-
Hmm... och sen driver dom köpcentrat och behåller vinsten eller?föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:16:48 följande:precis, för att få gå igenom templet och ha en tempelrekommendation, precis som med underkläderna, så måste man även betala en tiondel av sin inkomst. Förra året betalade kyrkan för byggandet av en million dollar shopping mall i salt lake city, som är kyrkans högkvarter, gissa vart dom fick de pengarna ifrån? Hur fel känns det inte när en kyrka, som predikar Kristus sanna kärlek lägger pengarna på en shopping mall??
-
Var du troende sen tidigare, och läste bibeln osv eller var du bara "vanlig" medlem i svenska kyrkan som dom flesta?Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:26:21 följande:Jag pluggar litteraturvetenskap.
Jag kom i kontakt med dem för ca ett år sedan och bestämde mig efter några månader.
Vad sa dina vänner/föräldrar när du sa att du skulle bli mormon?
Har du en bra relation till mor och far? Hur var din uppväxt?
Vad har ni för syn på helvetet?
Tror ni på jordens undergång eller liknande? -
Är nyfiken bara; hade det hindrat dig från att gå med, tror du?föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:09:40 följande:ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.
-
Misstänkte det tyvärr. :/föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:54:27 följande:
nej, inte det minsta, tyvärr, jag "visste" d¨, precis som ts "vet" nu... kyrkan gav mig mycket, min man som också var TBM och mina två döttrar , man uppmanas också mer eller mindre skaffa barn tidigt, och ju fler barn, ju bättre. Jag var inte redo för barn så tidigt, men det kan man inte prata med någon om, då barn är en gåva från vår himmelske fader och det är kvinnans viktigaste uppgift här i jordelivet att bära och fostra barn. Jag ångrar många beslut jag tog under min tid som mormon, pressen att försöka vara en perfekt god människa under all omständigheter. att aldrig vara tillräcklig, att alltid vara stressad inför alla lektioner och tal man hade på söndagarna, alla lektioner man behövde läsa inför,alla möten i kyrkan min man spenderade borta ifrån oss, familjen... som kvinna i kyrkan med en högre uppsatt man är man väldigt ensam, ensam med barnen, och man ska ta det med ett leende på läpparna, för ens man är ju trotts allt rättfärdig och en välsignelse för de andra medlemmarna. Det är inte helt ovanligt att en man är borta 3 kvällar i veckan på ärenden inom kyrkan utöver hans vanliga arbetsuppgifter. Detta samtidigt som kyrkan predikar att familjen är det viktigaste i livet och ska alltid komma först, idag spenderar vi mycket mer tid tillsammans som familj än vi gjorde som familj och medlemmar i kyrkan.
Man får inte använda preventivmedel alltså?
Det här du skriver om att du kände dig stressad med allt man ska hinna med inom "rörelsen", det finns nog ett syfte med det. Man ska vara så pass upptagen med sekten att man inte får så mycket tid/ork över till annat. Då minskar även risken för att man ska börja ifrågasätta vad man egentligen håller på med. -
Ja, jag har läst en hel del samt har 19 års erfarenhet av Jehovas vittnen. Det intressanta när man läser om olika sekter är hur lika dom är när man skalar bort detaljer och skillnader i trosuppfattningar, profeter etc. Själva tron kan vara olika men mekanismerna i sekten är dom samma. När jag läste psykologi på Komvux så valde jag att göra mitt fördjupningsarbete om sekter, och det var en viktig pusselbit för mig i bearbetningen av det jag själv varit med om. Det är verkligen en ögonöppnare att se likheterna, särskilt när man läser berättelser av ungdomar som vuxit upp inom rörelsen.föredetta medlem skrev 2013-10-27 22:31:49 följande:Tror du har helt rätt vad gäller alla möten!
-
Jag tror dom inte får ha såna listor pga personuppgiftslagen.Anonym (Varför) skrev 2013-10-28 00:06:29 följande:
Har ni någon lista på vart ni har knackat på för dörr ?
Eftersom jag har haft besök ett flertal ggr under detta år , och är fortfarande inte intresserad .
Samma sak händer i centrumet där jag bor att jag inte får vara ifred .
Så min fråga är riktar ni in er på personer som ser ut på ett speciellt sätt ??
För jag är inte direkt vilsen , utan vet vem jag är och har gjort det bra länge .
-
Jag är intresserad av att veta på vilka fler sätt mormoner gör skillnad på män och kvinnor, utöver det här med giftermål.
-
På sätt och vis blir jag inte förvånad, det verkar vara samma skit i alla religioner. I alla religioner som jag läst om, finns inslag av att kvinnan ska vara underordnad mannen. Religionen verkar vara en ursäkt för män att utöva sitt kvinnoförtryck, det är ju lätt att skylla på att det är Guds vilja.
-
Det blev nog för obekvämt. Hon hävdar att mormonerna inte räknas som en sekt, jag vet inte om jag håller med. En sekt tillåter inte oliktänkande. När jag var med i Jehovas vittnen, då ansåg inte jag att dom heller var en sekt. Men efter att jag hoppat av har jag insett att det är en manipulativ sekt. Man ser inte det när man är inne i det. Dom lägger ju inte alla korten på bordet från början heller, utan "hjärntvätten" sker successivt.vveerraa skrev 2013-10-30 04:06:32 följande:Undrar varför ts inte deltar i sin "fråga-mig-vad-ni-vill" tråd längre? För att hon inte har några svar? So much for that shit...eller?
