Inlägg från: Anonym (Också orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också orolig)

Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!

Favoritar!

Jag som inte har råkoll på min cykel och ägglossning är att köpa ett sk Donnatest. Det kostar ca 400 men räcker i minst 1 år, och kan användas hur ofta man vill. Jag hade nyss mens, den tog slut igår... Och idag när jag testade så börjar det redan NU visa små tecken. Så ja min kropp har nog en svår anpassning från alla hormoner jag har käkat så många år. Så det är nog bra att hålla koll, för den där ägglossningen verkar svår att pricka in nu. 

• Anonym (Också orolig)
    Förbereder ni er något särskilt? Med kost/motion/tillskott/annat? Använder ni er av någon form av kartläggning av er ÄL? Hur förbereder ni er praktiskt? Hur ser er praktiska situation ut?  
    1: Jag har börjat med 5:2, för att gå ner några kg, för att öka mina chanser, är idag något överviktig. Sen försöker jag gå 6 km 5 dagar i veckan. Och äta mer grönt.  Man ska inte "tok-träna" när man försöker bli gravid, det kan minska chanserna. Ja, käkar folsyra också (har gjort några månader).

2: Japp, donnatest!

3: Vi har fått lite saker + vagn av släkt, annars så är det väl mer att vi pratar om inköp, osv. Ännu när det inte ens är nån bulle i ugnen så känns det inte så panikartat. Men visst så lägger man ju undan pengar, men det gör man ju som vanligt.

4: Vi har varit ett par i 4 år, vi bor för trångt men letar annat boende. Min sambo har jobb, jag är arbetslös. Han har körkort, jag har inte körkort.  Vi har en bra och säker bil. 

=) 
  • Anonym (Också orolig)
    Anonym (villplussa) skrev 2013-10-22 17:09:29 följande:
    Förbereder ni er något särskilt? Med kost/motion/tillskott/annat? Använder ni er av någon form av kartläggning av er ÄL? Hur förbereder ni er praktiskt? Hur ser er praktiska situation ut?  

1.  Försöker äta bättre, mer grönt, promenerar dagligen med hunden (som vanligt), Dock svårt det där med maten när jag börjat vara hungrig HELA tiden.. Men köpt hem mycket frukt, så man kan få ett liitet nyttigare mellanmål då magen kurrar stup i ett. 

2. Jag använder bara vanlig kalender till att börja med. Sen om det inte funkar så är det värt att prova ÄL test.

3. Just nu lägger vi bara undan pengar. Senare när man fått ett plus och sett att allt är bra, så ska vi börja handla välbehövliga saker.

4.  Vi har varit tillsammans i 6 år, vi bor i en stor 3:a med en hund på 5 år. Vi båda har körkort och ska köpa en bil nu i höst/vinter. Min sambo har heltidsjobb och jag jobbar som vikarie inom vården, i väntan på att bli inkonverterad till fastjobb jag med.  
    Käka mer grönsaker istället för frukt så får du i dig mindre socker. =) Och ät även nån dec fet yoghurt, mättar bra och är bra för oss som försöker bli gravida.=)

• Anonym (Också orolig)

Hur gick det TS, köpte du nåt donnatest?=)

• Anonym (Också orolig)

Och TS, varför ska NI käka folsyra? Det burkar väl bara vara kvinnan som sak göra det, liksom fylla upp sina depåer. Eller är det nåt jag har missat, att även mannen ska det? =)

• Anonym (Också orolig)
    Anonym (Förstabarnet-14) skrev 2013-10-22 18:31:22 följande:
    Jag fick höra att mannen också kan äta det.
    Ja det är bra för mannen, det främjar ju celldelning, men jag har svårt att tro, logiskt sett att en spermie kan "bära med sig" så mycket som behövs till barnet liksom...Eller hur man ska förklara... Vi kvinnor bör ju börja äta folsyra redan 3 mån INNAN vi blir gravida, för att just fylla upp våran depå. Det behövs ju tydligen fyllas på så mycket...Då har jag svårt att se att det skulle göra nån skillnad att mannen åt det... Om det inte förbättrar sperman osv. Alltså, jag vill inte peka finger eller vara präktig som "kan" massa saker, det är bara mina egna tankar, och jag tycker det är spännande med "nya rön" och att få veta mer! =) Så ta det inte som att jag "tillrättavisar" eller så. =) 
  • Anonym (Också orolig)

Och det där med fet yoghurt och mindre socker (då jag skrev det där om att inte proppa i sig frukt)....Jag går INTE på LCHF eller nåt sånt, jag försöker bara "tänka till" ....Tungan ute  Idag gjorde jag muffins, med SOCKER i! HAHA! 

• Anonym (Också orolig)
    Anonym (Förstabarnet-14) skrev 2013-10-23 07:28:06 följande:
    Sitter här i soffan och plötsligt sköljer längtan över mig som en våg! Ibland är det som att man bara kastas in i bebislängtan och man blir så glaaad att man äntligen är inne i denna fas i livet!

Nu skall jag sticka iväg till jobbet. Hoppas på mysiga inlägg att läsa när jag kommer hem

Ha en fin dag allesamman!  
    Ha en bra jobb dag, och kom ihåg apoteket! =) Vore kul om nån annan började med donnatest, så kan man bolla lite. =) 
    Matteratsi skrev 2013-10-22 17:50:38 följande:
    Bara kvinnor här i tråden! Inga blivande pappor, varför? Suck
    Som TS och andra skrev tidigare, så är dom välkomna! Vi kan ju inte direkt Tvinga blivande pappor att skriva här heller....:P

• Anonym (Också orolig)
    Anonym (Förstabarnet-14) skrev 2013-10-23 08:40:47 följande:

Hej

Jag upptäckte att jag har två paket med ÄL-tester hemma, så jag tänkte använda upp dem innan jag börjar med Donnatest. Men jag lovar att en sådan inköps!

(Kunde inte låta bli att logga in från jobb... *hihi*... )    
    Okej=)
    Jag börjar fundera på mitt test... För idag är det 2 dagar sen jag var helt mensfri... Och idag visar donnatestet att min ÄL är på gång.... Fast som sagt, så kanske min cykel är helt knäpp... Hm... jaja bara att börja "mysa" nu en vecka då...:P 
Svar på tråden Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!