Inlägg från: Cassidy |Visa alla inlägg
  • Cassidy

Vet du vad lagen säger om dina fåglar?

Jag förbluffas gång på gång över att folk inte vet om att det är olagligt att ha fåglar ensamma, samt att folk inte tar reda på hur stor bur deras fåglar enligt lagen ska ha. Det kommer någon ny annons på blocket nästan varje dag där folk ska sälja sina olagligt små burar och inte bryr sig om vilket lidande detta orsakar fåglarna... Och alla dessa djuraffärer som hellre säljer en jätteliten bur, än att berätta om lagen och riskera att förlora en kund, de borde få sätta sig i en uppochner-vänd kundvagn i en månad och se hur kul det är... Vad tycker du?

• Svar på tråden Vet du vad lagen säger om dina fåglar?
  • Cassidy

För små undulater måste buren längsta sida vara minst 70cm. Detta gäller alltså horisontellt, eftersom fåglar flyger på tvären. Men för att vara på säkra sidan bör man ha en bur på minst 90cm, då undulater mycket väl kan bli för stora för den minsta storleken!

• Cassidy

Jag vet inte hur stor bur aror ska ha, men det rör sig om många kvadratmeter! Och så kom jag på att för engelska undulater, som kan bli ännu större, krävs en bur på minst 120cm. Detta är dock mini-mått och man bör ju alltid sträva efter att ha åtminstone en storlek större än vad lagen säger!

• Cassidy

Nja. Lagens mått gäller även om de bara sover i buren! Men naturligtvis är det bättre för fåglarna om de får vara ute och flyga många timmar på dag!

• Cassidy

Nej, det är en lag. Det är jordbruksverket som ansvarar för dessa lagar. Du kan googla på L80 så hittar du all info!

• Cassidy

Ja, visst är det tragiskt!
    Förstår inte varför man skaffar djur om man sedan inte vill ge dem det bästa liv de kan få!

(och för tamfåglar är det bästa inte att få leva i naturen, ifall nån får för sig att föreslå det...) 

• Cassidy

Naturligtvis finns det undantag. Speciellt honor verkar vara extra kinkiga och i ditt fall finns det ju inte mycket att göra, annat än att hålla två, fast i olika burar förstås.

• Cassidy

Det tycker jag verkligen inte är okey. Minsta mått för en kanariefågel är liksom en dm bredare... Det har ju ingen betydelse om buren är 1 m hög, eller 10 m. Fåglar flyger inte på höjden ändå.
    Hoppas att hon bara sover i buren och att hon får flyga fritt om dagarna!

Sen ska fåglar som sagt aldrig behöva sitta utan en artfrände!

Svar på tråden Vet du vad lagen säger om dina fåglar?