• lantisen02

5-månaders bebis sover bara ute i vagnen på dagarna!

Önskar lite tips och råd vad gällande dagsömnen för min bebis. Han är fem månader och sover bara ute i vagnen dagtid, problemet är ju att det snart bli vinter och kallt och önskar därmed att han kunde komma till ro inomhus. Har prövat att lägga honom i sängen och suttit hos honom (som vi gör på kvällarna, som inte är några bekymmer) men han blir jättearg och ledsen. Har även prövat att lägga honom inne i vagnen, han har svårt att komma till ro inne helt enkelt på dagarna. Har även provat att vi lagt oss tillsammans i vår dubbelsäng, men samma sak, gråt gråt gråt! Finns det någon som har varit med om samma eller som har något råd.

• Svar på tråden 5-månaders bebis sover bara ute i vagnen på dagarna!
  • nozpa

Nej jag har inte varit med om samma. Men om det inte är extremt kallt så kanske han kan fortsätta att sova ute även på vintern?

• Laifos

Nog borde han väl kunna sova ute om det inte är typ 35 grader kallt om du klär honom bra och har åkpåse? :) sonen min sov ute jämt och han är en frisk och kry 4 åring :)

• lantisen02

Absolut, jag är verkligen för utesovning och vi har åkpåse och lager på lager om det blir kallt, tänker mest om det typ blir snöstorm och riktigt oväder? Äsch kanske inte ska oroa mig, var på BVC i fredags och hon (BVC tanten) tyckte att jag skulle "lära" honom att sova inne i sin säng på dagarna.

• Lovisblomman

Upp till 15 minus har jg haft min tjej ute. Inga problem om dom har åkpåse o varma kläder!

• Litet My

Jag skulle låtit honom fortsätta sova ute, blir det jättekallt kanske du kan smyga in honom medan han sover och bara vika undan åkpåsen?

• lantisen02
    Lovisblomman skrev 2013-10-28 15:44:07 följande:
    Upp till 15 minus har jg haft min tjej ute. Inga problem om dom har åkpåse o varma kläder!

• lantisen02
    Litet My skrev 2013-10-28 15:46:56 följande:
    Jag skulle låtit honom fortsätta sova ute, blir det jättekallt kanske du kan smyga in honom medan han sover och bara vika undan åkpåsen?

Ja tror att det blir lösningen, tack för råden
  • cloudberry79

Båda mina har sovit ute på vintern och vi bor i översta Lappland. Med en bra åkpåse, bra isolering i botten och väl skyddad sufflett har de kunnat sova ute fast det har varit under -30 utan att bli det minsta kalla.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Ragnar

Båda mina barn sov ute i vagnen året runt, både hemma och hos dagmamman. Enda gången jag inte ville låta dem sova ute var om de var sjuka (vilket hände väldigt sällan). Men då var de så trötta att de somnade utan problem inne. Bor man i storstad där det är mer föroreningar och man inte har möjlighet att ha vagnen på ett bra ställe utomhus så kan det kanske vara en anledning till att få barnen att sova innomhus. Annars ser jag det bara som en fördel att barnen sover bäst i vagnen ute.
    Ibland när jag tyckte det var allför dåligt väder (snöstorm eller liknande) lät jag barnen somna ordentligt ute i vagnen och körde sen in den i tvättstugan och öppnade upp sovpåsen. Där kunde de sen oftast sova vidare i flera timmar. Fast bara om jag passade att inte vara för snabb in med vagnen. Det gick bara om det hunnit fästa sömn ordentligt ute.

• pigglet

Mina 3 barn har endast sovit ute - året om. Även när det har varit -30. De har inte varit kalla på något sätt, bara lite svala på kinderna.

Se till att ha varmt underifrån! Jag älskar vårt lammskinn, annars funkar liggunderlag också (är du jätteorolig så lägg liggunderlag under lammskinn).

När det kryper ner mot -20 hänger jag en filt över sufletten. Inte så det blir tätt, bara så den hänger ner ett par dm över öppningen. Då stannar den varma luften kvar inne i sufletten.
    Känner du dig orolig så kan du lägga en termometer vid barnets huvud. Då kan du se att det faktiskt inte blir speciellt kallt där inne.    

• Alexi

för mig är det obegripligt varför små barn ska sova inomhus om man kan ha dem sovandes ute.

1. Det blir olika ställe att sova på dag och natt, bra för dygnsrytmen tänker jag.

2. Det är oerhört mycket mer flexibelt att de sover i vagn, då kan de sova överallt.

3. Massor med frisk luft, speciellt vinterhalvåret då små barn ofta inte är ute och leker i flera timmar.

4. Mycket bättre på förskolan att sova i sin egen gosiga vagn framför inne bland alla andra snoriga barn.

Det här är bara mina åsikter förstås, inget vetenskapligt, men för mig är vagnen överlägsen. Är det superkallt och/eller blåsigt så kan man söva i vagnen ändå, med tunnare kläder och tjockt täcke över, när barnet sover rullar man in vagnen och tar av täcket. Om de inte kan sövas inomhus i vagnen direkt förstås.

Svar på tråden 5-månaders bebis sover bara ute i vagnen på dagarna!