Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

themia skrev 2013-12-31 12:30:42 följande:
    Det där luktar fördomar lång väg, och antyder att vissa invandrade är för dumma för att inse att de behöver kunna språket.
    Nej, inte fördomar, utan raka motsatsen, d.v.s. empiri, erfarenhet. Det är vedertagna fakta bland människor som har varit verksamma inom SFI, som jag själv t.ex.

Det handlar inte om "dumhet" utan om traditioner/socio-ekonomi. Samma sak som att barn med högskoleutbildade föräldrar har större framgångar i skolan. Skulle det också vara en fördom, menar du?
  • Philipsson
    nihka skrev 2013-12-31 13:41:28 följande:

I svenska tidningar kan man läsa på svenska språket om vad människor i bl a Sverige gör. Möjligen får man veta kön och ålder och om det är relevant för ämnet vilken befattning personen innehar. Det är inte censur att utelämna personens nationalitet om det inte är relevant för ämnet.

Fast man skriver ju alltid ut kön/ålder på gärningsmän t.ex.. Är det relevant, menar du? Varför skulle det vara relevant men inte hudfärg t.ex.?
  • Philipsson
    hajna skrev 2013-12-31 12:50:11 följande:
    Vi har ju tillämpat mångkultur länge i Sverige, det är trots allt rätt få som behärskar någon form av samiska.
    Vad vill du säga med det, att du är emot integration?
  • Philipsson
    hajna skrev 2013-12-31 14:11:01 följande:
    Jag vill säga att din historieskrivning inte stämmer överens med de verkliga förhållandena. Vi har under mycket lång tid tillämpat mångkultur i Sverige - under många hundra år var det en betydande minoritet i landet som talade något annat än svenska, och det finns fortfarande såna minorieteter som funnits här lika länge som Sverige funnits. Nationalstaten är en fantasi.

Jag vill också säga att det sätt som våra inhemska svenska minoriteter behandlades under den tid det skulle "integreras" var helt uppåt väggarna. Om det är något sådant du/ni är ute efter så är jag definitivt emot det. 
    Utifrån det perspektivet bör ju du då tycka att svenskundervisningen bland invandrare, ska vara frivillig. Om du vill vara koherent, menar jag.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 14:04:18 följande:
    Det skulle underlätta om du inte använde dig av en egen begreppsapparat när du diskuterar med andra, risken är ju annars uppenbar att du såväl missförstår som känner dig missförstådd.

Det finns ingen motsättning mellan integration och mångkultur - jag anar att du inte förstått skillnaden mellan assimilering och integration.

Jag förespråkar alltså inte assimilation utan integration och anser att samhället är uppbyggd av en mängd subkulturer som är integrerade med varandra.

Vad gäller språktest och min inställning så är det samma där, du har inte läst ordentligt eller inte förstått. Jag orkar inte kolla vad jag skrev just nu, men jag är säker på att jag skrev något i stol med "skulle kunna vara ett led i i att fylla medborgarskapet med mer innehåll. Om du undersöker frasen "skulle kunna vara" kommer du så småningom att förstå att den kan användas för att markera osäkerhet. Jag vet inte om ett språkkrav är bra eller dåligt, kanske främst för att jag inte vet om det är nödvändigt att försöka skapa mer innehåll i begreppet svenskt medborgarskap. Men om det skulle vara bra, så handlar det ju om integration och samhörighetskänsla.
    Jag tror du måste läsa på litet först för att förstå vad jag menar. Eller det kanske inte är intressant för dig, att läsa på.

Anser du eller anser du inte att det ska vara ett villkor för flyktinginvandrare som kommer till Sverige, att de studerar svenska för att få s.k. försörjningsstöd (så är det de facto idag).

Kan du svara på denna enkla fråga.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 14:52:52 följande:
    Nej, det kan jag inte. Jag anser inte att man måste ha en åsikt i varje fråga - att jag kom in på språkkrav berodde på att Chazz tog upp det gamla FP-kravet om språkkrav ism medborgarskap till diskussion.

