• Emmeli ida

Fler föräldrar i Danmark??

Vill gärna lära känna svenskar i Danmark :) har en son på 7 månader :) vart bor ni? Hur många barn? Ålder? :)

• Svar på tråden Fler föräldrar i Danmark??
  • förvirrande

Åh, vad trist! Hurlänge har du bott här? Jobbar du? Vad är det du saknar med maten? Kan det inte fås här? Har inte din man några vänner med respektive som kanske kan umgås lite med? Var någonstans är det ni bor?

cremeburlee skrev 2013-12-27 13:47:56 följande:
    Inte så mycket faktiskt. Saknar Malmö, familjen och vännerna något otroligt. Känner mig ensam och mår rätt så dåligt av det. Min man jobbar jätte mycket och jag känner ingen då vi bor mitt på landet. Saknar också maten där hemma nu när jag e gravid, något otroligt mycket haha :-/

• cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-27 23:05:10 följande:
    Åh, vad trist! Hurlänge har du bott här? Jobbar du? Vad är det du saknar med maten? Kan det inte fås här? Har inte din man några vänner med respektive som kanske kan umgås lite med? Var någonstans är det ni bor?
    Jag flyttade hit april 2011 men så flyttade jag tillbaka i december 2011 då jag och mannen separerade men aldrig rikitgt skiljde oss. Vi hittade tillbaka till varandra och jag flyttade hit igen i april 2013 och nu är jag gravid. Han fattar liksom inte att jag mår skit dåligt av att vara så ensam. Han har enbart två äldre bröder men de lever singel livet och har inga flickvänner/fruar som jag kan lära känna. Min man jobbar mycket och har knappt tid med vänner och de vänner han lever också singel livet och har inga planer på att skaffa seriösa förhållanden vilket då leder till att när de väl ses så är det över fotboll hos någon annan av grabbarna som bor ensam och har alla sportkanaler. Vi bor här i Jylland, på landet i gylling som tillhör Odder och ligger mellan Århus och Horsens. Har försökt att skaffa jobb här men det är så få lediga jobb och de vill att jag ska tala flyttande danska. Tänkte att jag kunde skaffa mer kontakter via jobb men det går inte som jag planerat på den fronten samt att jag är nu gravid. Förutom att hormonerna spökar så börjar ensamheten ta på mig och känner mig riktigt deprimerad och gråter hela tiden. Mannen förstår INTE! och tycker jag har blivit jätte jobbig sedan jag blev gravid så vi undviker varandra och pratar knappt numera. Pricket över i:et lixom. Blev riktigt glad dock när jag hittade denna tråd här på FL. Känns bra att veta att det finns andra här ute än mig. 

Jag saknar Sörens kycklingfalukorv, korvstroganoff kryddan (knorr), gräddfil, Sörens kycklingköttbullar, Findus sprödbakade torksfilé, Café de paris sås, plankstek!!!, perssons kalkon, Abbas laxsåser, äckligt nog men till och med felix pulvermos! haha =)
  • förvirrande

Fy, det låter som en mindre bra situation. Har du ingen här som du kan prata med? Du måste ju prata med din man i alla fall... Fy.... Jag vet hur det är att komma själv till ett land där man inte kan språket och inte känner någon. Men att lära språket hjälper mycket. Och efter att Bebisen är född kommer du bli erbjuden att delta i mammagruppen - ta den chansen. Där kan det var någon som också är lite i samma situation alltså ensam och nybliven mamma. Hur går det med att lära språket? Danska är ta mig fasiken inte lätt men det kan läras...

• cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 19:06:14 följande:
    Fy, det låter som en mindre bra situation. Har du ingen här som du kan prata med? Du måste ju prata med din man i alla fall... Fy.... Jag vet hur det är att komma själv till ett land där man inte kan språket och inte känner någon. Men att lära språket hjälper mycket. Och efter att Bebisen är född kommer du bli erbjuden att delta i mammagruppen - ta den chansen. Där kan det var någon som också är lite i samma situation alltså ensam och nybliven mamma. Hur går det med att lära språket? Danska är ta mig fasiken inte lätt men det kan läras...
    Jag kan läsa och skriva flytande. Läste 50 nyanser av honom på danska utan några som helst problem. Det är bara själva uttalet. Otroligt svårt fast jag försöker verkligen här hemma. Jag och mannen pratar inte. Vi har inte pratat på flera dagar här hemma (silent treatment). Mår riktigt dåligt men visar inte det. Håller mig i sovrummet. Han vaknade imorse drog ut kom hem vid 16 tiden och nu drog han ut igen och jag sitter här och stårgråter för att jag verkligen inte orkar mer. Börjat småhata honom med sedan jag blev gravid för han e så kall.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:26:17 följande:
    Ohållbart! Så kan du ju inte ha det...
    Nej, får se hur det blir vid UL.. Han var inte så tills jag blev gravid. Trots att detta var planerat med äl stickor och tajming efter en hel del tjat från hans sida.
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:32:35 följande:
    Hur långt är du i graviditeten?
    v11 så jag antar att min första UL blir om två veckor här i DK om jag inte har fått för mig fel fakta? 
  • cremeburlee
    förvirrande skrev 2013-12-28 20:38:39 följande:
    Ja, det är nog där omkring du ska göra kub-testet. Hoppas han kommer med och får lite annan inställning till alltihopa efter att han får se det lilla hjärtat ticka därinne...
    Hoppas jag med.. annars känns det lite sådär kört hehe
Svar på tråden Fler föräldrar i Danmark??