• Hen

Varför hatar folk SD?

För att sd känns mer höger än moderaterna.

• Hen
    100kgpappa skrev 2013-12-05 10:44:26 följande:
    Det där är officiella siffror från Afghanistan (har varit där, därav att jag är ganska insatt i just det landet, och det var riktigt läskigt att se hur kvinnor hade det där).

Är man uppväxt i en sådan miljö, så är det högst troligt att man är färgad av sin omgivning, mer eller mindre.

Kommer du ihåg våldtäkten på flyktingförläggning, där 8 Afghaner (eller 7, den 8:e stog bara och runkade framför ansiktet på henne och belv frikänd).

Detta är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå (men inte med automatik) när man inte tar någon hänsyn till att det finns kulturella skillnader.

I Afghanistan lever kvinnor och män helt åtskillda. En man kommer aldrig att se mer än fotknölarna och ansiktet (i de mer moderata delarna) av en kvinna förren han blir gift, och det blir han bara om familjen har råd att köpa en fru till honom.

När då det dyker upp en ensam kvinna, festklädd (I Afghanistan kan det bli folksamling med unga män om de ser en kvinna bara överarmar eller utsläppt hår. Det låter kanske otroligt, men det är så) och lite påverkad, så kan det bli för mycket för de här männen som aldrig har umgåtts eller pratat med en  kvinna utanför sin egen familj.
       Situationen skulle aldrig kunna uppstå i Afghanistan, och skulle en kvinna uppträda så skulle hon bli oerhört hårt straffad, förmodligen ihjälslagen på plats av en rasande mob.

Hennes vittnesmål om att de skrattade, klappade händer mm ger en bild av att de faktiskt inte inser att de gör något fel, utan mer vilket underbart land där kvinnor bara dyker upp och erbjuder sig, för så uppfattas en kvinna enligt deras referenser.

Nu delar inte alla Afghaner den kvinnosynen dock, det finns goda krafter där med, men risken att en kvinna blir våldtagen om hon omgås ensam med män från en starkt kvinnofientlig kultur är ju avsevärt större än om hon umgicks ensam med ett gäng västerändska män. Speciellt när de  nyss kommit hit och inte vant sig hur det ser ut i Sverige. Utbildningsnivån är otroligt låg i Afghanistan, de var förmodligen inte medvetna hur stor skillnad det är på vårt sätt att leva.

Jag har pratat med en del Afghaner i Afghanistan, och deras värlsuppfattning var ganska annorlunda, milt sagt. Och det beror på att de inte har haft nån skolgång i princip, förutom koranskolor. Även höga tjänstemän kunde inte peka ut sitt eget land på jordglob tex

Tyvärr är vi lite naiva i Sverige när det gäller sådana frågor, och ämnet är känsligt, efter som det brukar spåra ur efter 5 sekunder.

Min poäng är att vi måste vara medvetna om den här problematiken, men samtidigt inte utgå från att alla är potentiella våldtäktsmän. En ganska svår balansgång dock att få fram våra värderingar utan att mottagarna känner sig kränkta.

I fallet på flyktingförläggningen hade det räckt med att hon haft en manlig kollega med sig, då hade det inte hänt, och ingen hade känt sig kränkt heller.

Vilket bra inlägg!
  • Hen
    realist14 skrev 2014-07-01 17:41:34 följande:
    I tex Somalia, som var det land som var mest aktuellt? De har inte ens grundskoleutbildning för alla än. Men kanon du om de ändå lyckas informera alla både i städer och på landsbygd.

Vad gäller könssjukdomar så kan du själv påverka och skydda dig vilket inte är fallet med sjukdomar som överförs på andra sätt.

I Sverige är tuberkulos en ovanlig sjukdom med cirka 5 nya fall per 100 000 invånare och år. De fall som diagnostiseras sker framförallt i grupper som flyttar hit från länder med hög incidens och bland dem har det skett en ökning under senare år.

Jag utgår från att du själv rycker på axlarna om det händer sig eftersom du har en så obekymrad inställning. Men huvudsaken är väl att man inte ställer krav. :-/

Vi har tvångsvård i Sverige om du inte visst det, psykiatrisk tvångsvård.
    Är de också boskap?
    Den största andelen invandrare varje år är återvändande svenskar. Så något slags karantän för de då? Till skillnad mot tex polackerna så vete ju gudarna var svenskarna varit så de måste kollas extra noga. Polackerna torde alltså slinka igenom lätt, annat med dessa utvandrare..
  • Hen
    realist14 skrev 2014-07-03 15:18:30 följande:
    En femtedel är det.
    Och det är väl givet att i de fall sådant behövs så ska det utföras oavsett vem det handlar om.

