Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-03-30 18:52:12 följande:
    Kärnkraftverk är precis lika smutsiga som kol och olja, och med långt mer svårlösta bieffekter. Och det fortfarande om de fungerar som de ska. Om de inte gör det - Harrisburg, Tjernobyl, Fukushima. Knappast gynnsamt.
    Nu får du allt presentera fakta till ditt påstående om du vill bli tagen på allvar...
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rataxes

Som tidigare sagts,

Länkarna du la upp säger absolut ingeting av det du påstår.

Wiki-länken funkar inte, den första är en artikel om kontroll av säkerheten hos europeisk kärnkraft och den tredje är kärnkraftsmotsånderskan Åsa Mobergs personliga tyckande.
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2014-03-31 09:28:01 följande:

Va f*n!?

Det där inlägget var det ju JAG (Flash Gordon) som skrev!

Hur kan Rataxes signatur ha hamnat där?

Bugg i FL förstås men ändå? Händer det ofta att signaturer byts på inlägg? Skulle ju göra det svårt at veta vad man ska tro på om det bara slumpmässigt blir andra signaturers än författarens/författarinnans på inläggen.
    Jag tog mig friheten att kopiera ditt inlägg eftersom jag tänkt skriva i stort sett samma sak... sorry om det blev förvirrat.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-02 18:04:13 följande:
    Som sagt, att MP inte granskas så hårt kan bero på att det finns litet att granska.
    Inte? här finns massor för MP:s motståndare att sätta tänderna i:

Ovanligt många sexförbrytare, dras dom kanske till MP?

http://petterssonsblogg.se/2012/12/30/nu-granskar-vi-mp/
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 12:17:54 följande:
    Ja, GÄRNA DET. Hade varit underbart att slippa läsa specialinriktade miljömagasin för att få ta del av den debatten. Mer miljödebatt skulle nog gynna MP. Med tanke på att en mer noggrann granskning även då skulle kyfta ram exakt hur dyr och smutsig och ineffektiv kärnkraften är. Många idag tror ju faktiskt att den är effektiv och ren. Och att den på allvar skulle kunna vara ett alternativ till fossila bränslen. Kärnkraft kan aldrig komma upp i de energivolymer som fossila bränslen idag bidrar med. Det är en omöjlig dröm. Och ett sidospår som vi borde sluta fokusera på så vi kan diskutera riktiga lösningar. 

Vet inte hur professorn kom fram till detta. Själv tycker jag ju vårt mäktigaste parti, Moderaterna, är de som undslipper granskning mest. Finns ju hur mycket som helst att lyfta fram om både partiets historia och dess nutid, som media bar struntar i att lyfta fram.

KD är ju ett annat parti som skulle kunna granskas på ett helt annat sätt. Om de hade granskats som SD hade nog en del intressant kommit fram.

För att inte tala om FP. Som på allvar vill att Sverige ska gå med i en folksrättsbrytande och djupt odemokratisk krigsorganisation som NATO?

Ni har hållit på i 35 år och gnällt på kärnkraften utan att ha kommit närmare några riktiga alternativ.

Fakta:

Per KWh avger kärnkraft 5 g CO2, vattenkraft 9 g CO2 och vindkraft 15 g CO2. Då är brytning, anrikning rivning m.m. inräknat för KK. Du vill således öka CO2 utsläppen trots alla larm från klimatmessias m.fl?
    Kärnkraft är ingen universallösning och passar heller inte att byggas överallt men den är en viktig del i arbetet med att minska farliga utsläpp av växthusgaser, partiklar m.m.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:04:14 följande:
    Som sagt. Alternativ finns. Planer för energieffektivisering ligger mer eller mindre klara om någon politiker bara vågar sticka ut hakan och tänka långsiktigt.

Nej, jag vill inte höja klimatpåverkan. Jag vill energieffektivisera. Jag vill att vi bara förbrukar så mycket energi som vi kan framställa på ett säkert sätt.

Så fort jag zappar förbi Lyxfällan på TV tänker jag på energipolitik.

I Lyxfällan skildras människor som ibland verkar ha fått för sig att de har någon slags rätt att leva över sina resurser. De bestämmer sig för hur de vill leva, och så gör de det oavsett om de har resurser eller ej.

Alla instämmer i att detta är ohållbart. Men i internationell energipolitik är detta tänkande normen? Vi ska inte anpassa oss efter tillgången av hållbar energi? Utan vi ska förbruka så mycket vi vill, trots att det rent vetenskapligt helt uppenbart är ohållbart?

Det borde väl vara uppenbart att ett samhälles energikonsumtion anpassades efter tillgången på säker energi?

Du är välkommen att visa hur du ska effektivisera bort 45% av den svenska elproduktionen.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:32:34 följande:
    Exakt hur det skulle gå till kommer jag självklart inte skriva här. De planerna är inte mina. Och de som har spenderat tid och pengar för att ta fram dem vill knappast att jag skänker bort dem till dig på nätet.

Du skulle dock bli förvånad över exakt hur mycket energi som slösas bort.

Det finns massa skrivet om detta om du är intresserad, Googla!

Och du svarade inte på frågan.

Vad ska ett lands energikonsumtion bestämmas av:

Hur mycket vi hållbart KAN konsumera utifrån de resurser vi har?

Eller hur mycket vi VILL konsumera, skit samma vilka följder det har?
    Okej, du vet således inte utan du önskar utifrån vad någon sagofarbror lovat.
    Visst slösas det bort energi, inte minst pga att man inte tillät att kylvattnet från KKV togs till vara för fjärrvärme.
    Vi konsumerar efter de resurser vi har, en utsläppsfri elproduktion är väl svar nog?
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:47:26 följande:
    Haha. Nä. Energieffektivisering är snuskigt billigt långsiktigt. Det kostar ju inte alls. Vi hade kunnat tjäna miljarder på det.

De är yrkesmän/kvinnor som själva får bestämma om de vill skänka bort sina idéer.

Nej, det bestäms det inte av. Inte i nuläget. Mina problem är att kärnkraft är smutsigt, farligt och dyrt.

Du har fortfarande inte visat på några exempel på smutsighet, dyrt och farlighet... bara upprepat samma mantra i oändlighet.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:51:12 följande:
    Jo, jag vet. En av dessa människor råkar vara släkt med mig. Och personen har jobbat med energieffektivisering i näringslivet i 30 år.  Men det är inte bara den personen jag lutar mig mot.  Googla på naturskyddsföreningen så kommer du få fram en del artiklar om energieffektivisering.

Förstår inte motståndet mot energieffektivisering alls.

Nej, vi konsumerar inte efter våra resurser.
    Utsläppsfri?? Skojar du?

Du svarade förresten inte heller på hur bra det vore att slänga upp tio kärnkraftverk till, rent i militärt säkerhetssyfte, nu när ryssen har vaknat?

Då får väl din släkting sälja in sitt koncept? Lyckas hen inte med det är det nog inte så mycket bevänt med hens arbete...

Fram med siffror på utsläpp då! 5 g CO2/Kwh har du fått innan. Har du någon annan energikälla som släpper ut mindre?

Har du något exempel på när ett kärnkraftverk använts som militärt mål? Dessutom behöver vi inte "slänga upp tio kärnkraftverk till" Vi behöver totalt 7-8 moderna för att producera samma el som vi gjorde med 12 st. Bygger vi fler kan vi iofs exportera till övriga nordeuropa så danskar och tyskar kan dra ner på sina kolkraftverk.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?