Man varken kan eller bör  ha en bestämd uppfattning i varje fråga, men utan att vara insatt tycker jag väl att det verkar som ett rimligt krav.
    Men då är du ju för integration. Det kan du liksom inte komma ifrån. Man kan liksom inte avstå från att ha synpunkter i frågor som rör denna problematik; då flyr man ju frågeställningarna, gör dem enklare än vad de är.

Jag är för integration och för mig är det inget problem alls att svenskundervisning är ett obligatorium. Däremot är jag emot stimulering av mångkulturalism med politiska medel.
  • Philipsson
    hajna skrev 2013-12-31 16:23:46 följande:
    Oroa dig inte för hur koherent jag är, det har jag hyfsad koll på. 

Oroa dig mer för dina fantasier om nationalism. När kom det någonsin något gott ur nationalismen?
    Nationalstaterna skapades utifrån det nationalistiska perspektivet och franska revolutionen var en nationalistisk (jakobinsk) revolution, och den gav oss civilrätten t.ex. Saltsjöbadsavtalet var också det nationalistiskt. Det handlade bl.a. om att stärka de SVENSKA medborgarnas rätt på arbetsmarknaden.

Du kanske vill tillbaka till medeltiden?

Det är ju det EU handlar om. Om att ta makten från nationalstaterna och flytta den till det kapitalistiska EU, om att avskaffa centrala avtal. Den fria rörligheten är ju bara kapitalets frihet att utnyttja arbetskraften, och att avskaffa dennas rättigheter.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-01-01 18:52:32 följande:

Du tillskriver somalier och afghaner ett lägre värde än andra folkslag så jo det är rasistiskt. Ne.se har en bra beskrivning av ordet.
    Det är den här vardagsrasismen som Sd lever på men vägrar erkänna.
    Du måste vara den osakligaste debattören på forumet. Inte ett enda sakligt inlägg, utan bara okvädingsord mot Sd, tagna från luften.
  • Philipsson
    Missermajser skrev 2014-01-01 10:55:17 följande:
    Frågan är om det längre går att skapa någon rätt för svenska medborgare på arbetsmarknaden då bolagen de eventuellt ska arbeta för är internationella. Arbetsmarknaden samt produktionen är ju egentligen internationell och då finns ju egentligen inget som binder samman nationalstaternas befolkning mer än abstrakta konstruktioner i form av kultur och traditioner som skriker i sina sista dödsryckningar. Det framtida kittet för folk lär inte vara detta utan mer primära och akuta behov.

Nationalstatens ekonomi är beroende av en produktion samt det nya tjänstesamhället som någon ska efterfråga....

De viktigaste förändringarna bort från nationalstatens makt och inflytande är redan genomförda men den tillåts inte ta för för starkt uttryck då för plötsliga effekter skapar för mycket oro.

Vill ni nationalister in i regerings och/eller riksdagsposition så gör ni egentligen inte det i landets tjänst utan som underlydande av de krafter där ALLT finansieras.
    Länderna är inget annat än åkrar som då och då ligger i träda medan storbönderna far runt och skördar dem.
    Du och dina Allians-gelikar här på forumet, försvarar kapitalets hegemoni, bankväldet, imperialism och med detta också imperialistiska krig.

Det är däri kampen består. EU-institutionerna, där den verkliga makten finns, befolkas av kapitalets tjänstehjon.

I grunden handlar det alltså om klasskamp. Problemet dock, är att Europas vänster inte har begripit detta.Om denna utveckling fortsätter, kommer medborgarna att sakna fosterland, civilrätt, trygghet, arbetsrätt, socialförsäkingar, allmänna sjukförsäkringar.

Jag tror att vi inom 25 år har ett europeiskt inbördeskrig. Oppositionen gentemot kapitalets hegemoni har nu börjat gruppera sig, att organisera sig politiskt.

• Philipsson

Du skrev: "När kom det någonsin något gott ur nationalismen?"

I inlägg #2294 bevisade jag hur mycket gott nationalismen har givit Europa under historien.

Och nu, när du har fått på moppen, börjar du vända och vrida på nationalist-begreppet för att komma ur den knipa du har försatt dig i. Pinsamt, är ordet.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?