Inlägg från: nr58 |Visa alla inlägg
  • nr58

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-11-09 16:36:39 följande:
    Du kan ju börja med att visa vart det står i SD:s partiprogram.
    Vänd på det istället. och fråga vad är det säger att SD inte är rasistiskt?
  • nr58
    Gert skrev 2014-11-09 16:42:05 följande:
    Man kan inte bevisa något som inte är. Bevisbördan ligger på den som påstår att SD är rasister.
    Bevisbördan är något båda parter är ansvariga för i slutändan...
  • nr58
    Digestive skrev 2014-11-12 21:43:03 följande:
    Kapitalism i ett nötskal. Hur systemet gäller allt verkar dock frångå, när det gäller immigration och behovet av folktillväxt - för då hade givetvis systemet i sig bekämpats, snarare än symptomen av det. Men så kan man tänka bakvänt och fäktas med väderkvarnar också..
    När du nämner ett bakvänt tankesätt så kan jag inte låta bli att yttra ett par ord (även om det inte uppskattas i denna tråd).

Kapitalism ger de politiska redskapen/hjälpmedlen för arbetsgivarna/entrepenörerna en större möjlighet att skapa vinster för en levererad vara/tjänst på grund utav skattelättnader för den tjänst man levererar. Dessa har i sin tur gjort investeringar, utav denna möjlighet och investerat i personal, material, utvecklingsutgifter osv...

Men samtidigt som möjligheterna för arbetsgivarna öppnar sig, så borde vi alla egentligen ställa oss frågan: Vart kommer vinningen  för arbetstagaren någonstans?

Är det en vinning för arbetstagaren eller arbetsgivaren, när mer pengar frigörs för arbetsgivaren att anställa ny personal på bekostnad av att arbetstagaren förlorar sin tidigare anställningstrygghet?

Kapitalism ger redskapen till företagen att anställa men inga redskap till arbetstagaren att leva ett drägligt liv.
    Pengar "sipprar" inte ner, de hör hemma bland de som vet bättre
  • nr58
    Centurione skrev 2014-11-12 21:04:32 följande:
    Dessutom är det olyckligt då det uppstår språksvårigheter. Läkare är ju ett yrke där det är extremt viktigt att ha mycket goda kunskaper i språket i det land där man arbetar, eftersom kommunikationen mellan patient och läkare är livsviktig. Det kan till och med handla om liv och död om de inte förstår varandra!

Och förutom risken för medicinska missar, så kan inte en terapeutisk kontakt fungera om inte läkaren uppfattar alla nyanser i det som patienten säger. Det är det ju inte ens säkert att en läkare med samma modersmål gör alla gånger, om han inte är tillräckligt lyhörd - så då ska man verkligen inte lägga på ytterligare ett raster emellan läkare och patient!
    Jag ska även säga dig att en god kommunikation kommer man längre med än missförstånd...

Läs detta och gå och lägg dig igen...
  • nr58

Såg att det blev fel....

En god kummunikation inom söllskapet, leder till en bedre komunikassion inom de inblandade parter

• nr58
    Centurione skrev 2014-11-13 08:46:16 följande:
    ...och USA är alltså inte någon kommuniststat!
    Att du säger att USA skulle vara en kommuniststat är jag övertygad om att du har en gnutta humor trots allt....
  • nr58
    sverker11 skrev 2014-11-13 09:23:36 följande:
    Det finns baksidor med kapitalism men det är kapitalismen som har gjort att arbetare gått från utedass till vattenklosett.
    Utidrån dessa grunder, som tidigare kallades utedass, till det ifrån jag själv växte upp inom...

Det hade aldrig varit möjligt, inte under den tiden, och inte under dem förutsättningarna, Har själv varit på BVC enbart, som att det vore en simskola, istället för att gosa med mulliga ben i den åldern för en pojke på 4+ månader.

Ge Mig och min döttrar, 3 & 5 år en dålig anledning att inte satsa på utbildningen så ska jag personligen stoltsera ned till lotto-butiken i naket skick...
  • nr58
    Centurione skrev 2014-11-13 08:42:56 följande:
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
    Innan jag ens yttrar mig, så hoppas jag att du vet vad du egentligen ger dig in i...

Samhället betalar för din egna missär, istället för att samhället finns där, när du som mest behöver det, eller hur?

Jag hoppas att det finns fler som uppmärksammar det egentliga problemet inom landstingen, de egentliga skattesmitarna, och de som gottgör sig inom skatteparadisen?

Småföretagen har allt förlora medans de små måste anstränga sig ens om [än det] = rättstavat utav NR58, saknas en tusenlapp hit eller dit. De stora företagen kräver effektivitet och anser att det är skäl nog att sparka 3000+ anställda, istället för att lyssna på minst en begåvad person inom organisationen, trots bristande erfarenhet, trots tillräckliga grundkunskaper och mer över det,skulle kunna bidra med en idé som iaf skulle kunna minska tappet till 30%.

Ledningen är enligt min erfarenhet lika stel som kallsinnig och avsaknad utav vision. 3000 personer måste bort. Vi gräver vår egen grav....

• nr58
    Centurione skrev 2014-11-13 08:42:56 följande:
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
    Gå och lägg dig!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?