• lotie

Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan

Jag väntar nummer två och hoppas på kejsarsnitt även om jag är nervös för det. Blev igångsatt med dottern för jag hade sån hemsk foglossning och mådde skit. Blev klippt med flera operationer efter och dottern hamnade på neo och låg i en cpap. Jag blev deprimerad av detta och kunde inte gå på två månader efter. Bf 8 april och väntar på Aurora samtal som jag är skit nervös för. Är det fler i samma sits kan vi väl följas åt och stötta varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-29 16:21
    Menar 2014 såklart!

• Svar på tråden Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan
  • lotie

Jag fick mitt snitt beviljat och det känns helt underbart:) nu kan jag börja njuta och se fram mot v 15 när jag ska bli snittad:)

• ReasonWhy

Skönt att du fick som du ville så du kan slappna av och ta hand om dig och bebisen.

• Limhe

Att jag ville ha snitt nämnde jag redan i v.18 när jag träffade en förlossningsläkare.. Han var förstående men ville skicka mig till Aurora, har gått där 1 gång i månaden och nu i onsdags var vi på ett besök på förlossningen. Jag mådde inte alls bra under tiden vi var där och kände att jag inte ens vill försöka föda vanligt (blev igångsatt med ettan och det slutade i akut snitt)

Aurora bm bestämde sig för att skicka en ny remiss på läkaren som jag väntar på just nu. Hoppas på att få tiden snart och att jag får mitt snitt beviljat.

• Erika02

Jag ansluter mig till denna tråd. 

Hade en mardrömsförlossning med barn 1, det var 2008. Smärtor från helvetet, ingen smärtlindring, minnesluckor, sugklocka, urakut snitt med sövning. Efter den förlossningen sa personalen på BB att jag säkert skulle få snitt nästa gång, det kändes självklart. 

Nu inför tvåan var jag tydlig med min önskan om snitt från början. Men det har dröjt till vecka 30 innan jag ens fick träffa en läkare och prata om det. Och läkaren nekade mig snitt och ville ha mig till att acceptera igångsatt vaginal förlossning istället. Jag får panik vid bara tanken på dels en vaginal förlossning och uppepå det en igångsättning med allt vad det innebär.

Jag har fullständig panik nu och nu är jag i vecka 33. Det dröjer ytterligare 1,5 vecka innan jag ska träffa läkaren igen. Har förberett mig på alla tänkbara sätt. Lusläst socialstyrelsens dokument. Snappat upp tips på FL. Skrivit ett två sidor långt dokument där jag redogör för hur jag känner. 

Det är fullkomlig panik nu. Jag vet inte vad jag tar mig till om jag inte får snitt. Jag har ju hela tiden trott att det var självklart att jag skulle få snitt med tvåan, det var ju därför jag vågade bli gravid igen. Och så visar det sig att jag inte får det?!

Har BF 6 maj.

• Aurora01

Erika02

Skriv gärna och berätta hur det har gått! -räknar med att få höra att du får det beviljat... Allt annat vore ju....elakt och jättekonstigt. Men vad jobbigt att du ska behöva kämpa för det, och fått tid för att prata med läkare så sent. Detta med beviljat planerat snitt på liknande grunderär inte aktuellt för mig, inte just nu i alla fall, men för framtiden vet man aldrig...kanske, kanske....så därför är jag lite intresserad!

• Erika02
    Aurora01 skrev 2014-03-18 19:22:31 följande:
    Erika02

Skriv gärna och berätta hur det har gått! -räknar med att få höra att du får det beviljat... Allt annat vore ju....elakt och jättekonstigt. Men vad jobbigt att du ska behöva kämpa för det, och fått tid för att prata med läkare så sent. Detta med beviljat planerat snitt på liknande grunderär inte aktuellt för mig, inte just nu i alla fall, men för framtiden vet man aldrig...kanske, kanske....så därför är jag lite intresserad!
    Ja jag ska uppdatera er hur det går sedan. Om en vecka har jag tid hos läkaren igen. Har bett min BM skicka mitt tvåsidiga dokument i förväg till läkaren. Där redogör jag för alla argument jag kan komma på. Håll tummarna!!!!
  • Erika02

Idag fick jag veta att jag har placenta previa och ska läggas in på måndag, 5 veckor innan BF. Det blir helt klart snitt, vilket är skönt att veta. Men mindre kul att ligga inlagd så länge, långt ifrån familjen. :(

• Aurora01

Oj då! Så det kan gå... Men det var ju skönt att du får snitt i alla fall , även om detta inte just detta scenario var vad du hade tänkt dig!  Lycka till med allt nu!

• Stina Berglund

Hej!
    Jag är journalist på tidningen Dagens ETC och skriver här för att jag håller på med ett reportage om kvinnor i Göteborg som vill föda med kejsarsnitt. Jag har läst flera trådar här på sajten där det antyds att det är svårare att få snitt i Göteborg är på andra håll i landet. Socialstyrelsens statistik visar också att det nästan är dubbelt så vanligt med planerade snitt i Stockholm än i Göteborg. Om det är så att det är lättare eller svårare att få ett snitt beroende på var man bor så är det verkligen värt att uppmärksamma tycker jag!

Jag vill gärna komma i kontakt med kvinnor i Göteborg som är gravida och skulle föredra att föda med snitt och kämpar för att få det, eller som redan fött och kan tänka sig att berätta om hur det blev. Finns det någon som rentav blivit nekad ett snitt i Göteborg och därför vänt sig till ett annat landsting?

Jag är jättetacksam om ni som har erfarenheter och kan tänka er att berätta hör av er till mig, antingen på 0703-83 74 08 eller till stina.berglund@etc.se

Vänliga hälsningar
    Stina Berglund

• Lolanthe
    Stina Berglund skrev 2014-04-03 12:10:44 följande:
    Hej!
    Jag är journalist på tidningen Dagens ETC och skriver här för att jag håller på med ett reportage om kvinnor i Göteborg som vill föda med kejsarsnitt. Jag har läst flera trådar här på sajten där det antyds att det är svårare att få snitt i Göteborg är på andra håll i landet. Socialstyrelsens statistik visar också att det nästan är dubbelt så vanligt med planerade snitt i Stockholm än i Göteborg. Om det är så att det är lättare eller svårare att få ett snitt beroende på var man bor så är det verkligen värt att uppmärksamma tycker jag!

Jag vill gärna komma i kontakt med kvinnor i Göteborg som är gravida och skulle föredra att föda med snitt och kämpar för att få det, eller som redan fött och kan tänka sig att berätta om hur det blev. Finns det någon som rentav blivit nekad ett snitt i Göteborg och därför vänt sig till ett annat landsting?

Jag är jättetacksam om ni som har erfarenheter och kan tänka er att berätta hör av er till mig, antingen på 0703-83 74 08 eller till stina.berglund@etc.se

Vänliga hälsningar
    Stina Berglund
    Äntligen lyfts frågan!! Tycker att det är kanon! Jag bor själv i Sthlm och ska ha snitt, men har också fått uppfattningen att det är svårare i GBB. Önskar att lycka till, kämpa på och var bestämda tjejer! Er kropp = ert val =)
Svar på tråden Vi som kämpar för snitt våren 2013 med tvåan