100kgpappa skrev 2013-12-05 10:44:26 följande:
Det där är officiella siffror från Afghanistan (har varit där, därav att jag är ganska insatt i just det landet, och det var riktigt läskigt att se hur kvinnor hade det där).
Är man uppväxt i en sådan miljö, så är det högst troligt att man är färgad av sin omgivning, mer eller mindre.
Kommer du ihåg våldtäkten på flyktingförläggning, där 8 Afghaner (eller 7, den 8:e stog bara och runkade framför ansiktet på henne och belv frikänd).
Detta är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå (men inte med automatik) när man inte tar någon hänsyn till att det finns kulturella skillnader.
I Afghanistan lever kvinnor och män helt åtskillda. En man kommer aldrig att se mer än fotknölarna och ansiktet (i de mer moderata delarna) av en kvinna förren han blir gift, och det blir han bara om familjen har råd att köpa en fru till honom.
När då det dyker upp en ensam kvinna, festklädd (I Afghanistan kan det bli folksamling med unga män om de ser en kvinna bara överarmar eller utsläppt hår. Det låter kanske otroligt, men det är så) och lite påverkad, så kan det bli för mycket för de här männen som aldrig har umgåtts eller pratat med en kvinna utanför sin egen familj.
Situationen skulle aldrig kunna uppstå i Afghanistan, och skulle en kvinna uppträda så skulle hon bli oerhört hårt straffad, förmodligen ihjälslagen på plats av en rasande mob.
Hennes vittnesmål om att de skrattade, klappade händer mm ger en bild av att de faktiskt inte inser att de gör något fel, utan mer vilket underbart land där kvinnor bara dyker upp och erbjuder sig, för så uppfattas en kvinna enligt deras referenser.
Nu delar inte alla Afghaner den kvinnosynen dock, det finns goda krafter där med, men risken att en kvinna blir våldtagen om hon omgås ensam med män från en starkt kvinnofientlig kultur är ju avsevärt större än om hon umgicks ensam med ett gäng västerändska män. Speciellt när de nyss kommit hit och inte vant sig hur det ser ut i Sverige. Utbildningsnivån är otroligt låg i Afghanistan, de var förmodligen inte medvetna hur stor skillnad det är på vårt sätt att leva.
Jag har pratat med en del Afghaner i Afghanistan, och deras värlsuppfattning var ganska annorlunda, milt sagt. Och det beror på att de inte har haft nån skolgång i princip, förutom koranskolor. Även höga tjänstemän kunde inte peka ut sitt eget land på jordglob tex
Tyvärr är vi lite naiva i Sverige när det gäller sådana frågor, och ämnet är känsligt, efter som det brukar spåra ur efter 5 sekunder.
Min poäng är att vi måste vara medvetna om den här problematiken, men samtidigt inte utgå från att alla är potentiella våldtäktsmän. En ganska svår balansgång dock att få fram våra värderingar utan att mottagarna känner sig kränkta.
I fallet på flyktingförläggningen hade det räckt med att hon haft en manlig kollega med sig, då hade det inte hänt, och ingen hade känt sig kränkt heller.
Kort och gott verkar det inte så konstigt om folk flyr från Afghanistan. Det låter som en mardröm där.
Önskar inte ens min värsta fiende att behöva leva i det du beskriver. Kvinnor borde få fripass över gränsen.
Och som sagt. Patriarkalt våld och hat mot kvinnor är ett mycket allvarligt samhällsproblem.