• Sunnevia

3 barnet och liten mage! Kan det skilja sig så?

Hej!
    Jag är nu i vecka 38 + 4 och i fredags när jag var hos barnmorskan så mätte min mage 34 cm. Bebisen hade heller inte växt så mycket på två veckor, max en cm. Barnmorskan tyckte inte att det vara någon fara alls, att jag typ följde min kurva som tydligen hela tiden har varit lite under. Hon trodde bara att detta barn inte var så där jättestor. Hon bokade inte in mig på någon extrakoll eller så.

Med mina två andra barn har jag haft mycket större magar och de har båda vägt över 4 kilo. Därför känner jag en viss oro. Varför skulle denna bebis vara mindre? Vad finns det för olika anledningar till att magarna kan variera så mellan graviditeterna?

Tacksam för era erfarenheter! 

• Svar på tråden 3 barnet och liten mage! Kan det skilja sig så?
  • JTA79

Hej, 

Brukar vara här inne och kolla men inte skriva.

Har två barn sedan tidigare och båda låg på över 4kg när dom föddes. Den här gången syns det knappt att jag är gravid och jag är nu i vecka 29. 
    Enligt min barnmorska så är det som med missfall, illamående och allt annat, ingen graviditet är den andra lik och dom är lika relaterade till varandra som om det var olika mödrar. (kanske lite udda förklaring enligt mig).

Min man är mer nojig än mig över den lilla magen. :o) 

• Sunnevia

Tack för ditt svar! Skönt att höra att din barnmorska säger så i alla fall! Är din mage mindre än tidigare graviditet även när ni mäter den eller ser den bara mindre ut?

• Sommarnatt10

Nu är jag bara i v 27 men om jag jämför den första mätningen i båda grav så skiljer det 3cm. Första grav låg jag över kurvan denna ligger jag under :)

Tror det kan skilja som allt annat

• JTA79

Den både ser och är mindre, den är +/- någon halv centimeter hela 4cm mindre än båda mina förra magar. Har två flickor sedan tidigare och nu en väldigt liten pojke. ;o) Kanske ett samband men det tror jag inte. Tror bara att den lilla killen är lite mindre än sina systrar. 

Tror som "sommarnatt10", det skiljer sig som allt annat.

• Sunnevia

Tack! Ja, då är det säkert så. Vissa är mindre liksom.

Ska bli spännande att se hur stor hen är när hen kommer ut! Kan ju bli närsomhelst...

• Mallan79

Det är lustigt det där med magar ! Jag har haft väldigt små magar vid mina graviditeter , senaste hade jag ett magmått på 31 när hon föddes i v 37+1

Fött små barn med, har 8 barn, väntar nu barn nr 9 och helt plötsligt är jag väldigt stor ! Magmått på 30 nu i v28 ! Så jag e nervös varför den e så stor denna gången och inte de andra gångerna ?

• daxförnästa

Jag hade 35 i Sf mått sista mätningen i v 38 med dottern. 3870g vägde hon så det behöver inte betyda liten bebis

• Sunnevia

Bebisen blev liten i jämförelse med mina andra! Ut kom en 3227 gram tung och en 50 cm lång bebis. Men frisk och fantastiskt fin förstås.

Bebisar är lite olika helt enkelt...

Tack för era svar!

• Sommarnatt10
    Sunnevia skrev 2013-11-02 10:24:51 följande:

Bebisen blev liten i jämförelse med mina andra! Ut kom en 3227 gram tung och en 50 cm lång bebis. Men frisk och fantastiskt fin förstås.

Tack för era svar!

Grattis!!!
  • Mallan79

Tack för era svar!

Grattis ;)
  • Flickan och kråkan

Tack för era svar!
    Stort grattis

Jag har också tre barn och hade precis som du mindre mage nu med sista barnet. Stod still under ett par veckor också. Ut kom den minsta av våra pojkar. För vår del hamnade vi på gränsen till tillväxthämmad, men pigg och frisk och åt som en tok gjorde han så 2-3 veckor gammal låg han på medelkurvorna precis som sina äldre bröder
Svar på tråden 3 barnet och liten mage! Kan det skilja sig så?