Inlägg från: föredetta medlem |Visa alla inlägg
  • föredetta medlem

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

BTW, TS, fråga missionärerna om vår himmelska moder.

• föredetta medlem

genom att en man kan gifta sig med flera i templet medan en kvinna inte kan det, att gifta sig i templet innebär ett äktenskap i all evighet, alltså praktiseras polygamin, men i livet efter detta.

• föredetta medlem

Mormonernas gud, Himmelska fader anses ha varit en människa precis som vi, men som blev upphöjd och fick gudomlighet och en egen planet att befolka, likaså kan vem som helst här på jorden bli en Gud , som mormon som gått igenom templet såklart, och skapa och befolka egna planeter, det här är hela meningen med mormonismen, ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.

• föredetta medlem

precis, för att få gå igenom templet och ha en tempelrekommendation, precis som med underkläderna, så måste man även betala en tiondel av sin inkomst. Förra året betalade kyrkan för byggandet av en million dollar shopping mall i salt lake city, som är kyrkans högkvarter, gissa vart dom fick de pengarna ifrån? Hur fel känns det inte när en kyrka, som predikar Kristus sanna kärlek lägger pengarna på en shopping mall??

• föredetta medlem
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:14:38 följande:
    Den himmelske fadern är skaparen av universum.
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:12:02 följande:
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn? På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
    Jag pluggar, har vänner osv. Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

är du säker på att Himmelska fader har skapat universum? vart har du läst det? missionärerna är unga och vet inte alla svaren, även om det kan verka så. En intressant grej inom kyrkan är också att man kan få olika svar på samma fråga beroende vem man frågar... Ibland kan det vara bättre att ta reda på svaren själv, de flesta finns på kyrkans egen hemsida lds.org, ts bör läsa på själv... men läs då verkligen också.
  • föredetta medlem

Enligt officiella uttalanden var det en donation för att bygga upp SL centrum och locka till sig fler människor, men kyrkan är ett registrerat företag med många investeringar, enligt min åsikt har kyrkan blivit en enorm pengamaskin med icke ont anade medlemmar i botten som försörjer pengajätten med en stadig inkomst. Medlemmarna vill väl, antagligen ledarna också, men kyrkan är ute och cyklar....

• föredetta medlem

Mormonismen anses vara en bokstavstro... det är inte riktigt som i svenska kyrkan dr man kan gå och plocka lite vad man vill och skippa resten, det kommer du märka inom sinom tid, mormonerna ser ner på svenska kyrkan som verkar förvirrad, medan mormonismen har sanningen, för det har du väll hört, att Jesu Kristi kyrka är den enda sanna kyrkan. Du vet hur medlemmar avslutar sina lektioner med vittnesbörd och orden "jag vet" inte "jag tror" Det är för att det ska ge ett starkare intryck på just sådana som dig, undersökarna, det blev vi tillsagda. Om du får in till biskopen inför din intervju och säger att du inte tror på allt då kommer det bli lite problem, bara så du vet... Men det är också lite av problemet, då man inte vet allt innan man döper sig... Man har bara sett den underbara sammanhållningen, lyckan som medlemmarna verkar känna, tryggheten.

• föredetta medlem
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:43:34 följande:
    Är nyfiken bara; hade det hindrat dig från att gå med, tror du? 

nej, inte det minsta, tyvärr, jag "visste" d¨, precis som ts "vet" nu... kyrkan gav mig mycket, min man som också var TBM och mina två döttrar , man uppmanas också mer eller mindre skaffa barn tidigt, och ju fler barn, ju bättre. Jag var inte redo för barn så tidigt, men det kan man inte prata med någon om, då barn är en gåva från vår himmelske fader och det är kvinnans viktigaste uppgift här i jordelivet att bära och fostra barn. Jag ångrar många beslut jag tog under min tid som mormon, pressen att försöka vara en perfekt god människa under all omständigheter. att aldrig vara tillräcklig, att alltid vara stressad inför alla lektioner och tal man hade på söndagarna, alla lektioner man behövde läsa inför,alla möten i kyrkan min man spenderade borta ifrån oss, familjen... som kvinna i kyrkan med en högre uppsatt man är man väldigt ensam, ensam med barnen, och man ska ta det med ett leende på läpparna, för ens man är ju trotts allt rättfärdig och en välsignelse för de andra medlemmarna. Det är inte helt ovanligt att en man är borta 3 kvällar i veckan på ärenden inom kyrkan utöver hans vanliga arbetsuppgifter. Detta samtidigt som kyrkan predikar att familjen är det viktigaste i livet och ska alltid komma först, idag spenderar vi mycket mer tid tillsammans som familj än vi gjorde som familj och medlemmar i kyrkan.
  • föredetta medlem

