vad är ni rädda för?
Jag har fött tre barn okomplicerat och snabbt. Ändå har jag oroat mig inför förlossningen. Jag har oroat mig för att något ska hända barnet precis före eller under förlossning, fast det har jag oroat mig för under hela graviditeten. Jag har oroat mig för att spricka väldigt och få svåra komplikationer efteråt. Nu har jag haft tur. På tre förlossningar så har jag sytt totalt två stygn, sprack minimalt vid andra och de sydde enbart för att det var precis vid urinröret, och enda men är hemorrojder (resultat inte enbart av förlossningar utan av tre graviditeter + tre förlossningar).
Generellt skulle jag säga att det är rätt normalt att vara lite orolig. Det är ju en rätt rejäl grej som man får gå igenom kroppsligt och helt kontroll över situationen har man ju inte. Det gäller ju kejsarsnitt också även om det inte är exakt samma saker som kroppen får "stå ut" med. Men det är ju ett stort ingrepp det med och jag hade oroat mig inför det med men för andra saker. Inför första barnet var jag väldigt rädd för smärtan.....kändes ungefär som om man skulle tvingas pressa ut ett bowlingklot genom ena näsborren......och det skulle jag inte överleva. Och ja det gör dvälulusiskt ont - tyckte att det var sambons tur nu med trean - men jag har ändå positiva förlossningsupplevelser. Förbannat ont på ett obeskrivligt sätt som inte gjort mig rädd, men sedan har jag mått bra snabbt efter. Vet att inte det är så för alla, men för mig har det varit så......och har ändå varit orolig innan. Puts väck när det väl dragit igång dock.