Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Varför hatar folk SD?

johannessssss skrev 2014-09-11 03:03:44 följande:

det här med att sd vill hjälpa folk på plats....vilket jävla skämt!

ett xtra paket mjölk och ett xtra paket cigaretter hjälper inte ett skit.

de får mer hjälp av att komma hit.

om det brinner så räcker det inte med att endast släcka branden och igonera folket som bor där, men man måste fixa båda två...

Du har rätt i att de får bättre hjälp här. Men sen beror det ju på om man vill hjälpa många eller få. En flykting i Sverige kostar ca 2000kr per dag. Tänk att det kommer ca 100 000 per år just nu till Sverige. så blir det enorma summor vi snackar om.

UNHCR ger de mest basala behoven för en flykting i flyktingläger som mat, vatten, mediciner osv för i snitt 7-9kr per dag. 

Då inser man snabbt hur otroligt många fler man kan hjälpa på plats. Tänk också på att de allra flesta av de många miljoner flyktingar som finns i närområdena aldrig kommer kunna ta sig till Sverige. De har helt enkelt inte råd. Ska vi då skita i dom och bara hjälpa de relativt rika som faktiskt lan punga ut 100 000kr för att ta sig till Sverige eller ska vi hjälpa otroligt många fler av de som är så fattiga att de varken har råd till mat eller kan fly till Europa?

Det handlar om humanism och medmänsklighet. Du ser säkert det som humanism att relativt få i Sverige för enorma summor pengar. Jag ser det som humant att hjälpa så många som möjligt.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-11 08:53:16 följande:
    Du menar väl de regler du vill att de ska ha.

Om FL har  en regel att det inte är tillåtet att länka till den rasistiska hatsajten avpixlat så är ju moderatorerna konsekventa om de tar bort inlägg där det länkas till avpixlat.

Det är ju en visa i pressen vilka sverigedemokrater som varit där och lättat på trycket - och sen så får de respass från partiet på grund av nolltoleransen mot rasism - jag tycker det verkar vettigt att FL har en regel att man inte tillåter länkar dit.

Den som har behov att hata kan ju göra detta utan att ta omvägen över FL till avpixlat.
    Ja fast nu var ju min utgångspunkt att de inte har en regler som förbjuder avpixlatlänkar, eller har dom det? För nåt år sedan när jag läste reglerna så hade dom ingen sådan regel. Menar du att dom har det idag? Var står i så fall denna?
  • Bejje
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-11 09:19:30 följande:
    Du är själv rätt duktig på att hata. Men ditt hat är ju rätt sorts hat, så då är det okej.

Jag vidhåller att låtsasmoderatorer inte tillför någonting. Låt dem (FL) rensa bort inlägg om de vill, det är deras forum. Men att du sitter där stolt som en tupp och nästan skryter med att det är du som anmäler länkar till "rasistiska hatsajter" är inte vidare klädsamt.

Som jag ser det borde det handla mer om vad som står när man klickar på länken än vilken sajt det handlar om. Och jag håller uppenbarligen människors förmåga till egen källkritik betydligt högre än vad du gör, som tar på dig rollen att se till att folk inte utsätts för "skadligt material".
    Precis min utgångspunkt också. Om materialet man länkar till inte är rasistiskt så borde det inte heller inlägget som länkar dit bli bortplockat med anledning av rasistiskt innehåll eftersom innehåller inte är rasistiskt. Det är ju som moderator att gå emot sina egna regler.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-11 21:02:04 följande:
    Vad dog din förra slav av? Du får läsa i den aktuella tråden själv. Blunda och säg till dig själv: Jag kan läsa, jag är inte rädd, jag kan..."
    Du har ju inte en länkat till någon tråd, eller nyhetssida eller... ja du har inte länkat till något alls när jag efterfrågat det.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-11 21:46:22 följande:
    Problemet är att ingen har frågat länderna i "närområdet" om de vill ha en massa flyktingar som vi ska hjälpa "på plats". Nu hamnar de allra flesta där i alla fall, men det är inte SDs sak att avgöra om de även ska ta emot de ynka få som tar sig utanför "närområdet".
    Precis, de allra flesta hamnar där i alla fall, oavsett vad länderna runtomkring tycker om det. Därför är det medmänskligt att hjälpa dessa länder som går på knäna annars. Dessutom.De allra flesta kommer inte kunna resa vidare till Europa och Sverige eftersom de inte har råd. Därför bör vi hjälpa dom som är mest utsatt istället för att lägga krutet på de som har pengarna och har råd att betala 100 000kr till flyktingsmugglare för att ta sig till Sverige.
  • Bejje
    mickenyfiken skrev 2014-09-11 23:11:01 följande:

Sådär, postat tre SD-lappar idag!

Så nu är man precis lika "rasistisk" som Norge och Finland! Glad

Ja huvva, Finland är ju de riktiga fullblodsrasisterna. Det följer ju visserligen alla konventioner, men inte mer än så.

