Inlägg från: Zenitha |Visa alla inlägg
  • Zenitha

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-09-14 18:46:24 följande:

Den första vallokalsundersökningen. SD tredje största med marginal!

I timme och 7 minuter kvar att gå och ändra sin röst...
  • Zenitha
    FDFMGA skrev 2014-09-15 07:07:42 följande:
    Fast trist ändå - jag hade gärna sett att SD fått lite färre röster.

Men positivt att resultatet borde innebära att blockpolitiken upphör på sikt.
    Fast vad får vi då? Sakfrågor och personval?

Inte mig emot. Har vi någon intelligentia som kan tänkas orka och vilja ta ansvar- ?

Någon som kan bygga upp en fungerande arbetsnakrnad utan att mata på med psykisk ohälsa och röjninga av skog? Jag tror inte på att skicka in arbetslösa ungdomar till sjukvårdsarbete- det är förnedrande för båda parter.

Inte heller tror jag på att skapa arbetstillfällen genom att skapa skogsröjningsarbeten- det misstaget har ju många fattiga länder redan gjort.

Jag kan inte se Löfven som en vinnare- det känns som han vann för att de andra förlorade helt enkelt? 

Varför "alla" hatar SD- ja, de flesta ser de väl som populister- men i slutspurten av valrörelsen verkar alla partier vara överens om en enda sak- hata SD. 

Och det är intressant- för nu gör de det som SD´pekas ut för- utesluter en grupp. I det här fallet för deras åsikter. . 
  • Zenitha

Och inget annat parti uttrycker rasism? Eller har anhängare som i grunden ahr en rasistisk värdegrund?

Jag är inte SDare, men tycker fenomenet är ganska intressant- Löfwen sträcker ut handen och säger att "vi vill samarbeta med alla...utom SD."

En sak jag kan uppskatta med SD är det som jag kallar ärlighet-det hymlar inte. Och helt ärligt så skulle jag- med den utländska bakgrund jag har- gärna samarbeta med SD om de skulle vara intresserade av att ge mig en slant för att emigrera. Dessvärre vill de tydligen inte det.

Jag tycker det skulle vara trevligt att flytta ifrån detta hyckleriland där man gör alltfler sjuka genom att eliminera försörjningsmöjligheter. Arbetslösheten beror inte på att invandrare kommer och tar våra jobb, den beror på att vi skapar nya arbetstillfällen genom sysselsättning för de som påstås ska "ta hand om" invandrare, på samma sätt som man skapar arbetstillfällen med hjälp av de utbrända, utförsäkrade och långtidssjukskrivna. Men själva får de inte möjligheten att delta aktivt i samhället och bli självförsörjande. 

Det sätt vi har idag att skapa arbetstillfällen är destruktivt- det skapar en efterfrågan på invandrare, utbrända, utförsäkrade och långtidssjukskrivna. Kan inte hjälpa att jag undrar om det verkligen stämmer att behovet är så förbannat stort att faktiskt komma till Sverige- eller om det handlar om propaganda- för man kan ju givetvis inte gå ut och säga att man vill ha fler av de utbrända, utförsäkrade och långtidssjukskrivna.

De här grupperna borde göra gemensam sak.  

Och kasta ut hela skiten...

• Zenitha

Det näst största partiet i Sverige är inte SD- utan M- och de ligger bara 8 % under S. I Stockholm arbetar S & M tillsammans och det fungerar bra.

Över halva befolkningen har tillsammans röstat på S & M- och med samarbete med 3 övriga partier kommer man över 70 %.

Varför inte?

I decennier har både S & M tvingat våldsoffer att vända andra kinden till och att samarbeta med våldsverkare. Man har gjort det nästan omöjligt för utsatta människor att komma bort från sina förövare; man flyttar på mobboffer iställer för mobbare, man tvingar föräldrar att samarbeta med en annan förälder som begår brott mot barnen och på speciella arbetsplatser för utslagna tvingas brottoffer jobba sida vid sida med de som begått brott.

Här ser jag ingen skillnad mellan S & M - men när det kommer till att samarbeta sinsemellan agerar de som småbarn- och Reinfeldt lämnar även sitt parti i sticket-ett parti som trots allt fått  nästan 1/4 av rösterna och är minst dubbelt så stort som SD. 

• Zenitha
    Keiko35 skrev 2014-09-17 12:17:44 följande:

Ni som hatar SD, skulle ni vilja att det fanns en lag som förbjöd vissa typer av partier ex Svp, NSF, SD?

Nu svarar jag inte på din fråga, som i.o.f.s. är intressant ur demokratiskt perspektiv. Men om du är SDare, så undrar jag om det är som man ju egentligen verkar misstänka, att de som röstat på SD själva är personer som gått på knäna i flera år på grund av ekonomiska förluster?

Om det är så, varför drar man då inte slutsatsen att något måste göras för alla dessa? Jag tror personligen inte att just invandring är den stora kostnaden, utan alla tjänstemän och myndigheter som staten håller sig med. 
  • Zenitha
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-18 08:16:30 följande:
    Det spelar ingen roll ifall invandring inte är "den stora kostnaden", de där 48 miljarderna Reinfeldt pratade om är det skrivet i sten att de, till sista kronan, ska gå till invandringsrelaterade utgifter. Det går liksom inte ens att diskutera, oavsett hur nyanserad man försöker vara.

