Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-02-28 18:00:20 följande:
    Likt förbaskat är det sant, men det blundar du för. Är det typiskt för anti-SD-lobbyn?

Nya regeringen fortsätter att servera SD väljare på silverfat genom att neka utlovad satsning på försvaret och istället planera flyktingmottagning utökad till 400 000 per år.
    Jo, det är säkert så, att många Sd-röstare inte stöder partiet för att det skulle vara så himla bra, utan för att protestera mot sjuklöverns destruktiva väg för Sverige.
  • Philipsson
    nihka skrev 2015-03-01 19:14:25 följande:
    Jag anser fortfarande att en ökning på 2,1% sedan valet inte är "lavinartat". Jag  anser inte heller att den sänkning som SD fått sedan förra Novus med 1,5% är lavinartad och inte heller den ökning V fått på 1,7%. Så jag bryr mig fortfarande inte om vad du kallar SDs höjningar och sänkningar i väljarbarometrar. SD har 12,86% varken mer eller mindre och ingen som vill veta av dem. Så är läget.

Vill du vara snäll och sluta omnämna mitt nick hela tiden när du talar till mig. Du låter som en tonårig telefonförsäljare. Du har alltid varit dålig på att argumentera. Åratal av träning har inte gett något resultat för du kan fortfarande inte hålla dig från kommentarer om hur människor som inte delar dina åsikter har det med tankeförmågan. Det är ju juvenilt att tro att alla ens åsikter är fakta. Lycka till med jobbet som telefonförsäljare.

Jag misstänker att inte ens om finge 90% i nästa val, så skulle du uppleva den ökningen som lavinartad. Ditt SD-hat determinerar uppenbarligen hela din världsbild.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-03-02 08:31:36 följande:
    Ja de vill införa assimilering, förbjuda hemspråksundervisning, förbjuda utövandet av annan religion än kristendomen i det offentliga rummet inkl slöja och religiösa symboler, förbjuda föreningar typ "somaliska föreningen", förbjuda "svenskfientliga" organisationer (tex Expo, Inte rasist, men mm). Kort sagt, allt som har anknytning till andra länder än Sverige ska förbjudas plus alla organisationer som säger emot Sd.
    Källa på dessa påståenden?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-03-03 15:26:57 följande:
    Är det en så viktig fråga?

Jag har försökt att få svar på långt mycket mer viktiga frågor som tex berör sd's rasism, men varje gång blir Sd-politiker direkt väldigt upptagna.
    Du kommer ju bara med en massa lösa påståenden om vad Sd skulle stå för, vilken politik DU menar att Sd står för. Ohederlig debatteknik = Demagogi. Att debattera med och mot demagoger är ju totalt meningslöst.

Hade du anfört en åsikt gällande något Sd står för, och bifogat källa/citat där det framgår som du s.a.s. vänder dig emot, då vore det en annan femma. Men det gör du ju aldrig, eftersom du är helt ointresserad av saklig debatt. Du använder ju bara den här tråden till att spy galla över Sd. Alla har liksom hajat det vad du tycker om Sd nu. Inget att debattera.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-04 15:11:28 följande:
    Ok. Jag får lägga ner lite tid på att försöka hitta ditt inlägg, Familjelivs sökfunktion är inte den mest välutvecklade som finns, så det kan nog ta lite tid - men jag återkommer med svar på om jag hittar det eller inte någon gång i veckan.

Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.

I övrigt så anser jag att liksom så många andra "invandringskritiker" missar vad diskussion handlar om utifrån ett "pk-perspektiv". Jag har aldrig sett någon som hävdat att SD är främlingsfientliga för att de vill begränsa invandringen, utan kritiken riktar in sig på att de gör skillnad på folk och folk, att vissa etniciteter är mindre välkomna än andra samt att individer tilldelas gruppegenskaper utifrån etnicitet eller religion som så att säga avgör hur välkomna de är - i stället för deras asylskäl.

Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.

Vidare så tycker jag att du missar att kritiken mot SD handlar om kritik mot åsikter. I en av dina första texter i den här tråden skriver du byt ut sverigedemokrat mot jude. Det fanns nog - och finns - en och annan jude som menar att förföljelsen av judar inte är åsiktsrelaterad utan har med synen på judar som etnicitet eller judendomen som religion att göra.

Alltså att  judeförföljelsen bara är en annan gren på samma träd där man kan hitta SD:s åsikter om vilka etniciteter som har något i Sverige att skaffa.
    Fast när det gäller judehatet i Sverige så är det ju så att detta främst kommer från muslimer.  Dagens judehat i Sverige är s.a.s. importerat. Den antagonism som finns mellan judar och muslimer i Mellanöstern, har importerats hit.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-04 17:37:40 följande:
    Visst.

Philipssons inlägg här ovan är ett typexempel. Det är klart att Mellanösternkonflikten kommit oss närmare i och med att många som flytt hit direkt eller indirekt har varit berörda av den.

Och det är klart att man då kan säga att det finns judehat bland muslimer i Sverige.

Men går man ett steg till och säger att vi kan inte ge asyl till muslimer på grund av att de är judehatare så sällar man sig till just den kategori av människor som kategoriserar andra i kategorier.