När vi tar in runt 2500 flyktingar per vecka (som kommer öka) så tar Finland in ca 2500 per ÅR. 

Så för den som inte förstod det så var jag ironisk i min första mening :)
    Jag tycker Finland är ett bra föredöme och ett land som sköter invandringspolitiken mycket bra. De har dessutom riktigt bra skolor och mycket lägre kriminalitet.
  • Bejje
    kenneth768768 skrev 2014-09-19 16:50:43 följande:
    Du argumenterar inte emot, och då förklarar inte. Då tycker du kanske exakt som jag? Dvs:

"att vi kallar oss humanitär stormakt är pinsamt. Det vi gör är att vara förvånade då nån flykting lyckas ta sig hit, och ger då under rätt omständigheter Put. Detta är kärnverksamheten i vår s.k humanism. Sänka bistånd och ge pisspengar till flyktingläger gör vi utan att tveka, åsså kallar vi oss humanitär stormakt en gång till".

Nej, inlägget är inget argument mot dig, Digestive, det är mest en allmän reflektion.
    Hela idén med SD's politik är ju att via dessa åtstramningar kunna reparera många av de hål i välfärden som de tidigare regeringarna förstört. Visst ska vi hjälpa andra, men då måste vi komma ihåg att även om SD tar det mesta i sina besparingar till att fixa den trasiga välfärden så hjälper man samtidigt otroligt många fler flyktingar än vad tidigare regeringar har gjort.

Alltså Win-Win 
  • Bejje
    MsFry skrev 2014-09-21 08:42:26 följande:
    Snygg misshandel av kommatering i svenska språket.
    Inte jag som har gjort den, men jag tror inte att det är ett fel som du ser det.
    För antingen kan man säga "Vi gillar olika Åsiker" eller så kan man säga "Vi gillar olika, åsikter" just för att få den där pausen som säger typ, vi gillar också olika.... olika åsikter.
  • Bejje
    Bejje skrev 2014-09-21 14:58:55 följande:
    Inte jag som har gjort den, men jag tror inte att det är ett fel som du ser det.
    För antingen kan man säga "Vi gillar olika Åsiker" eller så kan man säga "Vi gillar olika, åsikter" just för att få den där pausen som säger typ, vi gillar också olika.... olika åsikter.
    Ja mina felstavningar får ni leva med då Familjeliv än idag inte tillåter redigering av inlägg som nästan alla andra forum på nätet.
  • Bejje

Hade det varit jag som gjort den hade jag nog antingen skrivit utan komma eller i stil med "Vi gillar olika...åsikter." Men tanken är i alla fall god, att påvisa att vi är ett gäng som gillar olika, men då olika åsikter. Vi tycker att man ska få ha olika åsikter i ett land som Sverige där olika åsikter idag är en slags sjukdom, något som inte tolereras.

• Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-22 08:10:22 följande:
    Du menar att man ska kvotera så kallade pk-åsikter så att det inte blir för många som inte tycker som du. Det borde alltså finnas till exempel en maxgräns för hur många som anser att sjuklövern inte ska samarbeta med SD eller för hur många som får anse att SD är ett rasistiskt eller främlingsfientligt parti.

Själv uppfattar jag det som att de åsikter du framför här är dina egna - och det är helt ok att du också har åsikten att dina åsikter är illa sedda för att det finns en åsiktskorridor du hamnat utanför.

Jag tycker liksom att det är lite kul med den åsikten - eftersom det bekräftar min egen åsikt om sverigedemokraters syn på andra.

SD partiet vars anhängare tycks vilja inrätta ett åsiktsministeriumSkrattande
    Jag anser bara att man bör kunna föra samtal med varandra även om man har totalt olika åsikter. Detta är något media bör tänka på också. Vill man ha ett land där bara en typ av åsikter ska få vara tillåtna eller vill man ha total demokrati där folket får prata fritt och alla åsikter få komma fram? De åsikter som sen flest människor står bakom är de som vinner makt.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-23 07:56:08 följande:
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
    Jag kan så klart säga vad jag vill, men min röst i något forum eller på någon blogg eller facebook osv räcker inte så långt.

Våra politiker bör också dra sitt strå till stacken och sluta utesluta ett parti som får så pass många röster och istället lyssna på dom och deras väljare för att insee varför de andra partierna förlorat så många röster till SD. Istället sluter man musslan och låtsas som att SD och deras 13% av befolkningen inte finns.

Media har om möjligt ett ännu större ansvar. De är världens bild ut mot folket, men när de ljuger och vinklar som de gör eftersom de är politiskt bundna så funkar inte journalistiken. Optimalt hade varit om stora media som Aftonbladet, Expressen, SvD, DN SVT, SR osv var helt neutrala och rapporterade på ett sådant sätt att alla Svenskar fritt kunde få bilda sin egen uppfattning av deras media utan att den är politiskt påverkar, men det är bara ett drömscenario.