Det är inte så underligt att folk till sist får för sig att en röst på SD är det enda som hjälper.
    Nu var det förvisso inte dig jag frågade och inte helelr ens den frågan jag ställde, men jag får väl försöka. Alltså "invandringsrelaterade utgifter."- vad innebär det, egentligen? 

Betyder det att det egentligen handlar om att väldigt mycket av dessa pengar går till rena administrationskostnader för att hantera invandring?

Handlar detta om sysselsättning för statens egna anställda, i grund och botten?

• Zenitha
    Tom Araya skrev 2014-09-18 14:26:08 följande:
    Du tror inte att stor invandring bidrar till det?
    Det jag menar är att man kanske vill ha stor invandring för att skapa arbetstillfällen- för dönickarna som sitter på olika myndigheter, och att det kanske är det ena syftet,

Jag är inte så förbannat övertygad om att alla vill komma till Sverige.

Självklart är Sverige ett bättre alternativ än att bli söndersprängd,men det flesta vill ju hem igen. Jag noterar att Sverige inte har något emot att skicka tillbaka ensamstående mödrar till hemländer de riskerar att mördas i- det är ju en god tradition även i Sverige. 

Jag menar att problemet inte lika mycket handlar om att invandrare ens vill komma hit, som det handar om att skapa nya vuxendagis åt invandrare. Som kommer hit intet ont anandes... 
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2014-09-18 15:26:16 följande:
    Det kan ligga något i det.

Jag tror att den invandringspolitik som bedrivits inte är bra för invandrare som vill stanna och bygga upp en hållbar tillvaro här.
    Ja, frågan är om de kan det. Det tar tydligen 7 år (minst) att komma in i svenska samhället- men generationen efter kanske afktiskt inte ens gör det.

Invandrare är ju tacksamma p.s.s. att det förväntas vara just förbannat tacksamma.

Jag tror inte att vi har invandring för att staten drivs av "människokärlek" - det är nog ett av de största självbedrägerierna någonsin. Staten själv medverkar ju till det "vi-och- dom- tänkande" de sedan bespottar.

När jag växte upp, umgick jag med mina vänner- det spelade ingen roll var folk kom ifrån eller vilken j*vla hudfärg de hade- man kunde vara grön eller blå också... men nu har jag lärt mig att skillnaden ligger i nationalitet och etnisk bakgrund. Inte hur folk är och beter sig. Det är sant att jag idag inte känner samma samhörighet med dem som kom från andra länder- för de har alienerats från oss vanliga svenskar de växte upp med, Helt plötsligt har de fått lära hur synd det är om dem och att de behöver hjälp med det ena och det andra. Och de får inte säga vad de tycker om sina egna landsmän som ibland föraktar svenskar med samma glöd som rasister visar dem.
  • Zenitha
    Tom Araya skrev 2014-09-18 20:54:18 följande:
    Storleken på kassan och de utgifter du väljer att lägga pengar på påverkar vad du har över att lägga på annat. Det är ingen outtömlig resurs.
    Ja, mängdlära som ingen numera begriper. Men det spelar också roll om det du lägger pengar på ger något tillbaka eller inte. Det fröjde länge innan man började förstå att utsläpp av miljögifter påverkade även de som släppte ut dem, även om det kunde dröja.Och fortafarande har man mentalt inte bearbetat detta.
    Tom Araya skrev 2014-09-19 02:52:16 följande:
    Hjälp till självhjälp, men dra ner på etniskt grundat curlande för PK-faktorns skull, det skulle gynna acceptansfaktorn för invandring/invandrare, vilket också gynnar invandrare.

Det finns hjälp och stöd man kan ge nyanlända som är mycket viktigare än stödja ett liv utefter etniska, kulturella och religiösa faktorer.
    Håller med- det skapar konflikter och "hjälplöshet" i onödan. Har släktingar som kom till Sverige när landet var i behov av arbetskraft- de var unga och hade inte hunnit utbilda sig när de kom till Sverige. De fick banne mig klara sig själva. Och de utbildade sig blev snabbt och blev en del av det svenska samhället. Jag tycker behandlingen av dem var väl hård- de har alltid ställt högre krav på sig själva och sina barn än vad någon svensk skulle göra. 
  • Zenitha
    Nidingbane skrev 2014-09-19 12:26:06 följande:

Personligen så tycker jag självklart att vi både bör hjälpa dem här och där. Men i och med att det nu handlar om så vansinnigt många fler människor som nu lever i flyktingläger, så tycker jag det inte är mer än rätt att man nu också måste sätta in mycket stora resurser där för att där ge människorna ett någorlunda drägligt liv t ex bara detta att kunna uträtta sina dagliga behov, rent vatten mm. För vad man konstigt nog ofta glömmer är att skillnaderna är enorm här och där. Och om nu någon vill kalla mig för rasist bara för att jag tycker såhär, så får man väll göra det.

Det är väl så att vi har väldigt olika typer av problem- och inga bör förringas. Vi har hittills varit ganska förskonade från naturkatastrofer, vi har intr direkt hungersnöd och ebola- men vi har andra saker som verkligen tär och faktiskt dödar människor. Våra sociala och psykiska problem måste man ta tag i, annars orkar ingen bry sig om folk i Långbortisatan. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?