Och lavinartad är ju också intressant eftersom det är effekterna av en lavin som har betydelse, inte lavinen i sig. Jag skulle inte påstå att SD:s ökning haft särskilt stora konsekvenser, de saknar fortfarande inflytande - medan en sverigedemokrat säkert skulle kunna påstå att effekterna är så långtgående att demokratin inskränkts genom decemberöverenskommelsen.
    Att öht tala om "kristna", "muslimer", "män", "kvinnor", "barn", "vuxna" m.fl., är att dela in människor i kategorier. Likaså "björk", "ask", "lind" o.s.v. Människan är nämligen en katoriserande varelse, och en stor del av vetenskapen handlar om just kategorisering.

Vad beträffan frågan om invandrande muslimer så handlar det ju inte om muslimer på individbasis, utan på i det här fallet "gruppen muslimer". Om det visar sig vara så att "gruppen muslimer" av olika skäl, stöter sig med andra grupper i det svenska samhället, så finns det skäl att diskutera hur önskvärt det är att "gruppen muslimer" blir större och större. Sverige är ju en sekulariserad stat. Skulle Sverige kunna fortsätta att vara det med en muslimsk majoritet i landet, är en fråga man kan ställa sig. Och hur önskvärt är det att vi får konflikter mellan olika grupper, enklaver, i samhället öht, intressekonflikter?

Det mångkulturella projektet, som är så omhuldat av etablissemanget, har felaktigt framställts som om det vore okomplicerat. Dess förespråkare har medvetet bortsett från problemen, av ideologiska skäl.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-05 07:31:58 följande:
    Precis. Västerländsk rättsuppfattning bygger på att man individualiserar och detta gäller även asylbedömningar medan den sverigedemokratiska människosynen bygger på kollektivisering.

Det är en (o)-lustig paradox att när Jimmie Åkesson förklarar att muslimer är de som i första hand bör nekas asyl eller när du gör en asylbedömning på gruppbasis av muslimer visar ni med all önskvärd tydlighet att ni har en människosyn som inte är anpassat till västerländskt rättstänkande - alltså precis det ni anklagar muslimer för att inte varaSkrattande

SD skiljer ut sig från övriga riksdagspartier i många avseenden - men främst genom sin tydligt rasistiska framtoning.

Alla politiska rörelser ägnar sig åt kollektivisering. Hur skulle det kunna vara på annat sätt? Alla ingår vi i olika kategorier, vare sig vi vill det eller inte: ålderskategori, etnicitet, kön, lönenivå, utbikldningsnivå, o.s.v.

Som jag ser det bör regeringspartier vara pragmatiska snarare än ideologiska. Att sträva efter ett ?mångkulturellt? samhälle är en ideologi, ett idéburet och opreciserat tankegods om ett idealsamhälle man vill uppnå. En våt dröm, för somliga.

Som folkvald representant för Sverige är det främst Sveriges väl som är ärendet. Det är inte bra för Sverige med en massa konflikter mellan olika folkgrupper, och att sådana konflikter uppstår, är uppenbart. Intressekonflikter. Igår t.ex., hörde jag på radion att Brandkåren i Malmö nu informerar om brandsäkerhet på arabiska. En intervjuad kille (arab) sa nåt i stil med att ?det är bättre att de informerar oss på arabiska för vi har inte fått lära oss svenska?. Märk: ?vi har inte fått lära oss?. Det är offerrollen som tillämpas som används. Det är inte: ?vi har inte lyckats lära oss svenska?.

Tendenserna syns redan. Det svenska samhället blir uppdelat. Det blir ?vi? (den grupp jag tillhör), mot ?dem?, den grupp andra tillhör, mot ?dem? (en tredje grupp) o.s.v. Parallellsamhällen. Mångkultur. Sverige är idag oerhört segregerat, och värre lär det bli, om denna utveckling fortsätter.

• Philipsson

OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:08:14 följande:
    Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.

Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?

En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland. 
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    ...
    Kan vi inte lösa problemen hur hjälpsamma och generösa vi än är så är det en dålig idé att ens försöka i den grad det medför betydande negativa konsekvenser för vårt samhälle.
    Att hjälpa, bidra och ta emot behövande i en grad där negativa konsekvenser för oss är på en försumbar eller hanterbar nivå är därför vad jag förespråkar.Du har helt rätt här, men du får lägga till en mängd länder och det innefattar även en del av de vi tar emot flyktingar ifrån. Tar vi exempelvis Afghanistan så flyr vissa för konflikt som USA varit del av och hade USA inte varit där så hade folk flytt ändå, fast av andra orsaker.

Jag anser inte detta är ett ansvar som ligger på Sverige i högre grad än något annat land i världen, däremot borde de inblandade ha lite större ansvar.

Det är klart att man kan diskutera kostnader förknippade med invandringen, men jag tror inte att det är möjligt att avgöra fördelningen kostnader/intäkter idag, i morgon i framtiden. Sverige har en god ekonomi, liksom för övrigt Tyskland, de bägge länder i EU som har den mest generösa asylpolitiken.

Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Det snackas om Sveriges "goda ekonomi". Sanningen är ju att Sverige hade en god ekonomi, en rik stat, frukten från goda år c:a 1920-1980, beroende på flera olika orsaker. Men nu har ju hela den offentliga sektorn länsats. Svenska skolan är i fritt fall (på lång sikt är detta katastrofalt för ett land) och arbetslösheten är mkt hög bland unga, industrin försvinner...det kommer att komma en rejäl baksmäll. Då är det många som kommer att använda nya argument.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-03-06 13:08:13 följande:
    Det är säkert invandrarnas fel om du frågar Sd.
    Säkert Sd:s fel om man frågar Sd-hatarna (du är ju en sån)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?