föredetta medlem skrev 2013-10-28 19:47:23 följande:
icke, okej, vi provar igen, jag råkar vara ex-mormon, jag har inte ens skrivit ut mig, så jag vet vad jag pratar om ;) jag vet vilka du menar, än en gång, det är en utbrytargrupp, eftersom vi alla tror på mormons bok så blir det förvirrande med uttryck som "Mormonerna", på ett sätt har du rätt, men då försöker jag förklara det som att den här tråden handlar om Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, det är INTE samma som du kallar "mormoner" vi har samma skrifter, samma grundare och mycket gemensamt, men Jesu kristi kyrka, som tråden handlar om, praktiserar INTE månggifte (förutom i efterlivet, se längre bak i tråden) . Som jag förklarade så förbjöd kyrkan månggifte efter mycket om och men, men vissa höll inte med och bröt sig ut och skapade mindre utbrytar religioner där de än idag praktiserar månggifte, hänger du med? Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga, och personerna i "sister wives" praktiserar inte samma religion, även om det finns otroligt mycket gemensamt, ok? och båda går under smeknamnet mormoner Lite som både katoliker och protestanter kan sammanfattas som kristna kanske? typ.
Med andra ord, de mormoner du hängde med hade anpassat sig till samhället och följer de lagar samhället har. De "andra" följer religionen mer strikt och ignorerar samhället. Då undrar jag, tror du guds bud ändrats eller är det en samhällsanpassning av religionen som skett?