man får använda preventivmedel, även om jag tror att kyrkan var emot det tidigare, men man uppmuntras ändå att ha många barn, de flesta brukar ha skaffa 3-4, jag vet flera där man har mellan 7-12 barn... men det är mer i Amerika, jag hade enorm ångest då min man inte ville ha fler än två, Gud ville ju att vi skulle skaffa fler, skulle han låta något så obetydligt som "ork" stå i vägen för Guds vilja och plan för oss, för att vi skulle få vara tillsammans för evigt? Uppmaningen i bibeln lyder "multiply and replenish" Genom att ha många barn lär man sig gudomliga egenskaper som tålamod, stresstålighet, omtänksamhet, respekt osv som vi sedan kommer behöva när vi blir gudar själva och måste ha hand om våra egna mänskligheter. Nu hade jag fullkomligt vidriga graviditeter, så tanken på att tillbringa evigheten med barnafödande åt min man tillsammans med hans andra gudomliga fruar kändes ju inte jättelockande?

• föredetta medlem
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2013-10-28 01:05:43 följande:
    Mitt barns  andra förälder lyckades  ta reda på namn och adress till vårt barns bästa kompis.   Denna förälder brev till barnets föräldrar  och bad dem ha koll på hur vårt barn hade det med mig. Någon påstår att det ingår i mormonernas regler att på liknande sätt spionera på grannar,  vänner,  bekanta. Ligger det minsta sanning i detta påpekande?

finns absolut ingen som helst sanning i detta påpekande och låter väldigt konstigt.
  • föredetta medlem

Mormonerna är oftast väldigt hjälpsamma människor som vill väl, målet är att bli som Kristus. Man uppmanas ofta hjälpa andra människor och varandra inom kyrkan. När någon är sjuk så är oftast mormonerna de första där att komma med mat, när någon fått en baby är mormonerna där och hjälper till att städa, jag har verkligen inget ont alls att säga om medlemmarna. Att vissa råkar ut för missionärerna mer än andra är ren slump om du inte visat tydligt intresse tidigare, då kan det nog hända att missionärerna kommer på fler besök än de normalt skulle gjort. Här där jag bor har jag haft jehovas vittnen på besök kanske 10 gånger på 3 år, men det är alltid olika par, så jag förstår ju själv att dom inte har koll på vart dom redan varit, oftast räcker det för mig att säga att jag är före detta mormon, sen går dom illa kvickt. Missionärerna vill bara hjälpa människor men det blir lätt så fel då de flesta inte vill bli påpackade en tro varken i hemmet eller ute på gatan.

• föredetta medlem

mormonerna har ingen "pastor" i vanlig mening utan kallar högsta ledaren inom församlingen biskop eller grenspresident beroende på hur stor församlingen är. Den här personen är en vanlig medlem som kallats av gud och byts ut mot andra medlemmar med jämna mellanrum Alltså, jag måste säga att det du berättar låter väldigt skumt, jag har under min tid i kyrkan hunnit med ett par församlingar och man kan lägga namn i templet där man ber för de namngedda personerna, men dom namnen näms aldrig per person, annars är vanan aldrig att namnge personer varje vecka i bönerna, det har jag faktist aldrig varit med om. Mer om någon medlem ligger för döden eller så, då kanske någon nämner det i sin allmänna bön, men det är mer undantag än regel, kan det ha varit bönerna i templet? Jag måste tillägga att i varje församling finns fler eller färre medlemmar som kör sin egna grej, lite som ts kanske? hon kan ju ha varit en sådan, men då var det nog snarare så att hon bad för dina barn, inte att församlingen gjort det till en vana. Mormoner uppmanas att släktforska, ja, dom har släktforsknignscentrum och du kan tacka mormonerna för de största family search baserna på internet. Detta på grund av att man döper även döda släktingar som sedan sägs kunna välja i livet efter detta om dom vill gå med i kyrkan eller inte, man viger dom även i templet och går igenom de andra ceremonierna som mormonerna tror är nödvändiga för att kunna bli upphöjd i de sista dagarna. MEN, det är absolut inget tvång, inte över huvudtaget, jag höll aldrig på med sådant och jag var verkligen stark i tron och gjorde allt jag ombads, det brukar oftast vara de äldre medlemmarna som har mycket tid över som ägnar sig åt släktforskning. man blir medlem genom dop, för att få gå igneom templet måste man däremot betala tionde och uppfylla diverse andra krav kyrkan ställer.

