Centurione skrev 2014-11-13 08:42:56 följande:
Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.
Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.
Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
Innan jag ens yttrar mig, så hoppas jag att du vet vad du egentligen ger dig in i...
Samhället betalar för
din egna missär, istället för att samhället finns där, när du som mest behöver det, eller hur?
Jag hoppas att det finns fler som uppmärksammar det egentliga problemet inom landstingen, de
egentliga skattesmitarna, och de som gottgör sig inom
skatteparadisen?
Småföretagen har allt förlora medans de små måste anstränga sig ens om [än det] = rättstavat utav NR58, saknas en tusenlapp hit eller dit. De stora företagen kräver effektivitet och anser att det är skäl nog att sparka 3000+ anställda, istället för att lyssna på minst en begåvad person inom organisationen, trots bristande erfarenhet, trots tillräckliga grundkunskaper och mer över det,skulle kunna bidra med en idé som iaf skulle kunna minska tappet till 30%.
Ledningen är enligt min erfarenhet lika stel som kallsinnig och avsaknad utav vision. 3000 personer måste bort. Vi gräver vår egen grav....