Ibland handlar det om svenskar, i akuta situationer...inte konstigare än så.

www.expressen.se/nyheter/svart-sjuk-svenska-holl-plan-i-karantan/
    Enm femtedel av den totala invandringen ja, vilket innebär precis det jag skrev.

Vad menar du "i akuta situationer"? Frågan gällde väl sjukdomar som kan komma från utlandet överlag?
  • Hen
    realist14 skrev 2014-07-04 18:18:50 följande:
    Helt ok att vi accepterar att vi får  visa upp vaccinationsintyg för inresa till vissa länder. Att ställa liknande krav på andra innebör givetvis rasism.  :-/

Fanns det vaccination mot pk-sjukan så skulle jag rekommendera att den var obligatorisk :-/

'
    Det var du som från början nämnde sjukdomar och hälsokontroller  i samband med just invandrare, så ville mest kolla så visste att du samtidigt pratar om en stor del svenskar.
    Ditt återkommande dravel om pk gör att man ibland undrar om du vet. Pk-uttrycket används ju oftast i någon slags härskarteknik när man saknar argument.
  • Hen
    realist14 skrev 2014-07-04 21:03:32 följande:
    Jag skulle inte vika en millimeter från den uppfattningen om det gällde mig själv eller andra svenskar.

Fortfarande ingen som kan svara på varför det är så otänkbart att ställa några som helst krav.

Kanske är ett stänk av härskarteknik att säga pk, på samma sätt som det är det att vråla om rasim så fort man kan, pajkastning kallas det, och jag erkänner att frestelsen blir för stor ibland  :)
    Kan respektera det svaret faktiskt.
  • Hen
    Helhet skrev 2014-07-04 21:54:19 följande:

Klart att man inte gör det, några hundra könsstympade flickor är inga problem. Givetvis så kommer inget att hända, för rasist vill man ju inte bli kallad. Usch ibland mår man riktig illa när man tänker på de godas resonemang.
    Om flickorna är svenska medborgare är det straffbart, även om ingreppet skett utomlands.
  • Hen
    Helhet skrev 2014-07-04 22:59:18 följande:

Ja

Ja, och tror du att det kommer att hända??
    Foliehatt?
  • Hen
    Hen skrev 2014-07-04 23:00:42 följande:
    Foliehatt?
    Och med det menar jag att jag föredrar fakta framför spekulationer eller konspirationsteorier.
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:27:18 följande:
    De behöver inte var svenska medborgare för att det skall vara straffbart.

Däremot finns det andra villkor som måste uppfyllas för att det skall vara straffbart:
    http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/stympningar-fore-migration-kan-leda-till-atal-i-sverige-9925296.aspx

Åklagaren är förvånad över att kommunen valt att INTE låta just åklagaren avgöra om det hela är åtalbart eller inte.
    Jga förstod det som att det inte var helt fastställt att detta faktiskt hänt?
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:32:14 följande:
    Ibland krockar det empatiska valet med det som är politiskt korrekt att framföra. Då får man välja.
    Så satans trött på uttrycket politiskt korrekt.
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:40:08 följande:
    Ge förslag på ett bättre uttryck då.

Innebörden förstår vi ju alla, någonting i stil med: Det man måste säga i dagens klimat för att inte bli sedd som paria. Och det oavsett fråga.
    Det du säger är att jag tycker som jag tycker för att vara PK. Inte att jag faktiskt tycker som jag tycker oavsett om de åsikterna sedan råkar vara pk eller ej.

Så varför tar du ens diskussionen? Om du inte tror att folk faktiskt kan ha en helt egen åsikt?
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:38:16 följande:
    Vadå inte hänt?

Att de INTE blivit sönderskurna?!

Vem sprider de uppgifterna?

Kommunen har i Norrköpings Tidningar gått ut med att man funnit 60 sönderskurna barn. Taleskvinnan som går ut med informationen heter Petra Blom-Andersson, jobbar på elevhälsan i Norrköping och intervjuas i tidningen.

Vem påstår att det inte har hänt?
    Ok förtydligar. Finns det fakta på att det hänt efter att flickorna flyttat till Sverige?
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:55:23 följande:
    Vem har påstått att det hänt efter att de flyttat till Sverige?

Jag hittar inget om det i NT:s rapportering i alla fall. Kommunen och tidningen för iofs ett resonemang om att det är viktigt att prata med familjerna innan de reser hem till sitt hemland på sommarlovet men att de skulle peka ut att dessa 60 skurits sönder just i Sverige?

