn är så populärt att upprepa bland SDare och andra högerextremister.

Fakta. Att att 88 procent av alla invandrare inte registrerats för något brott och att sannolikheten att en utländsk medborgare under ett år ska dömas för de grövsta våldsbrotten inte mer än två promille med tillhörande länk från UNHCR är förstås finfin fakta och den oförblommerade sannigaste och faktigaste faktasanningen
  • nihka
    ubåt skrev 2013-11-30 15:22:00 följande:

Det där är intressant statistik som således visar att ca. 120000 invandrare misstänkts för brott (av ca. 1 miljon) de senaste 20 åren. En oacceptabelt hög andel. Och om vi går in på specifika etniciteter ser det än värre ut..Som t.ex att var femte ung somalier har varit misstänkt för brott. www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-.... Eller om man översätter siffrorna till dagens situation kan man ha fog för att misstänka att vi varje vecka ger ca. 200 (i Sverige) blivande kriminella permanent uppehållstillstånd. (Det kommer ca. 1800/vecka till Sverige).
    120 000 minsann. I åldersgruppen noll-100 . Och med tanke på hur många barn "alla" invandrare får verkar förskolan vara en mycket farlig plats för oss svenskar att vistas med alla dessa kriminella invandrarbarn.

Ja, statistik är häääärligt, och statistika à la SD är ännu härligare!
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-30 16:55:48 följande:
    Men snälla nikha...

Jag tänkte först inte läsa din länk, men halkade in där ändå. Ett par snabba observationer:

Först står det:

"En av de vanligaste fördomarna om flyktingar är att denna grupp står för en väldigt hög andel av Sveriges brottslighet."

Flyktinga? Det är en väldigt liten del av invandrarna, runt 5 %.

Sedan kommer

"Trots en tydlig överrepresentation är sannolikheten att en utländsk medborgare under ett år ska dömas för de grövsta våldsbrotten inte mer än två promille!"

En utländsk medborgare - under ett år - de grövsta våldsbrotten. Här skär man på alla ledder för att få ner andelen.

"Det finns föreställningar om att invandrare begår långt fler brott än "svenskar"."

Jaha, nu är det invandrare, igen. Inte flyktingar. Varför det månntro? Och svenskar inom citationstecken. Noterat.

"Och visst stämmer det att invandrarna verkar vara överrepresenterade i brottsstatistiken."

Just det.

"Det finns ingen ny forskning, men år 1993 begicks drygt 15 procent av de anmälda brotten av invandrare"

Ingen nyare forskning än från 1993? BRÅ 1996 och 2005 då? De mest citerade forskningsrapporterna har gått artikelförfattarna förbi. De rapporter som visar att utomeruropeiska invandrare från framför allt MENA är gravt överrepresenterade även när socioekonomiska effekter tas med i beräkningarna. Och som visar att invandrare från östasien tvärtom är underrepresenterade. Dvs kriminaliteten är kulturellt betingad. Kan det vara för att resultaten i dem går tvärt emot vad man vill påstå i artikeln?

Men din länk kanske var menad som exempel på att man kan basera en lögn på fakta? Det var i så fall ett dåligt exempel, eftersom man inte ens lyckas med det.

Men snälla JTA, först tänkte jag inte läsa ditt inlägg och jag halkade inte in där heller. Jag är färdig med dig för länge sedan och jag begriper inte vad du får ut av att dra samma saker gång, på gång med mig. Skit i mig och gå vidare.
  • nihka
    ubåt skrev 2013-11-30 17:23:56 följande:
    Tja, 

Super, en olänkad länk och så kan du inte räkna. Du känner dig representativ för SD, eller? Man mellan 18 och 65? De är de farligaste mest brottsbenägna på jorden vet du!
  • nihka
    ubåt skrev 2013-11-30 18:19:29 följande:

Det var ett svar på din ironi om förskolan. Det kanske blev för jobbigt? Hursomhelst går det inte att komma ifrån att Mena-invandrare är kraftigt överrepresenterade vad gäller all brottslighet och grov våldsbrottslighet i synnerhet. Vilken är DIN lösning den problematiken?

Min ironi bygger på resultatet av din räknevurpa. Hur som helst går det inte att komma ifrån att brottslighet är frikopplat från gener och nationalitet per se. Om man ska ha någon chans att lösa något får man börja titta på VARFÖR vissa människor begår brott och inte vilket folkslag de tillhör och vilken nationalitet de har.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-11-30 18:44:55 följande:
    Men nihka, om någon påstår att en grupp människor är överrepresenterad i brottslighet, betyder inte det att man anser att alla i den gruppen är kriminella.

Jag tycker personligen att 12% i registret är mycket, speciellt om man räknar bort alla kvinnor som står för en väldigt liten del av brottsligheten, så är kanske siffran närmare 20% för männen, tycker du inte själv att det är rätt mycket?
    Men den siffran är helt ointressant om man inte jämför den  med någonting. Hur många personer som inte har invandrarbakrund är med i registret? Hur många promille av infödda svenskar döms för de grövsta våldsbrotten per år?

