Inlägg från: Psykologistuderande |Visa alla inlägg
  • Psykologistuderande

Varför hatar folk SD?

Eugenie skrev 2014-01-03 11:55:27 följande:
    Ja, om man betänker att ett boende för ensamkommande "barn" kostar flera tusen kronor per individ och dygn (på grund av den höga personaltätheten). Man skulle kunna hjälpa flera tusen personer i ett flyktingläger för samma belopp! Med rent vatten, latriner, mat, kläder, tak över huvudet, vaccinationer, läkare, barnmorskor, undervisning för barnen o.s.v..

För att inte tala om hur många individer man skulle kunna hjälpa i ett u-land, med att komma igång med en liten rörelse som de sedan kan försörja sig själva på. Några getter eller höns eller en vävstol eller en symaskin...

Det är helt bisarra belopp som ödslas på dessa unga män, som är de som hade haft bäst förutsättningar att klara sig ändå, i hemlandet. Eftersom de kommer ifrån rika familjer (annars hade de inte haft råd att betala en flyktinsmugglare) som bryr sig om dem. Ofta handlar det bara om att de vill slippa värnplikten...
    Oj! Här har vi ett inlägg som utan tvekan är uppbyggt utan fakta men av en mängd med antaganden. Jag hoppas att du inser hur vilseledande sådant kan vara. Säg mig; är det den mediala strängen du slår på eller hämtar du din information från avpixlat? Har du sett hur flyktingströmmen från vissa länder ser ut? Har du sett under vilka förhållanden dessa människor färdas? Tror du att deras dröm består i att hamna i en flyktingförläggning i lilla Sverige? För att sedan uppbära de astronomiska summorna i form av bidrag?

Suck....

TS: Jag kommer inte att rösta på SD av flera skäl. Dels är jag humanist, jag är även ateist och vill därmed inte rösta fram en parti med kristen förankring. Dessutom har SD visat prov på en intolerans mot flera grupperingar än invandrare, de för en retorik som är högst fientlig och som därtill inte kan hantera en diskussion utan utestänger alla oliktänkande från sin cirkel. Det visar att de argument man framför inte håller, ens för dem själva. Jag anser att kvinnor är viktiga i samhället, jag anser också att kvinnor själva ska få bestämma över sina kroppar och motsätter mig alla politiska in-tramp i sådana frågor såsom aborträtt och preventivmedel. Särskilt när de tenderar att komma från män (Som ju är starkt överrepresenterade inom SD). Jag vill inte heller återgå till Folkhemmet - jag ser mig hellre som en framåtskridande person, med öppen inställning mot människor där grundstommen får sägas vara att INTE klumpa ihop några individer. Och då talar jag om allt från muslimer till... SD:are.

/Linda
  • Psykologistuderande
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.
    Jag har en motfråga till dig TS (Jag har förövrigt redan svarat dig tidigare): vad vet du om SD:s politik utöver den som berör invandringen? Om du inte vet så särskilt mycket mer - vilket i sig inte är så särskilt konstigt så ber jag dig att läsa på. För hur det än är så röstar du faktiskt fram allt annat de står för och där tror jag att allt för många människor inte har så riktigt bra koll. Jag har dels gjort arbeten om SD, jag har sett en mängd olika debatter, läst på om vad de står för osv. varmed jag tror mig ha en ganska god koll. Jag kan skriva såhär; jag har aldrig känt mig hemma i deras politik men efter denna kunskap så blir jag ganska orolig. Ska folket välja fram politiker som faktiskt har våra och våra barns framtid i sina händer så hoppas jag att det blir några som håller en nivå högre än "Kalle Anka" - partiet. Åkesson klarar inte ens av en vanlig debatt med konkreta och viktiga frågor och därtill är de enormt bakåtsträvande.

/Linda
  • Psykologistuderande
    Eugenie skrev 2014-01-03 12:05:55 följande:
    Ja, precis. Eller rättare sagt: det ser ännu värre ut idag.

Ska man ta redogöra för hur stor del av brottsligheten som begås av invandrare, måste man våga göra som norska myndigheter. Det vill säga dela upp brottslingarna i grupper efter olika etniska ursprung. Inte klumpa ihop alla som "invandrare", eftersom det blir missvisande då invandrare från Västeuropa, USA, Oceanien och Bortre Asien inte begår fler brott än svenskar. Man måste också våga dela upp statistiken i olika typer av brott. Gruppvåldtäkter t.ex. begås enbart av män från Afrika och Mellanöstern - då ska den statistiken inte späs ut med vietnameser, kineser och holländare...
    Men varför är det så? Har Ni någon koll på det? Är det så att invandrare har en kriminell-genuppsättning? Eller är det andra faktorer som spelar in? Hur fungerar integrationspolitiken i vårt land? Kom igen nu - ni är vuxna människor och måste för sjutton kunna se ett sammanhang, ett vidare perspektiv!  Varför ser det ut som det gör på vissa ställen på jorden? Kan man skriva att vi här i västvärlden profiterar på andra människors naturtillgångar? Utnyttjar vi billig arbetskraft? 

Läs på - gör om - gör rätt. Sluta förlita er på Aftonblandet, avpixlat etc. Gör er själv en tjänst och lägg ner tiden på att skaffa er riktig kunskap istället för att ständigt dra ner debatterna på dagisnivå.

/Linda
  • Psykologistuderande
    sjuttiofemman skrev 2014-01-03 12:32:35 följande:

Aktuell forskning (inte från 1996) visar på att alienation från samhället är största orsaken till att man begår kriminella handlingar och det oavsett etniskt ursprung. Det finns alltså ett samband mellan segregation, rasism och diskriminering och risken att falla in i brott.

Så lösningen är inte att stänga gränserna som Sd vill, lösningen finns hos folket. Hur tror du en invandrare tänker när 10-12% röstar på det parti i riksdagen som avskyr invandrarna mest?
    Tack! Ett viktigt och vettigt inlägg som faktiskt har en verklighetsgrund.

/Linda
Svar på tråden Varför hatar folk SD?