Varför hatar folk SD?
För att sd känns mer höger än moderaterna.
För att sd känns mer höger än moderaterna.
Ja
Haft diskussion på min fb idag med tre sd:are och ingen visste att sd vill att Sverige ska vara kristet ( här på fl har nog aldrig någon sd:are vetat det men jag tar inte det som skrivs här riktigt lika seriöst som på fb, så lite förvånad blev jag ). Håhåjaja.
Vi definierar religionsfriheten som individens rätt att fritt få tro på vilken gud eller vilka gudar man vill utan att för den sakens skull drabbas av negativ särbehandling eller förföljelse. När det kommer till utövandet av religionen måste det dock finnas tydliga begränsningar. Religionsfrihet innebär enligt vår mening inte någon absolut rätt att få säga eller göra vad man vill i en religions namn.
Det är nog ungefär det enda jag hittar om religion överhuvudtaget på hemsidan.
Det är klart att man kan tolka in i detta, om man nu vill, att Sverige ska vara ett "kristet land" (hur nu det definieras) men det står att religionsfrihet skall råda.
Här pratar Jimmie lite om det men inte heller det säger något annat än vad som redan står i den andra länken:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-ledaren-jimmie-akessons-sommartal_8452264.svd
Sverigedemokraterna är ett socialtkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållande av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället.
Vi anser att den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten.
Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen och identiteten. Vi anser att kristendomen i kraft av sin historia tillåts att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige.
Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den svenska och västerländska kulturen.
Vi Sverigedemokrater i Svenska kyrkan vill arbeta för dessa våra värderingar.
Kristendomen skall alltså ha en särställning då den är en del av det svenska arvet. Detta i ett land av religionsfrihet.
En bit därifrån till att Sverige skall vara en kristen stat skulle man kunna tycka. Men OK, var och en salig på sin tro.