• Sofiaros76

14 åring sova över med pojkvänen?

Min dotter är 14 och har nästan precis skaffat pojkvän och nu tjatar hon på mig om att sova över med han! Hur ska man svara? Är det förtidigt eller är de helt okej? Ska man vara hemma eller är det bättre att hålla sig undan? Låter ni era tonåringar sova över med deras pojkvän/flickvän? Man vill ju inte att det ska ske en olyckshändelse...(Han är 16)

• Svar på tråden 14 åring sova över med pojkvänen?
  • Birgitta2

Jag hade inte låtit dem sova ihop. Självklart, vill de ha sex kan de har det när som helst, var som helst. Men jag lät inte nån kille sova över när min dotter var i den åldern. Av den enkla anledningen att jag inte ville försätta henne i en situation där hon fick svårt att säga nej. Jag menar: man behöver ju faktiskt inte som förälder BÄDDA för situationen.

• Gladskit

Jag blev ihop med min kille (numera man) när jag var 14. Sova ihop tror jag dock inte att vi fick förrän i gymnasiet så då var vi nog 15-16.
    Sex kan man som sagt ha var som helst och när som helst, oavsett. Uppfinningsrikedomen på det området är ganska stor skulle jag vilja påstå
    Men säg nej om ni tycker att det är för tidigt. Och var gärna rak med att det här är ett beslut som jag fattar idag. Beroende på hur det går framöver, om ni fortsätter vara ihop, om vi får lära känna den här killen bättre osv så kan vi prata om det igen längre fram. Så att det inte blir prompt nej och att dottern tror att det är nej för alltid.

• keron

Jag hade inte låtit min 14 åring sova ihop med sin nya pojk/flickvän. När de varit ihop ett tag och jag lärt känna partnern och det känns mer varaktigt mellan dem, då kan vi förhandla om saken.

• keron
    Birgitta2 skrev 2013-10-24 10:10:21 följande:
    Jag hade inte låtit dem sova ihop. Självklart, vill de ha sex kan de har det när som helst, var som helst. Men jag lät inte nån kille sova över när min dotter var i den åldern. Av den enkla anledningen att jag inte ville försätta henne i en situation där hon fick svårt att säga nej. Jag menar: man behöver ju faktiskt inte som förälder BÄDDA för situationen.
  • HannaS

Å nej, jag hade inte tillåtit det. Det låter alldeles för ungt för min del.
    Jag hade bestämt en ålder t ex "När du är 16". Då är hon iaf något mer mogen, och "byxmyndig".

• Loppsan

Jag skulle säga att de får sova ihop hemma hos mig/oss. Men innan det skulle jag prata med dottern om sex och preventivmedel. Säga att om de tänker ha sex så måste de skydda sig. Skulle även ringa pojkens föräldrar och be om deras syn på saken, samt höra efter om de kan hjälpa honom skaffa kondomer också. För även om ungarna säger att de inte ska ha sex, så kan man inte tro på det rakt av och riskera en (oönskad) graviditet.

• Loppsan

...Även om man inte låter de sova ihop så tycker jag absolut att man ska prata om preventivmedel, för sex kan de ju som sagt ha utan föräldrarnas vetskap oavsett.

• fluu

Jag hade inte sagt nej. Det är okej att från start sova med vänner/partners av båda könen. Många föräldrar verkar ju inte ens tänka på att bisexualitet och kompissex existerar. Är relationen ny är det ju inte ens säkert att de faktiskt kommer ha sex, jag och sambon hann vara ihop i över två månader innan vi hade sex och då var vi ändå 16 och 20 år.

Skydd, relationer, respekt, graviditet, konsekvenser och sjukdomar snackas från start. Det är naturligt och ingenting jag vill lära mina barn att hymla med.
    Jag förser gärna mina barn med preventivmedel och jag föredrar att mina barn har sex hemma i vårt trygga hem än utomhus eller på skoltoaletter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SuzR

Tycker det är för ungt. Mina föräldrar hade en 18-års regel för att sova över och då tyckte jag den var idiotisk men nu i efterhand tycker jag den var bra och jag kommer nog tillämpa samma regel när min dotter skaffar pojkvän. Per definition är hon fortfarande ett barn även om jag fattar att dom kan ha sex närsom bla bla men 14 är ändå för ungt för att ha sex även om jag som förälder inte kan göra så mycket åt det...suck..tur att det är långt till dess;)

• Maddi
    Loppsan skrev 2013-10-24 10:24:42 följande:
    Jag skulle säga att de får sova ihop hemma hos mig/oss. Men innan det skulle jag prata med dottern om sex och preventivmedel. Säga att om de tänker ha sex så måste de skydda sig. Skulle även ringa pojkens föräldrar och be om deras syn på saken, samt höra efter om de kan hjälpa honom skaffa kondomer också. För även om ungarna säger att de inte ska ha sex, så kan man inte tro på det rakt av och riskera en (oönskad) graviditet.
Svar på tråden 14 åring sova över med pojkvänen?