Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Zenitha skrev 2015-05-23 21:43:09 följande:
    Jag har ju alltid själv betraktat mig som svensk och alltid tänkt positiv dessutom. Tanken att jag på något sätt var diskriminerad fanns liksom inte. Jag tänker inte berätta vad det det var- för det är en lång historia, men för nästan 10 år sedan utsattes jag för felaktiga myndighetsbeslut och förlorade precis allt. Och myndigheterna vill inte erkänna förlusten. I någon handling hade en tjänsteman nämnt något som hade med "svenskhet" att göra. I princip hela mitt arbetsliv och min utbildning raderades med en gång. Att myndighetsbeslutet var fel har staten erkänt. Men alla skador i form av förlorat arbete och sociala förmåner - för att inte tala om mitt sociala liv och den rent psykiska chocken att plötsligt bli s.a.s. "nollad" i hela systemet- ingenting av detta vill man erkänna. Jag har inte råd med advokater förstås- även med rättshjälp. Det finns inte en enskild advokat som skulle kunna ta sig an detta heller, eftersom det omfattar så många områden.

Det som jag råkat ut för "händer inte" enligt "vanliga svenskar" - och har det hänt så fanns orsaker.

Efter den här händelsen har jag reviderat mitt liv helt och satt saker som hänt som varit märkliga i en annan kontext- nämligen att jag inte betraktas som svensk och aldrig gjort det. Jag är bara någon som myndigheterna kan spy sin galla på, sedan behöver ingen ta ansvar för någonting. Jag ska följa regelverken och gör det förstås, men myndigheter kan ta sig vilka friheter som helst.

Men det kanske är många fler som råkat illa ut...tänker på paret som fick sitt hus sålt av staten och när upprättelsen kom hade mannen dött i cancer- men de verkar ju också haft utländskt påbrå. 
    Ok, tack!

Vet inte riktigt hur jag ska skriva för att utan att förringa betydelsen av det du har utsatts för på ett personligt plan men ändå ifrågasätta hur representativ du är.

Det är möjligt att din bakgrund innebar att du sannolikheten för att du skulle utsättas för ett "justitiemord" ökade - men "justitiemord" är ovanliga i Sverige oavsett vilken bakgrund man har.

10 år är en lång tid. Hur går du vidare? Man kan ju försöka ta revansch på många olika sätt - men att blicka bakåt och slåss mot det som redan har inträffat eller mot ansiktslösa myndighetspersoner brukar inte leda framåt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-06-11 23:36:42 följande:

Det här tycks vara ett politiskt stolpskott...

Politiker hotar reporter

www.helahalsingland.se/halsingland/bollnas/politiker-hotar-reporter

Det tycks som att denna person numera är före detta Sverigedemokrat...

SD: Norling är portad från partiet

www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/sd-norling-ar-portad-fran-partiet

Intressant intervju. Jag tror att hon vet vad hon talar om när hon förklarar att det finns personer i SD som säger vad de tycker och så finns det sådana som inte säger vad de tycker.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-06-11 22:51:28 följande:
    Jag är medveten om att SD och SDare vill att man ska hoppa över att tala om allt som känns lite besvärligt för dem.
    Fast det ena utesluter väl inte det andra. 
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-06-12 00:11:17 följande:
    Svårt bara att veta vad folk tycker av det de inte säger...känns lite som spekulationer med stor osäkerhet, säkerligen färgad av hur man vill att det ska se ut...eller: "Det är för att de inte vågar som de inte håller med mig öppet"...

Med sådan retorik kan alla få det till att alla egentligen håller med dem, men de vågar inte stå för det öppet. Snacka om skygglappar över ens egen förträfflighet och dess bristande resultat.
    Visst. Hennes dumheter är hennes och ingen annans.

Men det är inte desto mindre lite småkul att höra hur hon uppfattar andra sverigedemokrater och tycker att partiet lagt på pk-locket till anhängarnas förtret.

För övrigt var det också lite småkul att ts - Suffering - råkade citera dig av misstag i går i ett okvädningsanfall och sen bad dig om ursäkt eftersom du verkar ha så vettiga åsikter.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-06-12 00:44:27 följande:
    Jag har för länge sedan slutat förvånas över sådan vardagsmat inom politiken.
    Jag ser henne mindre som politiker och mer som representant för den opinion som är ganska stark i just kommuner som Bollnäs.

En gissning utan att ha kollat är att arbetslösheten ligger väsentligt över riksgenomsnittet, att antalet högskoleutbildade ligger väsentligt under riksgenomsnittet, att kommunen är stagnerande och att SD fick bortåt 20 procent av rösterna i senaste valet.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-06-12 10:49:15 följande:
    Ja, då var det återigen dags för en SDare med rasistiska åsikter och den stora frågan är: blir dessa människor rasister av att ansluta sig till SD eller är SD en rasistmagnet?

Norling tycks ju iaf vara helt inställd på att det finns en massa andra människor inom SD som håller med henne, men bara inte vågar säga det hon säger högt. Fast hon trodde inte ens det hon sa var högt utan det förtroendevalda skriver på sociala medier är privat och räknas inte. Privatpersonen talar om andra människor som apor och politikern har inget med privatpersonens inställning att göra - typ. Hur verklighetsfrånvänd kan man vara?