Jag har iallafall läst i BRÅ:s siffror att det är 4 ggr högre risk att en person med 2 utlandsfödda föräldrar hamnar i kriminalitet än någon där båda föräldrarna är födda i Sverige. Givetvis beror det inte på någon kriminell gen, men en del brottlighet kommer ju med kulturen, tex när en pappa knivar ner sin dotter för att rädda familjens heder, det förekomer liksom i västvärlden. Dessa brott är dock fortfarande relativt få, så det gör varken från eller till på statistiken. Däremot finns det en social bakgrund, dvs invandrarna hamnar ofta längst ner på samhällstrappan, men de som flyttar hit har ju fortfarande det bättre än där de kom ifrån, så de tror jag inte är speciellt överrepresenterade i brottstatistiken.

Problemet är deras barn, som inte är speciellt nöjda med att växa upp "fattiga" (med svenska mått) och som hellre ser en snabb väg till pengar i kriminalitet än hårt slit i skolan när man ändån inte får jobb pga av sitt namn. Kombinera det med en uppväxt i ruttna förorter, politiker som vägrar ta till sig problemen, och vi har en situation som bara blir värre och värre.

Orsak: En misslyckad intigrationspolitik där man tror att allt kommer att lösa sig av sig självt, för stor invandring i förållande till vad samhället klarar av, och inte minst, konsekvent förvägran av fakta och att vilja arbeta för lösningar på problem.

Om man vägrar inse att det finns ett problem med den invandringspolitik vi har idag, kan man heller inte jobba på en lösning eller att förbättra situationen, för det skulle innebära att man indirekt erkänner att man misslyckats. Och sen är man förvånad över att folk tröttnar och lägger sin röst på SD för att de inte ser något annat alternativ, då alla andra partier konsekvent vägrar att diskutera frågan.

Statistik går att vända och vrida på åt båda håll, men jag tycker att du gör lika fel som vissa SD-anhängare och redovisar bara sådant som passar dig, och utelämnar annat.
    Nej, jag har jag förstått det, vilket förstås inte innebär att alla har förstått det.

När det gället att klumpa ihop så är det ingen som förespråkar att vi exempelvis ska förpassa alla män från våra gator för att män är superkraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken medan att stänga gränserna för alla från mellanöstern och nordafrika verkar vara ett fullgott alternativ för många SDare. Man ska tydligen bara klumpa ihop när det handlar om människor från andra länder. 

Jag håller absolut med dig om att jag här bara redovisar sådant som passar mig och utelämnar annat. Jag gör det främst av 2 orsaker:

1) I SD-dominerade trådar är jag ute efter just den motvikten eftersom nidbilden trummas ut konstant.
    2) Kanske någon av de många SDare känner igen sig och fattar hur snett ute de är (fat chance).

Balanserade resonemang har jag provat med tidigare men de funkar inte på främlingsfientliga och rasister.

BRÅs siffror är från 1994 och 2005.

Problemet är vissas bild av deras barn. De kommer hit och antingen tar våra jobb eller lever på våra skattepengar - de kan aldrig göra rätt. Jag har fått frågan så många gånger: Vad heter dom (partiet) som inte vill ha oss här? Ja, vad svarar man?

En sak som jag tycker vi skulle göra annorlunda är hur vi hanterar ensamkommande flyktingbarn. Många bor i gruppboenden och där tycker jag att familjehem borde vara normen så man får något som liknar föräldrastyrning under de identitetssökande svajiga tonårsåren.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-30 20:43:21 följande:
    Ja, det lär ju stämma det där med y-namnen. Förklaringen är enkel - att y-namnen var populära i socioekonomiskt utsatta grupper och de är också där man hittar merparten av de kriminella. Förklaringen till den saken, i sin tur, är förstås självklar i de vänsterkretsar du tillhör så den behöver jag inte nämna.

En av anledningarna till att flyktingar+anhöriga är svårt överrepresenterade som kriminella är förstås att de är den nya socioekonomiskt utsatta gruppen. Vi har lyckats importera en ny underklass, etniskt definierad den här gången. Och det är sådana som du som orsakat detta.

Man kan filosofera om inte denna nya kriminellt belastade underklass faktiskt gjort svenskarna en smula mer moraliskt högstående. Framför allt för att invandrare från mellanöstern och Afrika pga sämre impulskontroll och förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar är mer aggressiva och därför konkurrerar ut det svenska buset på den kriminella marknaden.

Herre gud. Vilka fördomar du har om männniskor med y-namn. Trodde att du fattade att jag tog upp den fördomen just som kontrast till andra fördomar. Sedan har inte du den blekaste om vad jag röstar på men du är märkligt fascinerad av frågan.

Och nu tar du rasism till nya höjder: "invandrare från mellanöstern och Afrika pga sämre impulskontroll och förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar är mer aggressiva". Vad har du mer som du håller på?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?