• TQM

3-månaders som växt ur babyskyddet, hjälp mig!

Ja som rubriken lyder :) Vi har en ganska stor kille, han var normalviktig (3,8kg) när han föddes men vägde nu vid 3-månaderskontrollen 8 kilo. Är lång, stor och bred över axlarna. Vi har ett Besafe Izi sleep babyskydd som skulle funka mellan 0-13kg (första halvåret iaf trodde jag...!) men nu när det börjar bli kallare och man tar på mer kläder får han knappt plats längre, så vi måste hitta någon annan bilbarnstol. Han kan sitta upp i knät men såklart inte på egen hand än. Frågan är vad vi ska köpa, ett rymligare babyskydd eller en bilbarnstol?? Tips på modell som funkar även för en bebis (om än rätt stor)? På många står det ju från 6 månader, är det för att barnet måste kunna sitta upp på egen hand i dem? 

Vi har skjutit upp frågan och nu börjar det bli akut, åker rätt mycket bil...tacksam för all hjälp :) 

• Svar på tråden 3-månaders som växt ur babyskyddet, hjälp mig!
  • lollsanT

När vår äldsta son var 3 månader bytte vi ut babyskyddet mot en Britax Hi Way. Den är godkänd från födseln.
    Han var också ganska stor.

• Eleonor01

Det borde absolut inte vara några problem m babyskyddet om ni har ut lite av inredningen. Har ni provat det??? Dessutom behöver man inte ha stora overaller i bilen. Det funkar m fleece overalla å filt. Värmen får man upp fort å dessutom så är babyskyddet klätt m frigolit som värmer. Sen blir det rakt ner i en åkpåse eller inomhus så barnet hinner knappats att frysa. Har väldigt svårt att tro att babyskyddet skulle vars för litet faktiskt

• Eleonor01

Byt ej förrän han kan sitta själv! Oavsett vad det står på barnbilstolarna

• Archandra

Jag tycker att det verkar märkligt att ditt barn har vuxit ur babyskyddet redan vid tre månaders ålder. Mina båda döttrar hade samma stol som du köpt och de var visserligen små, men kunde utan vidare sitta i den även efter att de fyllt ett år (även om vi då inte längre använde den).

Det första jag tänker är att man inte ska ha tjocka ytterplagg på sig i bilbarnstolar eftersom bältet inte sitter tillräckligt tight då. Kan ni inte ta av barnet och lägga en filt över istället?

Det andra jag tänker är att det känns alldeles för tidigt att byta från babyskydd till bilbarnstol. Barnet bör ha tillräcklig stabilitet i kroppen för att inte bli trött i ryggen av upprätt ställning. Dessutom skyddar babyskydd bättre en liten babykropp.

Skulle det inte vara bättre att barnet sitter lite trångt i tre månader till och att ni sedan köper en rejäl bilbarnstol?

• amalie79

Inget konstigt, flera av mina vänner har haft samma dilemma. Då bytte de bara stol, till en bakåtvänd, som väl förresten även är säkrare?

Babyskydd har man bara haft så länge man måste.

• amalie79

Jag menar, om man inte skulle byta förrän de kan sitta själva, hur gör man om man som min väninna har ett barn som inte satt själv förrän hon vad 13 månader?

• TQM

lollsanT: tack för svar, ska googla den!

Eleonor01: Men det finns liksom ingen inredning att ta ut, då skulle han sitta direkt på frigoliten. Det är framför allt över axlarna det är väldigt trångt. Vi har bara en tunnare overall men han är bredaxlad :) Varför kan man inte byta till en bilbarnstol om den är godkänd från 0 mån??

• TQM

Nu såg jag de andra inläggen....verkar vara ganska olika bud om vad som är säkrast! 

Vill ju att min kille ska åka säkert och skulle helst fortsätta använda babyskyddet men han får verkligen knappt plats och är ganska missnöjd i stolen, förut älskade han att åka bil. 

• TQM

På Britax hemsida står det under rubriken vikt att Hi Way är för nyfödda och upp till 25kg, men under ålder står det ffrån 6 månader....så himla förvirrande.

• mde

Vår son växte också ut det vid 3 mån, brio babyskydd. axlarna var så breda, han rymdes inte och skrek.. Han var strax under 10kg då.
    Vi köpte en brio zento och den har han än idag, 2,5 år :)

• Eleonor01

Att han inte är nöjd när han åker spelar ingen som helst roll. Det får inte väga in i att du vill byta. Tror faktiskt inte att det är så litet oavsett vad du säger. Kan du lägga upp en bild? Det finns mycket bra trådar med all info du behöver ang stolsbytet. Mim son skrek sig blå under hela tiden han åkte i babyskyddet. Tråkigt men inte nog för att jag skulle byta iaf. Hoppas att du finner alla svar du behöver trots att det inte alltid är det man vill höra. Lycka till

• Griseknoen35

Tänk på att ytterkläder inte ska vara på i bilen. Anledningen till det är att bältet ska sitta så nära kroppen det bara går och då är ytterkläderna ivägen. Ta av overall innan du sätter i han, då får han väl ändå plats? Mina fick det iallafall i den stolen när dom var större.

• Natulcien

Vi hade också en stor kille; 7 kg och 65 cm vid 3 månader. Men babyskyddet använde vi tills han var 9 månader!
    Man ska ju inte ha vinteroverall på i en bilbarnstol. Innekläder och en filt över. Byt babyskydd om ni har någon trång variant.

• TQM

Nu har jag testat sätta honom i babyskyddet med innekläder, och absolut, det är tight men då funkar det fortfarande. Får väl köra på det ett tag till även om det blir meckigt att hålla på att ta av och på alla kläder hela tiden.

Tack för era svar! Verkar vara väldigt olika hur man gör...

• Sisisisi

Besafe säger att man kan byta stol redan när barnet kan hålla huvudet stadigt. Vill du byta nu så går det bra, om selen sitter rätt. Jag skulle rekommendera besafe Izi plus.

Men ytterkläder ska barnet aldrig ha i bilbarnstolen.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Tallen

Har ni höjt bältena och "extra huvudskyddet" så de sitter rätt?

Svar på tråden 3-månaders som växt ur babyskyddet, hjälp mig!