Inlägg från: maritbinge |Visa alla inlägg
  • maritbinge

Varför hatar folk SD?

Om du anser att alla är lika värda, varför anser du då inte att alla har lika stor rätt att bosätta sig i Sverige och fly undan krig och andra livshotande oroligheter?

Personligen ogillar jag SD av den enkla anledningen att jag inte tror att deras politik är bra för Sverige eller världen. Jag vill inte leva i sverigedemokraternas Sverige, jag identifierar mig inte med deras syn på "svenskhet". Jag tycker inte heller om deras sätt att framställa invandringen som ett entydigt problem, jag ser inte invandring som ett problem så länge man har en politik som vet hur man tar hand om dem på bästa sätt. 

• maritbinge
    Queenie70 skrev 2013-10-30 09:16:48 följande:
    Om du älskar Sverige och svensk kultur så begriper jag inte alls hur du tänker när du sympatiserar med SD måste jag säga. Är det nåt Sverige har stått för och varit känt för, så är det ju just, öppenhet, solidaritet och en generös flyktingpolitik. Allt sånt som sverigedemokraterna försöker montera ned...Just saying.

Ajö...
    +1 !
    Petra6 skrev 2013-10-30 11:37:25 följande:
    Håller med TS.

Motargumenten här är ju skrattretande, maritbing som hävdar att allas lika värde ska likställas med allas rätt att bo i Sverige. Med den världsordning vi har med nationalstater så känns det ganska avlägset, särskilt för en välfärdsstat som Sverige. Det är ett faktum att ett land som Sverige som byggt upp en välfärd under 100 år måste ha en restriktiv invandring för att försvara välfärden.

Lucia är inte en produkt av mångkultur i Sverige utan kulturutbyte mellan länder. Vad har det ens med ts frågeställning att göra?
    Det brukar låta så när man talar med människor som inte läst någonting om nationalekonomi (makroekonomi) eller handelsteori. Testa att ta avstånd från din egen magkänsla en gång och ta reda på varför det finns människor som förespråkar fri invandring och vad det är vi vill.

• maritbinge
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-10-30 14:18:03 följande:
    Fri invandring? Ja, en jättefin och gullig tanke i teorin, men så länge konsekvenserna skulle bli ett enkelriktat snarare än dubbelriktat människoflöde vore det förödande. Kanske skulle det funka bättre om alla eller åtminstone de flesta länder i världen hade ungefär samma förutsättningar att ta emot och avvara människor.
    Fin och gullig tanke? Kanske det, det är ju trots allt en tanke som stämmer överens med de mänskliga rättigheterna, till skillnad från Sverigedemokraternas politk. Fri invandring är även positivt för landets ekonomi. Flyktingar och andra invandrare kan också arbeta, förstår du. I kombination med bl.a. en bättre arbetsmarknadspolitik skulle Sverige utvecklas i helt rätt riktning. 
  • maritbinge
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-10-30 16:18:36 följande:
    I så fall är alla riksdagspartierna (utom möjligen MP) rasistiska eftersom inget av dem så vitt jag vet förespråkar helt öppna gränser.

Att vara för fri invandring är som jag ser det att vara en verklighetsfrånvänd godhetsknarkare. 
    Vilka är egentligen dina argument mot fri invandring förutom det du sa gällande "enkelriktat flöde" och vad får dig att tro att alla vill bo i Sverige? Dessutom: Varför är en befolkningsökning så förödande? Ska vi förbjuda barnafödslar när vi ändå håller på? (Om det är viktigt att hålla invånartalet nere, menar jag.)
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 17:24:20 följande:
    Oj hade ingen aning om att så många svarade. 
    Till er som frågade hur jag kan tycka att alla är lika värda men ändå vill minska invandring: Vad i helvete har en människas värde med att bo i sverige och göra? 
    Och självklart vet jag att det finns rasister i SD, skrev ju det i mitt inlägg? När jag såg videon på mannen (som nu är sparkad ifrån SD) skrika "blattelover" och kalla den där tjejen för hora så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. men vet ni vad? Ingen är perfekt. I alla partier finns det riktigt pantade människor, alla partier.

Varför ska du och jag ha rätt att bo ett tryggt och bra land som Sverige, om detta inte gäller alla? Om man hellre låter människor dö i ett krigshärjat land än att släppa in dem hit så är det uppenbart att man ser dem som mindre värda, vilken annan förklaring kan finnas?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?