• föredetta medlem
    Anonym (Icke) skrev 2013-10-28 15:17:39 följande:
    Har sett på "Sister Wifes" ( bor i USA) och tycker Latterday Saints är en märklig sekt. Den gubben är ju gift med FYRA kvinnor. Dom bodde först i Utah, mormonernas mecka, men fick fly till Nevada för Utahs authorities hade en warrent att arresstera gubben för bigami. Tydligen är det ok i Nevada. Tillsammans har dom över 20 ungar ( dom har alla samma pappa, förutom två, vilka kom in i familjen senare då han gifte sig med den senaste frugan) Orsaken till hans efterlysning var ju att dom var på TV och outade sig själva.

Det är en jäkla massa drama och svartsjuka i den serien. Och ungarna led verkligen när dom fick upprota sig från Utah och fly. I Utah bodde dom alla ihop i ett skitstort hus, i Nevada fick dom splittas upp i fyra olika hus och äckelgubben sov i ett nytt hus varje natt och sprang omkring mellan husen med sina kläder. Det är verkligen ett förkastligt sätt att leva och man förstår ju att ungarna lider och blir förstörda.

Deras bigamist tro är tydligen en extrem verision av sekten, där hela poängen är att mannen måste ta sig flera hustrur, men jag ser det mer som ett sätt för mannen att få bonka på en hel drös kärringar utan att bli anklagad för otrohet.

I min stat har vi flera skolor för dessa mormoner där de kan låta sina ungar få gå. Ofta ser man två gossar cykla omkring för att knacka dörr och sprida sitt budskap. De har alltid vita skjortor på sig ( och cykelhjälm), alltid två och två och endast killar. Inte så smart, vem fan vill öppna dörren till två främmande tonårspojkar, just i USA?

Det jag vet om dom är att dom är "föregångarna" till Jehovas Vittnen, där grundaren, Russell, var uppväxt med sjundedagsadventisterna.

Vad tycker DU om månggifte?
    Förlåt, men verkligen inget av det du skrivit stämmer. Polygami får inte praktiseras inom kyrkan, man blir utkastad om man gör det, det du pratar om är en liten liten utbrytargrupp där polygamin fortfarande praktiseras, men jesu krist kyrka är rätt stor och räknade 15 miljoner medlemmar senast nu i oktober.
    Huvudsaken är att polygami inte är tillåtet i jordelivet. Förut praktiserades det villt, men blev olagligt och då efter mycket om och men ändrade även kyrkan ståndpunkt och förbjöd det.

Jehovas vittnen och mormonismen har mig veterligen ingen gemensam historia. Var har du hört det? Mormonismen grundades av Joseph Smith som fick en uppenbarelse från ängeln Moroni om var guldplattorna låg nedgrävda som han sedan översatte till Mormons bok.  Joseph Smith kallade sig själv för profet och påstod sig ha direktkontakt med Gud, därför skulle man följa honom.

Vad för skolor du pratar om vet jag inte, så vitt jag vet går alla mormoner i vanliga skolor om de inte hemskolas av sina mammor i tex amerika där sådant är vanligare?