Är det för övrigt en viktig punkt var flickorna har torterats någonstans?

Här är artikeln som startade det hela, du kan leta dig vidare därifrån:
    http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/allt-fler-konsstympade-flickor-upptacks-9908656.aspx
    Ja, har det hänt innan flickorna kom till Sverige så omfattar det ju tyvärr inte svensk lagstiftning.

Du är väl sd:are vad jag förstår, så jag fattar egentligen inte varför du bryr dig. I detta fall verkar det ju som att det inte ingår i svensk lagstiftning, utan i så fall till länderna där flickorna kommer ifrån. Precis som sd förespråkar?
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-04 23:59:09 följande:
    ?

Jag har inte ens uppfattat vad din åsikt är i frågan om de sönderskurna barnen.

Jag svarade dig på det där om huruvida de behöver vara svenska medborgare eller inte men nåt annat har jag inte sagt till, eller om, dig.
    Uttrycket pk stör oavsett vad man diskuterar eftersom det förminskar motståndaråsikten. Och då blir det lite meningslöst att ens säga sin åsikt eftersom man ändå kommer fortsätta mötas av pk-kortet istället för riktiga argument.
  • Hen

Haft diskussion på min fb idag med tre sd:are och ingen visste att sd vill att Sverige ska vara kristet ( här på fl har nog aldrig någon sd:are vetat det men jag tar inte det som skrivs här riktigt lika seriöst som på fb, så lite förvånad blev jag ). Håhåjaja.

• Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-05 21:02:54 följande:
    Var har du hört det?

Från deras partiprogram:

Sverigedemokraterna är ett icke-konfessionellt parti som betraktar religionsfrihet som en naturlig del av det demokratiska samhället.

Vi definierar religionsfriheten som individens rätt att fritt få tro på vilken gud eller vilka gudar man vill utan att för den sakens skull drabbas av negativ särbehandling eller förföljelse. När det kommer till utövandet av religionen måste det dock finnas tydliga begränsningar. Religionsfrihet innebär enligt vår mening inte någon absolut rätt att få säga eller göra vad man vill i en religions namn.

Det är nog ungefär det enda jag hittar om religion överhuvudtaget på hemsidan.

Det är klart att man kan tolka in i detta, om man nu vill, att Sverige ska vara ett "kristet land" (hur nu det definieras) men det står att religionsfrihet skall råda.

Här pratar Jimmie lite om det men inte heller det säger något annat än vad som redan står i den andra länken:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-ledaren-jimmie-akessons-sommartal_8452264.svd

Som sagt, håhåjaja.
    "Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten "
  • Hen
    Jeaninne skrev 2014-07-07 19:57:57 följande:
    Men HAR DU SVÅRT ATT FATTA? Jag har försökt förklara detta för dig i en annan tråd, redan. Nu tar vi det igen. Sverigedemokraterna har INGET intresse av att försöka tvinga på någon en personlig gudstro. Hur skulle det ens gå till..? Obligatoriskt deltagande i högmässor, återinförande av husförhören, och speciella vakter som kontrollerar att alla mumlar med i trosbekännelsen..? Vill du ha sådant får du gå till våra kära muslimer... Död

Det är de historiska, kulturella och traditionsbärande aspekterna av kristendomen som vi vill bevara. Och vi vill i synnerhet inte backa steg för steg med vår egen religion, för att islam ska ta steg för steg framåt i stället. Har du fattat nu..?
    Oj vilken otrevlig ton.
    Varför skulle de skriva det i sitt program om det inte var det de ville? Hur kunde Sverige vara kristet till år 2000?
  • Hen
    Flash Gordon skrev 2014-07-06 00:17:11 följande:
    Aha, i någon slags presentation för kyrkovalet. så här är hela texten:
    http://svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1027896

Sverigedemokraterna är ett socialtkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållande av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället.

Vi anser att den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten.

Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen och identiteten. Vi anser att kristendomen i kraft av sin historia tillåts att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige.

Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den svenska och västerländska kulturen.

Vi Sverigedemokrater i Svenska kyrkan vill arbeta för dessa våra värderingar.

Kristendomen skall alltså ha en särställning då den är en del av det svenska arvet. Detta i ett land av religionsfrihet.

En bit därifrån till att Sverige skall vara en kristen stat skulle man kunna tycka. Men OK, var och en salig på sin tro.

Ok, så den understrukna meningen är bara sverigedemokrater som pratar i nattmössan?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?