Detta borde ju alla media stå bakom, men enda anledningen till att de inte är neutrala är att de vet att om de skulle vara det så skulle en ännu större del av befolkningen få upp ögonen för SD och de hatar spel på lika villkor. Kan man fuska i poker så ska man fan göra det. Kan man fuska i fotboll så ska man göra det. Ja ungefär så tänker dessa sjuka journalister. Dom borde inte ens få kallas journalister.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-30 23:05:20 följande:
    Nä, fortsätt du att hänvisa till en nazistisk sajt som exempelvis bortser totalt från att Hitler gasade ihjäl miljontals människor och i stället låter oss veta att Hitler nominerades till Nobels fredspris.
    På den tiden ville Hitler utrota oliktänkande judar.
    Idag vill media och alla riksdagspartier utom SD utrota oliktänkande SD.
    De ser på SD som Hitler såg på judar, äckel, kryp och slödder som måste bort från gatorna. 

Så... 1940-talet på nytt igen alltså.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-10-04 00:54:03 följande:
    Inte precis.

Hitler mördade människor - medan många gärna såg att SD som parti försvann, eftersom partiet bland annat lockar till sig folk som älskar att paradera med hakkors eller andra nazistsymboler i sällskap av likasinnade.

Jag tror faktiskt att din jämförelse ligger i topp för snyftmentalitet hos SD-aktivister här på FL.

Förstår du verkligen inte skillnaden!.
    Hitler mördade människor ja. SD lockar till säkert till sig någon enstaka idiot som gillar hakkors osv, men det är extremt få i det stora hela och återspeglar absolut inte partiet på något sätt. 

Man kan i så fall göra jämförelsen att vänsterpartiet lockar till sig människor som älskar att göra upplopp på gatorna, störa ut politiska möten, kastar sten mot polisen och mycket annat som är olagligt. Alltså är vänsterpartiet att parti som står upp får sådana saker, eller?
  • Bejje
    nihka skrev 2014-10-04 03:34:09 följande:
    Jepp. 1940 på nytt. Folk som hänvisar till nazistiska källor. Det är så synd om SDare som gör det och som får allmänhetens ogillande för det, eller hur? Stackars "oliktänkande". Man kanske skulle bilda en stödgrupp för dem nu när realisten också lägger ned.
    Tänker på folk som Rossana Dinamarca som hade T-shirten SD=rasister medans hon samtidigt sägs komma från politisk förföljelse och förtryck av oliktänkande. Ja det är ju tråkigt så klart, men hon använder det nu istället mot andra. För det första generaliserar hon likt värsta rasisterna och likställer SD som parti med rasister när de allra flesta inte alls är rasister i partiet. Hon gillar inte rasism, men använder gärna samma metoder mot andra.

Hon använder alltså en slags politisk förföljelse och förtryck mot alla som bekänner sig till SD trots att hon själv beklagat sig över sitt förflutna. 

Eller som vilket parti som helst som säger att SD inte är ett parti som alla andra och som behandlar folk olika och fryser ut eller stoppar flyktingar. Samtidigt använder man samma metoder mot SD. Man ser helt ärligt inte att man behandlar SD på samma sätt som man påstår att SD behandlar andra.

Dubbelmoral så det sjunger om det.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-10-04 19:14:34 följande:
    Jepp dubbelmoral av SDaren i fråga så det sjunger om det när hen källhänvisar till en nazistisk sajt som metapedia.
    Vet inte vem du syftar på och jag vet inte heller vad metapedia är.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-10-04 23:26:37 följande:
    Jaha. Återigen har du kastat dig in i diskussionen utan att veta vem eller vad det handlade om, men uttala dig ska du göra.

Tyvärr är det så att till skillnad från dig så har jag inte tid att hänga här hela dygnet varje dag. Jag har ett jobb som inte bara är heltid utan jag jobbar också väldigt mycket övertid vilket innebär att jag inte kan hänga med folk som dig som har alltid i världen, men jag gör mitt bästa. Ofta när jag kommer in så ser jag en tråd jag har följt och ser att det finns 100 nya svar eller nåt liknande. Självklart har jag då inte tid att läsa igenom dom utan jag läser oftast sista sidanch vad som har hänt där.

Tippar på att du själv är arbetslös eller har ett jobb där man har alldeles för mycket tid över till att hänga på familjeliv, men så funkar det inte för mig.

• Bejje
    nihka skrev 2014-10-05 01:22:01 följande:
    Vem har sagt att det inte finns organiserat tiggeri? Det som tillbakavisas är att allt tiggeri är organiserat och att tiggare byter om från märkeskläder till skabbiga kläder inför ett pass och att de har stora sedelbuntar och dyra iphones.

Det är naturligtvis som med så mycket annat, väldigt olika ur det går till.
    Fast just det där med att dom byter om till finare kläder efter ett "arbetspass" har jag upplevt själv vid två tillfällen där jag bor, så det händer helt klart.

Alla tiggare inom ett visst område samlas också upp samtidigt i en skåpbil där män väntar som tar deras pengar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?