-
Usch :/ Jag är ju född inom JV, så vi firade aldrig födelsedagar, jular osv. Det måste vara värre när föräldern går med när man är lite större, för då har man ju redan vant sig vid alla traditioner som man brukar fira. Vi visste ju inget bättre, utom att man kände sig utanför i skolan ibland när andra pratade om vad dom fått och så.vveerraa skrev 2013-10-30 12:48:37 följande:
Ja Gud ja, vet det där om Jehovas. Min mamma har vart ett Jehovas i snart 30 år. Har själv studerat, som det så fint heter. Men när vi kom till boken om hur man skulle agera/vad man skulle säga, för att dra in nya till Jehovas gick det upp en glödlampa och jag insåg hur manipulerande den sekten är och sprang med stora steg därifrån, huvva! Det var hemskt. Morsan är helt i sin egna la-la värld och vägrar lyssna på sånt som "bevisar" att sekten är falsk, hon får inte ens. Jävla skitsekter att förstöra familjer. Morsan slutade upp med att ge oss barn julklappar/födelsedagspresenter när jag var 12, skitkul! Och så jäkla convenient för henne. Inget mer julfirande...Det var som att hennes behov var de enda som behövdes mötas efter det, vi andra fick rätta oss därefter. :(
Du kanske menar "Resonera"-boken? :) Haha, jag ångrar att jag inte sparat just den boken som ett minne. Då tyckte man inte att det var konstigt men nu efteråt blir jag så full i skratt när jag tänker på boken. Det står verkligen "Om någon säger [....] så ska du svara [....]."
Mina föräldrar är fortfarande med. Pappa har jag ingen kontakt med. Mamma har jag lite kontakt med, men det blir stelt. Har lärt mig att det inte är lönt att diskutera tro och JV med henne. Så man är bara tyst om hon säger något. Hon har ju inga egna argument att komma med, utan det är upprepningar av det hon fått höra på mötena. Hon har varit med sen hon var ung, och nu börjar hon närma sig 70. Undrar om hon hade döpt sig som tonåring om någon hade sagt då, att när du är 70 har "slutet" fortfarande inte kommit? -
Det verkar som att det är du som behöver ta reda på det.Anonym (fridolf) skrev 2013-10-31 23:00:03 följande:Ta reda på va en sekt är före du uttalar dig
-
Dock har ju sektmedlemmar ofta en egen definition på vad sekt är för något. Så för dom blir det alltid så att just deras sekt inte är en sekt.Toboas skrev 2013-10-31 23:39:23 följande:Duger Nationalencyklopedins definition?
"sekt (lat. se´cta 'följe', 'anhang', 'sekt', av se´quor 'följa'), religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle." -
Fy fan va vidrigt. :/ Stackars barn som växer upp inom det. Skulle vara intressant att se dokumentären, var finns den?Anonym (Fy!) skrev 2013-11-02 06:18:33 följande:Kollar just nu på en dokumentär "Sons of Prediction" som följer tre tonårspojkar som bröst upp från sin polygamist Latter Day Saints sekt, de kallas FLDS, står för Fundamental Latter Day Saints och är de originella mormonerna, det som det är baserat på från första början. De förklarar hur hela rörelsen fungerar. Det som fick mig att verkligen se hur vidriga dessa människor är, är att dom berättade hur giftesmål går till.
Tex, ifall en man som gifter sig med ytterligare en kvinna, som redan har barn från ett tidigare äktenskap, så blir han pappa till även de barnen, automatiskt. MEN!!! Han gifter sig även, när de kommit upp i ålder, med sin hustrus döttrar! Med de barn som kallat honom för pappa under hela sin uppväxt! WTF? Är inte det riktigt grisit, så säg!
Mycket intressant film. Har precis börjat. En av gubbarna har 80(!!!) fruar! Jesus Kristus! Återkommer om det kommer fler gräsliga fakta... -
Såg nu att den finns på Netflix, ska kolla senare idag! =)Anonym (sekt) skrev 2013-11-02 07:54:28 följande:Fy fan va vidrigt. :/ Stackars barn som växer upp inom det. Skulle vara intressant att se dokumentären, var finns den?
-
Jo, märkte det när jag hittade den på Netflix, men den kom upp ändå när jag sökte på Sons of Prediction. :)LängtansBlåaBlomma skrev 2013-11-02 22:06:38 följande:Sons of perdition heter den.
-
Näe det står bara Sons of Perdition. Prova i en annan webbläsare. I vissa webbläsare söker den filmer som är tillgängliga i USA och i andra söker den filmer som är tillgängliga i Sverige. Jag har ofta varit med om att man inte hittar en film i Chrome, men när jag söker i Firefox så hittar jag den. Eller tvärtom. Denna hittar jag i alla fall när jag söker i Chrome.OpheliaMR skrev 2013-11-02 22:55:49 följande:Jag har netflix men hittar inte dokumentären. Kan den heta något annat?