Det här räknas väl som i vanlig ordning som "smutskastning". Märkligt hur ofta "konspiratörerna" får fram SDare med rasistiska åsikter.
    Tveklöst är SD  en rasistmagnet och jag ogillar det självgoda, snudd på rasistiska, konstaterandet att de inte kan vara det för så många svenskar kan ju inte vara rasister.

Det är möjligt att man inte måste vara rasist för att rösta på SD men jag tvivlar på att det var mer än några enstaka personer som är så aningslösa att de inte förstod vad det var de röstade på.

Bollnäskvinnan är säkert mycket representativ för sverigedemokrater - det är väl bara så att de lite högre upp i hierarkin måste oftast vara på fyllan innan de säger vad de tycker.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-06-12 11:47:45 följande:

Det är de ju inte heller men de gör gemensam sak med alla de som är det.

Eller hur! Precis som med resonemanget att de invandrare som röstar på SD skulle utgöra något slags bevis på något.

Ja, tänk dig henne dessutom på fyllan och med tillgång till ett tangentbord. Aj, aj, aj!
    Tja, här har vi ju Suffering och Borrelia som är fullt i klass med Bollnäskvinnan. Borrelia påstår ju dessutom att hon är SD-kommunpolitiker. Jag vet inte om man ska anse henne trovärdig i påståendet - men varför inte, egentligen.
  • FDFMGA
    Anders2015 skrev 2015-06-19 09:08:24 följande:

Klart samarbetet med SD kommer att öka, Allians partierna kommer inte låta detta fortlöpa, Våra granländer, Norge,Finland, Danmark lyssnar på deras väljare och olika partier och det skapar ett större lugn och en klart mer balanserad ekonomisk politik.

Radar paret Romson/Löfven  breda samarbete tappar allt mer i förtroende. Miljöpartiet är rent av skadligt för Sverige och MP sitter i en regering med sex ministerposter, det lilla partiet (mp) fick mycket att säga till om.

Allt fler vill samarbeta med SD, man kan inte blunda för trycket och missnöjet bland skattebetalarna, då lär S hamna under 20% snart och SD över 20% och passera S.

www.aftonbladet.se/nyheter/article20738239.ab

www.ipsos.se/150505-Valjarna-om-samarbete-med-Sverigedemokraterna-i-riksdagen

www.aftonbladet.se/nyheter/article20952190.ab

Knappast. Det verkar väl snarare som Alliansen kan få möjlighet att bilda regering tack vare decemberöverenskommelsen efter nästa val.

Och så följer ytterligare fyra år med ett SD utan något annat inflytande än i enskilda riksdagsfrågor där de bägge blocken har olika uppfattning.

Decemberöverenskommelsen kan väl för övrigt sägas vara Reinfeldt tanke om hur man ska hindra ett rasistiskt parti från att få ett avgörande inflytande över svensk politik förvaltad av hans efterträdare och de övriga partierna.

Trevlig Midsommar alla vänner av ett Sverige fritt från rasistiskt inflytandeSolig
  • FDFMGA
    themia skrev 2015-06-28 11:24:42 följande:
    Eller PK
    feldt skrev 2015-06-29 01:43:04 följande:
    Nej, där har jag en annan åsikt.

PK eller Politsikt Korrekt betyder enligt mitt förmenande att det finns åsikter som är BRA, och att den som tycker annorlunda har dåliga ( = inkorrekta) åsikter.

PK baserar sig på att "folk är dumma", så vi kan INTE redovisa fakta och låta folk själva ta ställning, för vi LITAR inte på att de skulle komma fram till "rätt" åsikt.

Därmed kvävs debatten, folk måste få chansen att ha "fel" ( ICKE PK) åsikt så att de olika synsätten får slipas mot varandra, och att resultatet antagligen BLIR så som PK-polisen ville att det skulle bli.

Detta nedlåtande beteende förorsakar en protest från den som aldrig kan få komma fram till vad den tycker genom att diskutera och därmed väga *MÅNGA* argument fram och tillbaks.

Kort sagt, politikerna har ingen kontakt med "folket", och därför protesterarf folk mot den nedlåtande behandlingen genom att t.ex. rösta på (SD).

PK är ett elitistiskt sätt att trycka till andra åsikter innan de ens fått uttryckas.

PK är ett sätt att stoppa debatten och avbryta det politiska samtalet.

Nazism och rasism förstår alla...och MYCKET få har de åsikterna....

Jag stör mig mindre på behovet att glänsa på andras bekostnad hos användarna av pk-invektivet än att de gör sig till allvetare.

Det finns något gammalt inlägg här på FL där en av de som strör pk:n omkring sig försöker förklara att en mycket liten del av de som är "pk" verkligen tror på det de säger sig tro på däremot är det en stor andel som tycker något annat än de påstår sig tycka.

Som diskussionsförstörare, om man har avsikten att nå fram till den man diskuterar med. står pk i särklass tycker jag.

Förresten, i vissa kretsar är det bara såååå pk att inte vara pk att det blir smått löjeväckande, tycker jagSolig

• FDFMGA
    Hahahahahaha!

Man kan för övrigt läsa i den pakistanska versionen av berättelsen om  klanmedlemmens fruktan för halal att majoriteten av svenskarna inte delar hans tro. Tack och lov!

Herregud, som svensk skäms man ju över att förknippas med de här vidskepliga tokarna. Dessutom är klanmedlemmar även mycket aktiva på internationella webbsajter och där pissar de i vanlig ordning på Sverige och skämmer ut oss med sitt Sverigehat.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?