föredetta medlem skrev 2013-10-28 10:09:23 följande:
mormonerna har ingen "pastor" i vanlig mening utan kallar högsta ledaren inom församlingen biskop eller grenspresident beroende på hur stor församlingen är. Den här personen är en vanlig medlem som kallats av gud och byts ut mot andra medlemmar med jämna mellanrum Alltså, jag måste säga att det du berättar låter väldigt skumt, jag har under min tid i kyrkan hunnit med ett par församlingar och man kan lägga namn i templet där man ber för de namngedda personerna, men dom namnen näms aldrig per person, annars är vanan aldrig att namnge personer varje vecka i bönerna, det har jag faktist aldrig varit med om. Mer om någon medlem ligger för döden eller så, då kanske någon nämner det i sin allmänna bön, men det är mer undantag än regel, kan det ha varit bönerna i templet? Jag måste tillägga att i varje församling finns fler eller färre medlemmar som kör sin egna grej, lite som ts kanske? hon kan ju ha varit en sådan, men då var det nog snarare så att hon bad för dina barn, inte att församlingen gjort det till en vana. Mormoner uppmanas att släktforska, ja, dom har släktforsknignscentrum och du kan tacka mormonerna för de största family search baserna på internet. Detta på grund av att man döper även döda släktingar som sedan sägs kunna välja i livet efter detta om dom vill gå med i kyrkan eller inte, man viger dom även i templet och går igenom de andra ceremonierna som mormonerna tror är nödvändiga för att kunna bli upphöjd i de sista dagarna. MEN, det är absolut inget tvång, inte över huvudtaget, jag höll aldrig på med sådant och jag var verkligen stark i tron och gjorde allt jag ombads, det brukar oftast vara de äldre medlemmarna som har mycket tid över som ägnar sig åt släktforskning. man blir medlem genom dop, för att få gå igneom templet måste man däremot betala tionde och uppfylla diverse andra krav kyrkan ställer.
Tack för informationen! OK, pastor kanske han inte kallades, han verkade vara "högsta hönset" på vår ort när det här var aktuellt. Han hade en familj där barnen verka ha kommit vartannat år ungefär. ett av dem gick i vårt barns klass.