Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Digestive skrev 2015-02-12 09:44:41 följande:
    Det kan ses som ett snäpp värre, helt klart.

Det kom inga invandrare till dåtidens Amerika, det kom brutala och hänsynslösa kolonisatörer.
    Enligt NE är en invandrare en person "som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid". Om själva skälet till migrationen, säger begreppet "invandrare" absolut ingenting.

F.ö. märker jag att du inte har läst din historia. Ibererna var nämligen inte kolonisatörer, de blev det, när de upptäckte vilka stora mineralfyndigheter av guld och silver där fanns. Och sen var det ju så att de flesta av de som emigrerade från Iberiska halvön till Amerika, inte var kolonisatörer, utan helt vanliga människor som du och jag, som ville skapa sig en bättre framtid.

F.ö. går ju den mest utbredda teorin om varför så få spanjorer på så kort tid kunde skaffa sig makt i Amerika, ut på att infödingarna hyste en tro om att gudar skulle nalkas dem, och när upptäcksresanden med besättningar kom, så skulle dessa utgöra förkroppsligandet av dessa gudar. Infödingarna var alltså kort och gott naiva invandrarkramare, och när de upptäckte vad som höll på att hända, var det försent!
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-12 12:54:42 följande:
    Den undersökningen är statistiskt säkerställd för övrigt. Bara Sd-lobbyn som är så kåta efter makt att de tror på allt som ger dem känslan av vind i seglen.
    Jo, det är väl bara sådana som du som tar större hänsyn till siffror som INTE är statistiskt säkerställda, än de som är det.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-12 17:26:31 följande:
    Pajkastning direkt, i sann Sd-anda. Lärde du dig det på sd-kursen i argumentation?

"Kan du inte svara, se till att kasta tillbaka frågan på motståndaren" (Åkesson, 199x).
    Men det var ju det du skrev, att YOUGOV:s siffror inte var tillförlitliga, för att de var statistiskt säkerställda. Därför frågar jag dig: Tycker du att siffrorna är säkrare när de INTE är statistiskt säkerställda?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-12 13:09:21 följande:
    Om du kallar en regelrätt invasion och folkmord för "invandring", ja, då förstår jag att du är rädd för "invandring". Så vad tycker du om den nazistiska "invandringen" av Polen och Sovjetunionen? Eller deras "invandring" i Frankrike? De hade ju planer på att "invandra" i Sverige också, tydligen. Drömmer
    Helt skilda saker. Tyskar som hade dåligt ställt flyttade ju inte till Polen eller Frankrike, för att leva sina liv där. Du är okunnig och helt osaklig, i vanlig ordning.

Spanjorerna som emigrerade till Amerika däremot,i allmänhet, levde ju sina liv där, som vilka invandrare som helst, och "blandade" sig med befolkningen i stort. Likadant med portugiserna. Majoriteten latinamerikaner av idag har ju såväl indian- som europeiskt blod i sig.

Men visst, det var ju bra att den nationalistiska rörelsen vaknade även i Latinamerika, så att suveräna stater kunde bildas även där. Du visste väl det att Simón Bolívar, el Libertador, var nationalist!?

Eller du kanske tycker att det var fel att Venezuela, Bolivia, Chile o.s.v., blev självständiga stater, eftersom de ju blev det genom nationalistisk/separatistisk kamp?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-12 23:19:21 följande:
    Du fattade nog att jag menade att undersökningen INTE är statistiskt säkerställd.
    Nej, hur skulle jag kunna fatta det, när du skrev motsatsen, och inte ens begrep vad jag menade när jag påpekade att det föreföll en smula märkligt?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-13 02:10:37 följande:
    Du kallar alltså en regelrätt invasion och kolonisation för "invandring" och invandring för "kolonisation". Lever du i tvärtomvärlden?
    Nej, det gör jag inte, och det har jag heller inte skrivit. Det var DU som började snacka om att tyskarna skulle ha emigrerat till Polen, för att du inte förstod vad jag skrev.

Däremot är det ju så att alla som flyttar till kolonier, ju också utvandrar. Ta de svenskar som flyttade till New Sweden: Skulle inte de ha utvandrat, menar du?

Du verkar inte begripa vad 'kolonisation' betyder, eftersom du verkar mena att alla som emigrerar till kolonier, skulle vara kolonisatörer.. Så är det ju inte. Kolonisatörer är ju de som upprättar kolonin. De som sedan flyttar dit från moderlandet, är blott utvandrare/invandrare.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-13 02:10:37 följande:
    Intressant. Och vilken nation var han nationalist för? För du vet väl att Bolivia liksom inte existerade före spanjorernas erövring av området? Oavsett är det inte relevant. Jag är emot nationalism icke desto mindre. Nationalism har knappast varit en enande eller positiv kraft i Latinamerika. Heller.
    "Nationalist för"!? Jösses...

Bolívar använde ju sig av nationalismen som metod för frigörelsen från Spanien, drog tillsammans med andra igång nationalistiska rörelser på flera håll i Spanskamerika, enligt fransk modell, och detta ledde till att nya suveräna stater kunde bildas.

Det blir lite konstigt att diskutera saker med er här på tråden när man först måste förklara för er de skeenden som ska diskuteras.

Men visst, som antinationalist tycker du alltså att de nya staternas frigörelse från Spanien och Portugal, var felaktig. Det slår dig då inte att om det inte vore för denna nationella rörelse, så skulle ju dessa områden vara spanska och portugisiska kolonier alltjämt? Vore det att föredra, menar du?

• Philipsson
    Digestive skrev 2015-02-13 13:05:39 följande:
    Och vilka stod då i huvudsak för folkmorden - de som kunde klassas som kolonisatörer eller emigranter?
    "Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?