De unga killarna är missonärer, det finns även kvinnor som missonerar, men eftersom de har kjol och tröja så märks de inte lika mycket som unga killar i skjorta och slips.
  • föredetta medlem

icke, okej, vi provar igen, jag råkar vara ex-mormon, jag har inte ens skrivit ut mig, så jag vet vad jag pratar om ;) jag vet vilka du menar, än en gång, det är en utbrytargrupp, eftersom vi alla tror på mormons bok så blir det förvirrande med uttryck som "Mormonerna", på ett sätt har du rätt, men då försöker jag förklara det som att den här tråden handlar om Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, det är INTE samma som du kallar "mormoner" vi har samma skrifter, samma grundare och mycket gemensamt, men Jesu kristi kyrka, som tråden handlar om, praktiserar INTE månggifte (förutom i efterlivet, se längre bak i tråden) . Som jag förklarade så förbjöd kyrkan månggifte efter mycket om och men, men vissa höll inte med och bröt sig ut och skapade mindre utbrytar religioner där de än idag praktiserar månggifte, hänger du med? Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga, och personerna i "sister wives" praktiserar inte samma religion, även om det finns otroligt mycket gemensamt, ok? och båda går under smeknamnet mormoner Lite som både katoliker och protestanter kan sammanfattas som kristna kanske? typ.

• föredetta medlem

jag är inte ts, vet inte vart ts tog vägen, jag har ju lämnat religionen bakom mig, just på grund av att religionen inte håller vid närmare granskning, men jag ska förklara vad kyrkans officiella förklaring är :) en av de 13 trosartiklarna som kyrkan har, från grundaren Joseph Smiths tid är att kyrkan följer statens lagar. alltså blev det en väldigt jobbig sits kyrkan försattes i när polygamin förklarades olagligt då det var Guds bud, men det var även Guds bud att följa lagen. Jag misstänker att det är därför det fortfarande praktiseras i efterlivet (se längre bak i tråden) just för att anledningen till att det togs bort var för att världen såg det som fel, inte för att Gud gjorde det, men som medlemmar måste man alltså följa lagen. Jag personligen tror inte längre på någon Gud, så det är svårt att svara på din frågeställning, den kanske bör riktas till ts istället?

• föredetta medlem

hans fars syn på handikappet har ingenting med mormonismen att göra, jag vet flera med handikappade barn som gått med i kyrkan just därför, för kyrkans syn på återupståndelsen och evigt liv tillsammans, där alla är perfekta, alla handikapp och sjukdomar är borta. Handikappade anses ha så rena själar att dom inte ens behöver dopet, dom är redan garanterade en plats i celestiala riket som är den högsta nivån i himlen. Att hans far har den synen på sonen är beklagligt men härstammar alltså inte ifrån hans tro.

• föredetta medlem

I brist på ts kan jag svara, även om jag inser att det är intressantare att höra svaren från en troende. Precis som icke skriver så är kvinnans heliga roll den att föda och uppfostra barn, kvinnan uppmuntras till utbildning men bör ändå stanna hemma för barnens trygghet den dagen man får barn, och det brukar väll vara ganska snart efter man gift sig. Mannens roll är den som familjeförsörjare och prästradömshållare. Prästadömet är något bara en man kan få, och förr fick inte heller svarta inneha det. Prästadömet har olika nivåer occh man brukar få första runt 14 års åldern, då kan man själv döpa. Vad är då prästadömet? Jo, det är Guds kraft. En man som har prästadömet kan ge välsignelser dirkt från Gud via handpåläggning och man tror då att allt som sägs i en sådan välsignelse är just Guds ord. Det här kan ha helt förödande konsekvenser i fel händer... I princip alla män i en församling innehar prästadömet, bara om man gjort något fel kan det tas ifrån en. I övrigt tillhandahålls enbart de högsta positionerna män, kvinnor är ledare för just kvinor och barn, men män är de som håller i och styr organisationen från toppen och i församlingar, enbart män. Män förväntas hålla samma bud som kvinnor och kvinnor anses väll mer eller mindre vara heligare, just för att vi kan få barn, ni kan ju själva gissa hur det här känns för medlemmar som upptäcker att de inte kan få barn... både män och kvinnor måste följa en viss dresscode, här skuldbeläggs även kvinnor för att ge män lustfyllda tankar om dom inte täcker sig tillräckligt. Mormonernas klädesstandard innebär att man täcker axlar och bröst, inga tighta kläder och ingen kjol eller shorts som slutar ovanför knäna. Som förstärkning finns de garments, eller underkläder som täcker just de här delarna, och kläderna man bär måste alltså täcka underkläderna.

Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga